Dag 51 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 51 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 51

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

25 April 2008 | Frankrijk, Parijs

MA 21 april
Saint-Just-Ibarre – Larcevau – Saint Jean le Vieux – Saint Jean Pied de Port, 21km (764km)

21-04-2008
Beste trouwe lezers,
Als ik vanmorgen wakker word realiseer ik me dat het vandaag mijn laatste Franse etappe wordt. In 51 dagen sta ik aan de drempel van de Spaanse poort. Maar eerst deze dag nog doorkomen. Het wordt een leuke korte etappe. 21 kilometer op papier, en als ik naar buiten kijk wordt het een regenachtige etappe. Hoe kan het anders. Met regen Frankrijk binnen en hoogstwaarschijnlijk er ook met regen uit! Ik heb om half negen afgerekend en ga op pad. Op weg naar Larcevau waarna ik via de GR 65 het pelgrimspad richting St. Jean zal nemen. De regen gutst naar beneden. Daar bovenop word ik nog regelmatig besproeid door diverse vrachtauto’s. Even voor Larcevau nog een pauze inlassen, want we doen het rustig aan vandaag. Wat een weelde. In Larcevau vind ik de aansluiting op de GR 65 niet, dus vervolg ik de weg maar via de D933. Wel verrekte druk, maar gelukkig loopt er een soort fietspad. Plots hoor ik boven mij stemmen. Engelen? Ik zie geen mens. Even later zie ik rechts boven mij tussen de bomen mensen lopen met een rugzak op. Dus daar loopt de GR 65. Even verder kom ik op de route en dat gaat van bospad, naar wei, naar normale weg, grindweg, enzovoorts. Wel afwisselend. Ik ontmoet de eerste medepelgrim. Een Fransman uit de Vendée. Ruim anderhalf uur loop ik met hem mee. Ik stop dan omdat ik het tijd vind om even wat te eten. Net op tijd is daar een beschutte plek. Even mijn middagmaal uitstallen, want we gaan het er van nemen.
Dat deed Tinus de pastoor ook. Maar bij hem waren het de devotionalia (3x woordwaarde) van de Lourdes pelgrims. De devotionalia zou hij op een bepaalde plaats, tijdens een plechtigheid, wijden. Alle pelgrims brachten hun spulletje, kruisjes, rozenkransen, medailles, waterkannetjes, Mariabeeldjes, enzovoorts. Ieder zette zijn spulletjes keurig bij elkaar. Echter Tinus gooide mooi roet in het eten. Hij had voor elk attribuutje, een rozenkrans, een beeldje, een apart gebedje. Hij legde alles soort bij soort! Kun je nagaan wat dat achteraf voor een ongeorganiseerde chaos gaf. De dienst duurde 25 minuten en het uitzoeken daarna ruim anderhalf uur. De ruimte waar dit gebeuren gehouden werd had ik voor een half uur gereserveerd. Verklaar dat maar eens in je beste Frans aan de leiding. Bedankt nogmaals, Tinus!
Het is wel een heel andere manier van de weg vervolgen op deze GR65 als ik deze afgelopen dagen heb gedaan. Het is nu bordjes volgen en een rood/wit tekentje. Na verloop van tijd weet ik echt niet waar ik me bevind. Ik voel me nu, alsof ik met een GPS systeem ergens naar toe wordt gestuurd. De Tom-Tom van St. Jacques. Langzaam komt St. Jean in zicht. Het is nog steeds regenachtig. Via de citadel kom ik St. Jean binnen. De poort door en ik zit op de weg naar de refuge. Op naar nummer 40. Er zou een blauwe rugzak voor de deur staan. Jawel die staat er. Om 2 uur loop ik binnen. En ... er is een plaats voor mij. Een vrijwilliger wijst me de weg en dan nu eerst de natte spullen uit. Dit is de eerste echte refuge. En morgen Spanje.

Tot de volgende keer.
Groeten, Wil

  • 25 April 2008 - 07:05

    Jeannine:

    Hoi Wil,

    proficiat. Weer een mijlpaal bereikt. Veel succes en plezier met de eventuele mede-pelgrims die je hier wel meer zult tegenkomen.
    Groetjes van ons

  • 25 April 2008 - 07:06

    Leo En Tonny:

    ole spanje in zicht.Het grootste karwei is geklaard,nu nog de laatste loodjes, succes

  • 25 April 2008 - 07:12

    Carla:

    Ha Willem,
    Geweldig Spanje in zicht, nu maar hopen op veel zon. Gezellig dat je nu meer pelgrims tegen komt heb je aanspraak en is het niet meer zo eenzaam.
    Goed voor jezelf zorgen en morgen weer veel wandelplezier, tot het volgende bericht.
    Groeten van JZxxx en JJZ.

  • 25 April 2008 - 07:37

    Harrie Toussaint:

    Hallo Wil,

    Rijk gezegend loop jij Frankrijk uit. Als wij je verslag lezen zit je al in Spanje, Ole! Ik hoop dat je daar beter weer zal hebben.
    Ik blijf het een geweldige prestatie van je vinden.
    Gisterenavond hebben wij een DB vergadering gehad, waarbij wij ons weer hebben kunnen bezighouden met o.a. de voorbereidingen van onze Bedevaart naar OLV van Handel.
    Er valt weer heel wat te regelen en te vergaderen, ook al gaan wij al eeuwen ongeveer over de zelfde route naar Handel toe. Echter wij lopen dan niet in ons eentje maar met jou voorop, volgen er nog ongeveer 1500 bedevaartgangers en 28 huifkarren, dus Wil, dat zal voor jou toch even wennen worden, om je tempo aan te passen (verlagen). Daarnaast zul je minder in de gelegenheid zijn om je gedachten de vrije loop te laten met die kwetterende dames op de eerste rijen. Maar ook dat heeft z’n charme, ik geloof niet Wil, dat jij je plek daar vooraan in onze stoet graag aan een andere wilt afstaan?

    Groetjes Harrie


  • 25 April 2008 - 07:51

    Jacqueline:

    Wil, ik hoop dat Spanje je zon, vreugde en minder pijnlijke voeten gaat bezorgen. Je hebt Franktijk ook weer doorstaan. Proficiat!
    Groeten uit de Hoefsmidwei

  • 25 April 2008 - 10:22

    Toon Ras:

    Op weg naar het gewenste doel. Goed te lezen dat je je "onderdanen" ook regelmatig de broodnodige rust geeft. Ook een korte etappe is wenselijk om deze tocht te kunnen vervolmaken. Volgende week zit ik in Turkije, maar door de moderne technieken kan het vervolg van je reis ook daar waarschijnlijk wel volgen.

    Groeten,

    Toon

  • 25 April 2008 - 11:36

    Marco:

    hieperdepiep hoerb toch maar ff spanje gehaald.
    Ik zeg goed bezig en dan kan je net zo goed maar door sjouwe naar beter weer denken we dan maar.
    zorg goed voor de onderdanen en blijf de spaanse lessen volgen.

    GODSPEED,

    Marco

  • 25 April 2008 - 19:40

    M-J En E-L:

    Vol enthousiasme hebben wij maandag, dus voor de operatie, ham, kaas en worst uit Baskenland gekocht om je intocht in Spanje te vieren.Voortreffelijk spul, alleen niet door een rietje naar binnen te zuigen! Maar we hebben het toch gevierd. Ongelovelijk en wat goed!
    Slaap er maar lekker op, met onze lieve groeten!
    Eril-Lex.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 122749

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: