Dag 66 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 66 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 66

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

06 Mei 2008 | Spanje, Madrid

DI 6 mei
Calzada del Coto - Cazadilla de les Hermanillos - Reliegos - Mansilla de las Malas - Puente Villarente, 39 km (313km)

6-05-2008
Beste trouwe lezers,
In onze kleine, eenvoudige herberg heb ik bijzonder goed geslapen. Er heerste dan ook veel rust. Achteraf waren er 36 plaatsen, waarvan er slechts 7 bezet waren. En als je al om 21.00 uur naar bed gaat ben je tegen 5.00 uur al behoorlijk uitgeslapen.
Ontbijtje buiten op de bank, alleen voor ons tweeën, de rest slaapt nog.
Kwart voor 7, tijd om afscheid te nemen van John. Dit keer is het anders dan het afscheid op 2 maart bij de Achelse Kluis. Toen wist ik dat ik hem ergens op de camino zou tegenkomen. Nu nemen we na 6 dagen afscheid op de camino. Het zijn gezellige dagen geweest. Alsof we elkaar al heel lang kenden. Dit bood de camino ons ook, bij elkaar en toch apart. Een vriend zeg ik tot ziens, want we zullen elkaar terugzien in Dommelen en in Waalre. Vriend, bon camino!

Ik besluit de 'boven route' te nemen: La Calzada Romano. De afstand is gelijk aan de Camino Real, de 'onderste route', maar ik denk een stuk mooier. Na het eerste stuk van 8,8 km naar Cazaldilla de les Hermanillos komt er een stuk van 17,5 km zonder tussen verzorging. Het dorpje stelt niet veel voor. Maar wat wel wat voorstelt is de weg van 26 km: 3 km asfalt en de rest weer een kiezelpad tot aan Reliegos toe. Het eerste stuk gaat nog wel, maar zo langzamerhand komen er protesten van onderen. Oppassen geblazen!
Er is niemand te zien op deze weg. Ik hoor enkel honderden krekels, die elkaar proberen het loef af te steken om een ander krekelgeslacht te verleiden. Ook de vogels laten zich in allerlei variaties horen. Het zonnetje heeft moeite om door de wolken heen te komen. Sommige daarvan zijn behoorlijk donkergrijs!
Tot aan Cazadilla ontmoet ik geen mens. De herberg hier is net leeggelopen, want heel in de verte zie ik wandelaars lopen. Veel zullen er in de herberg niet overnacht hebben want dit gedeelte is niet zo populair. Na het dorpje weer kiezels. Ik krijg er wat van en ook mijn voeten. Zelfs het kleine grasrandje links en rechts van het pad biedt geen enkele redding, het ligt daar ook vol kiezel. Ik begin te voelen dat de zolen dunner geworden zijn. Maar het kan ook dat het aan de gevoelige en dus protesterende voetzolen ligt. Tanden bijten en doorlopen!
Ik passeer een Frans echtpaar met twee kleine peuters en twee ezels. Die ezels dienen als lastdier en dragen ook de kinderen. Ze maken een vakantie trip met hun zessen. Eigenlijk maken de twee groten een vakantie trip en de rest moet volgen. ´t Ziet er leuk uit, dat wel, maar je moer er maar zin in hebben.
Een afwisseling is een trein in de verte. Geruisloos komt hij in mijn richting. Ik heb de wind blijkbaar in de rug, want als hij me voorbij is hoor je het geraas. Dus ook Spaanse treinen maken een vreselijk lawaai.
Enige verrassing biedt dit gebied ook niet. Ik kan de vergelijking niet treffen, daar ik het andere gedeelte niet ken. Maar in drukkere dagen biedt deze route wel een goed alternatief. Als je tenminste goed op kiezels kunt lopen. Eindelijk is daar Reliegos. Bij een bar hou ik rust, drink koffie en eet een broodje. (Ik heb geleerd van gister.) En dit broodje is ook weer een half stokbrood met een half beest ertussen. Ik ontmmoet de twee Duitsers weer en zij vertellen me dat er wel een refugio in Puente Villarente is. Volgens het Nederlands boekje niet. Ik besluit de 7 km er nog bij te nemen. Het is pas kwart voor 12 als ik vertrek, dus dat is geen probleem. Kijken hoe de voet zich houdt. Op mijn schema heb ik dan wel weer 3 km ingelopen en dat is ook wat waard.
De zon is er lekker doorgekomen en het kost toch moeite om op te staan, maar de camino roept. Naar Mansilla gaat het over een verhard wit zandpad. Waren het vanmorgen de krekels die opvielen, nu zijn het de hagedisjes die bij het passeren haastig wegschieten. Ze variëren van 5 tot 15 cm in grootte. Mansilla is een heel druk dorp. Waarschijnlijk komt dat omdat het juist markt is. Een gezellige drukte. Even sfeerproeven. Buiten Mansilla rust ik bij de rivier Rio Esla in de schaduw van wat bomen uit en geef de voeten een nodige massage. De pijn aan de linkervoet doet me weer aan de periode in Noord Frankrijk denken. Het kan niet de lange afstand zijn, want na een uurtje deed hij al pijn. Vanavond wat extra rust nemen, want nu ik wat meer kilometers wil maken om op mijn schema wat in te lopen kan ik dit eigenlijk niet gebruiken.
Een grindpad brengt me in Puente Villarente. Ik heb geen flauw idee waar de refugio is. Twee Spanjaarden, die ik het vraag ook niet. 'Mogelijk vooraan in het dorp!' Dan maar weer terug. Aanduiding over het hoofd gezien.
Om 3.00 uur ben ik ingeschreven en heb ik ook voor het avondeten gereserveerd. Ontbijt heeft men morgenochtend ook.

Dit zijn dan 39 km vandaag. En dat brengt het totaal op 2 0 0 0 km!!! Dat zijn 2.352.941 stappen van mijn dierbare, soms zeer gepijnigde onderdanen. RESPECT. Mogen ze een keer protesteren (dat wel, maar niet zo lang). Morgen gaat we de resterende 313 km weer een stukje kleiner maken. Morgen gaat het richting León.

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 06 Mei 2008 - 19:18

    Francien En Jan:

    Wil, geweldig de 2000 bereikt, Proficat. We blijven je nog met veel genoegen volgen. Groet van Francien en Jan

  • 06 Mei 2008 - 19:20

    Elske En De Rest:

    hai die ome wil!!!!
    proficiat met de 2000 km echt top!!!
    ik geniet nog elke keer van de prachtige verhalen en mooie avonturen...hopelijk met een schitterd eind!!
    liefs pierre eva en elske

  • 06 Mei 2008 - 19:29

    Leo En Tonny:

    Proficiat,alweer een mijlpaal, het houdt niet op.Met jouw tempo hebben we na de 17/18e mei niets meer om dagelijks te volgen.Maar een geweldige prstatie is en blijft het.Respect voor jou en je onderdanen.

  • 06 Mei 2008 - 19:34

    John:

    je bent een echte kilometervreter! hoe houden de schoentjes het uit? nog geen tape nodig gehad? doe het voorzichtig aan en prettige laatste kilometertjes.
    moet nu toch een makkie zijn;}

  • 06 Mei 2008 - 19:38

    Hans Westendorp:

    Tweeduizend kilometer. In verhouding met de tocht van Valkenswaard naar Handel zit je bijna bij hotel 'de Kroon'in Gemert. Je bent er bijna Wil.
    Hans

  • 06 Mei 2008 - 19:41

    Henri En Maria:

    Hoi Wil
    Proficiat met je 2000 km, wat een prestatie, laat je onderdanen moet goed rusten ze moeten er nog een paar honderd km tegenaan.
    Rust goed uit Wil en morgen weer een goede wandeldag
    Groetjes Henri en Maria Schijvens

  • 06 Mei 2008 - 19:50

    Will En Mieke:

    Wil: Proficiat met deze mijlpaal!!
    Zorg goed voor je voeten en voor jezelf.
    Groetjes van Will en Mieke

  • 06 Mei 2008 - 20:20

    Robert En Pauline:

    Ha Wil,
    Yoehoe! Van harte met een diepe buiging. Met volle teugen genieten van jouw verhalen, veel groeten van Robert en Pauline

  • 07 Mei 2008 - 06:14

    Kitty:

    Ook van ons proficiat met de zoveelste mijpaal tijdens deze tocht.Ik heb nu ook een antwoord op mijn vraag van gisteren:je gaat gewoon om 9 uur naar bed en dan ben je om 5 uur wel uitgeslapen.

  • 07 Mei 2008 - 06:16

    Ralfke:

    hey papa, proficiat met de 2000!!!!

    Liefs je zoontje en de bereboot!

    Ambiance en Amen..

  • 07 Mei 2008 - 06:43

    M-J En E-L:

    Met zes man en soms op blote voeten 200 kilo of meer op je schouders door Perpignan dragen. Met Pasen welliswaar. Iets voor jou of een andere lezer? Jij hebt een voordeel dat je geen kiezeltjes in je schoenen hoeft te doen. Pas op je voeten of gebruik anders sneeuwschoenen.
    Groetjes,
    Erik-Lex.

  • 07 Mei 2008 - 07:00

    Pieter Mikkers:

    Hallo Wil,

    Als je er een weekje tussenuit bent geweest is het behoorlijk bijlezen, maar jouw verhalen blijven geweldig en ontroerend. We zijn een weekje in Z- Frankrijk geweest; 1220 km heen en ook weer terug. Totaal 24 uur in de auto, dan pas realiseer je pas goed waar jij mee bezig bent: deze afstand dus te voet.We hebben het er onderweg diverse malen over gehad,veel respect hiervoor.

    Groeten van de familie.

  • 07 Mei 2008 - 07:34

    Annemieke Panken:

    Hallo Wil, nog niet zolang volg ik jouw bizarre tocht naar Santiago.Fantastisch 2000 km achter de rug.Dat is 25 keer op en neer naar Handel.Bij die gedachte beginnen mijn voeten al spontaan te broeien.Rian en ik vinden het een geweldige prestatie en wij zijn zeer trots op jou en we voelen ons zeer vereerd om naar Handel naast jou te mogen lopen. Ook verheugen wij ons nu al opnog meer spannende verhalen.
    Wij wensen je veel kracht voor de laatste 313 km.Geweldig hoor.
    Hartelijke groeten,
    Annemieke Panken.


  • 07 Mei 2008 - 08:24

    Joke Gr..Kouwenberg:

    Hoi Wil,
    proficatmet je 2000km, ennu maar weer naar de volgende mijlpaal groetjes Joke

  • 07 Mei 2008 - 10:07

    Dorry En Frans:

    Beste Wil, we volgen je nog steeds dagelijks en wensen jou en vooral je onderdanen nog een goede laatste twee weken toe (moet voor jou nu wel erg kort lijken, denken wij)

  • 07 Mei 2008 - 10:42

    JJZ:

    JJZ

    Wil, alles goed !!
    Dos Mil (2000) ¡ muy bien !

    Wil, nog plm. 2 weken over bergen en door dalen en dan huppel je Santiago binnen. Uit je verhalen lezen jz & ik dat het tot zover, zeker v.w.b. de spaanse taal, goed is gegaan. Daarom gaan we de spaanse les een ietsje afbouwen, m.a.w. de woord-rijtjes komen te vervallen, maar het educatieve deel, aangenomen dat je niet sneller loopt als je eigen planning, zal blijven.
    Met excus aan wim in Canada, wim jammer, je oom wil is een goede leerling gebleken, maar, zo je Wenst, kunnen we de lessen spaans op jouw maibox voortzetten.

    Wil, komt ie;

    León es una provincia española perteneciente a la comunidad autónoma de Castilla y León. Tiene una extensión de 15.581 km². Posee una población de 498.223. Está situada al noroeste de la península Ibérica y su capital es León.

    Vertaling

    León is een provincie van Spanje en maakt deel uit van de regio Castilië en León. De provincie heeft een oppervlakte van 15.581 km2. De provincie telt 498.223 inwoners. Het ligt in het noordoosten van het Iberisch Schiereiland en de hoofdstad is Leon.

    Wil, veel plezier, loop lekker, en geniet.

    Grt.
    JZxxx & JZ.


  • 07 Mei 2008 - 15:09

    Thomas:

    Hallo Wil Du alter Hollaender,
    wo bist Du gerade. Heut ist der 7.5.2008 ich war gestern in Leon, und bin heute in Villar de Marzarife.
    Wie scheinen scho wieder ganz nah beienander zu sein. Vielleicht trifft man sich ja bald. Morgen habe ich geplant bis Astorga zu laufen.
    Ist John noch bei Dir ?

    Bis bald
    Thomas

  • 07 Mei 2008 - 18:17

    Wim Van Beek:

    Goh, ome Wil, het begint op te schieten zeg. Moet er nou dadelijk ook afgebouwd worden om te voorkomen dat die ballon kuiten gaan hangen? Groeten en tot een volgende keer

  • 07 Mei 2008 - 19:33

    Manfred:

    Hé Willem,

    Succes met de laatste paar honderd...eitje toch? Wat een ervaring zeg, mooie verhalen en foto's die het nog mooier maken. Geniet ervan, zo veel mogelijk...

    Groeten,
    Manfred

  • 07 Mei 2008 - 19:49

    Gabi:

    Dag lieve papa,
    Wat een mooie plaatjes ... en fijn om je te zien en soms te horen ... tot snel!
    Dikke kus X

  • 07 Mei 2008 - 20:47

    Sip En Gonnie:

    hallo wil

    Proficiat met de 2000 km hardstikke goed
    gedaan.
    Prachtige foto's we hebben ervan genoten.
    Neem op tijd je rust voor die laatste paar honderd kilometers,want dan is het misschien wel een eitje zoals manfred het
    zegt.
    succes jongen en hou je taai
    groetjes

  • 07 Mei 2008 - 21:05

    Frans Van Hetty:

    Hoi Wil, Ik wor al muug as ik an 2000 meter moet beginne, en gij het er 2000km opzitten. nondedju de is gin katepis zal ik oe zegge.
    Nou zal ik zeggen houdoe en veul succes.

    frans

  • 07 Mei 2008 - 23:24

    Ans De Fouw.:

    Hallo Will,

    Nog steeds prachtig, jouw verhalen!
    En nu de 2000 km. bereikt. Niet te geloven!
    Het wordt nu inderdaad wel drukker met de pelgrimgangers. Lijkt me wel fijn dat je nu bepaalde mensen geregeld terug ziet. Alleen met het slapen misschien wat minder, maar ook dat hoort er zeker bij. Succes nog verder!

    Groetjes ans de fouw.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Madrid

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 142
Totaal aantal bezoekers 122630

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: