Dag 71 - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 71 - Reisverslag uit Trabadelo, Spanje van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 71

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

10 Mei 2008 | Spanje, Trabadelo

ZO 11 mei
Ponferada - Camponaraya - Cacabelos - Villafranca del Bierzo - Trabadelo, 31 km (171km)

11-05-2008,
Hallo trouwe lezers,
De nacht in ons luxe kamertje is redelijk gegaan. Thomas en ik hebben de kamer gedeeld met een Tjechisch echtpaar. Het had wel wat voeten in aarde om hen duidelijk te maken dat wij graag het rolluik op een kier en het raam open wilden hebben.
Gister nog een feestje gevierd. De Zwitser die ik reeds vernoemde, maar een Duitser blijkt te zijn, had zijn 250 km mijlpaal bereikt. Hij mist wel zijn rechter onderarm, maar de 'één armige bandiet' (zoals hij zich voorstelde), is overal handig in. Zo ook in het aanslepen van het bier. En een beetje drank brengt gezelligheid.

Om half zeven staan er al velen te trappelen om weg te gaan. Maar de deur gaat pas om 7.00 uur open. Deze herberg is er een van grote klasse, aan niets gebrek.
Ons doel vandaag is Trabadelo, 31 km. Het duurt even voordat we de stad verlaten hebben, want ook hier geven de pijlen je een toeristische route door de stad. Men laat je, voor hen althans, alle bezienswaardigheden zien. Alsof wij daar om 7 uur ´s morgens belangstelling voor hebben.
Het eerste redelijke dorp is Camponaraya op 9,5 km afstand en dan is het eindelijk tijd voor de eerste koffie. Het is Pinksteren en de café´s zijn maar sporadich open. Werd in het begin van het dorp aangegeven dat er over 1 km een cafeetje zou bevinden, blijken de Spaanse kilometers wel anders te zijn dan onze Dommelse. Na 20 minuten ben ik bij het terras en mijn tempo is niet naar een slak-niveau afgedaald (dit ter geruststelling voor velen).
Hier modificeer ik tevens de binnenzool van mijn linkerschoen een beetje, zodat de druk op het middenvoetsbeentje van de kleine teen verminderd wordt. Het succes is overtuigend, want de pijn is meteen weg. Ik heb er wel een ander binnenzooltje voor moeten slopen.
Ondanks dat het goed vertoeven is op dat terras, roepen de kilometers van vandaag me tot actie. Rugzak aan en daar gaat ie weer.
De kleine 6 km naar Cacabelos gaan zonder problemen, mijn teen voelt goed aan. Thomas leidt het peloton van twee man. Naar Villafranca del Bierzo gaat het door de wijngaarden. Zo nu en dan een behoorlijk klimmetje, maar het laat ons zo het mooie gebied van de Bierzo wel ervaren. Om nog een extra stempel te vergaren wordt nog een refugio aangedaan. De mevrouw denkt dat we al komen slapen, maar we lopen waarchijnlijk door tot Trabadelo.
Op de kerktoren zitten de afscheidelijke ooievaars op hun nest. Vier stuks op deze toren. Eentje ligt op zijn nest, de bek half open erover hangend, een poot links erover en aan de andere kant een slap hangende vleugel. Totaal uitgeteld. Aan zijn poot een kaartje. Als ik met de camera inzoom, lees ik 'Holanda'!. Deze moet van jullie Ine zijn geweest, Jasper en Annie. Gefeliciteerd met jullie tweede kleinkind. En ook de felicitaties aan Ine en Bas!!!

Op het grote plein van Villafranca stoppen we om wat te eten. Thomas vraagt waarom ik geen bier pak. Ik zeg hem dat we dan niet meer hoeven te overleggen of we door lopen, want dan kan ik geen meter meer lopen. Het is 12.00 uur en naar Trabadelo is het 8,5 km over het pad langs de weg, maar 10 km over de berg. We besluiten in ieder geval naar Trabadelo te gaan en bij de laatste slok bier wordt er gekozen voor de berg. In Thomas zijn routeboekje staat dat de weg flink omhoog gaat. Wat heet flink? Onder een hoek van 45 graden ploeteren we ons een weg naar boven. Een weg die bezaaid is met losse stenen, waar nauwelijks grip op te vinden is. Twee pauzes lassen we tussendoor in om even op adem te komen en om tevens van het mooie uitzicht te genieten. Het laatste stuk gaat als het ware door een ereboog van bloeiende gele en witte brem. Als de zon even achter een wolk verdwijnt voel je gelijk de temperatuur dalen. Het puntje van mijn stok staat nu echt scheef. Hoe lang houdt hij het nog uit? Dit is het resultaat van het naar boven gaan en nu moet er ook nog gedaald worden. Volgens het boekje gaat het dalen nog sneller dan het omhoog gaan. Ik blijf alle vertrouwen in het puntje houden.

Boven gaat het pad door een kastanjebos. De tamme kastanjes liggen hier geroosterd op de grond! Hier worden ze niet geoogst en blijven dus op de grond liggen. Het gras maait men niet, maar wordt verbrand. Dus de lekkernij ligt voor het op rapen. Wie weet zijn we staks ziek.
Een voorbijtrekkende kudde koeien is het enige dat hier de rust verstoord.
De daling wordt ingezet. Na een paar honderd meter beginnen de knieën te protesteren, maar ze zullen geen rust krijgen voordat we de refugio hebben aangedaan. Mijn stok moet veel steun bieden. Soms heb ik moeite om de snelheid laag te houden. De schoenzolen hebben op het losse kiezelpad veel te lijden. Ze zijn al heel dun geworden en ik denk dat ik hier de APK niet meer mee doorkom. Als ik in Santiago aankom is het profiel helemaal weg en dan glijd ik zo de kathedraal binnen.
Om 15.00 uur zijn we bij de refugio. Geen beheerder te bekennen. We schrijven onze naam op het formulier, slaan een stempel in het paspoort en zoeken een bed uit.

We zijn binnen na een fantastische etappe, die formidabele uitzichten over het berglandschap heeft gegeven. Ik ben blij dat we over de berg zijn gegaan, zeker nu het een hele zonnige dag is geweest. De camino heeft zijn tol weer geeist, maar heeft ook weer veel teruggegeven.

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 13 Mei 2008 - 23:28

    Eric:

    Zo stapte ik eens na 'n kilometer of 80 af van mijn racefiets en plofte neer bij 'n cafeetje en bestelde heel stoer 'n biertje. Niets aan de hand, totdat ik opstond om vervolgens moeizaam mijn stalen ros te bestijgen. Niet meer vooruit te branden! Einde fietstocht.

    Gezien je ervaring heb je klaarblijkelijk zelf de verleiding ook 'n keer niet weerstaan ;-)

  • 14 Mei 2008 - 08:06

    E-L Et M-J.:

    Er is meet nr.71 iets fout gegaan hier en daarom schrijf ik je voor de zekerheid nogmaals.

    Bonjour Willem, daar ben ik en kan weer voor het clavier plaats nemen. Ook kan ik wat taken, die E-L voor me deed overnemen.
    Genoten van je verslagen.

    "Op een mooie Pnksterdag" is voor jou dus uitgekomen met een schitterende
    landschap.

    Tot de volgende,

    Je t'embrasse.
    Marie-Jehan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Trabadelo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 122630

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: