Dag 47 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 47 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 47

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

17 April 2008 | Frankrijk, Lourdes

DO 17 april
Lourdes, 0 km

17-04-2008
Hallo beste lezers,
De laatste rustdag hier in Lourdes begint weer heel rustig. Op mijn gemakje wakker worden en toch even benieuwd zijn wat het weer doet. De voorspellingen zijn niet al te lovend geweest, maar op het moment is het droog. Gezien de plassen water heeft de hemel vannacht al ruimschoots geloosd. Maar wat er vandaag valt ...
Het eerste karweitje vanochtend is de kapper. Het hondje van Paula en Gerard krijgt vandaag ook zijn opknapbeurt. Er gaan een hele boel witte krullen vanaf. Op voorhand zeg ik vast dat dit niet op dezelfde plaats gebeurd. Want ik hoor de verhalen al weer rond gaan. Tevens is het zo dat ik veel eerder daar mee klaar ben. Ik verkeer bijna in die omstandigheden dat ik niet voor het knippen, maar voor het zoeken moet betalen. Ik bracht de kapster, jawel(!) ook nog in verlegenheid toen ik haar in het heetst van de strijd een pluk grijze haren liet zien en ik haar vroeg: 'Ik weet niet wat u daarboven allemaal aan het doen bent, maar vanmorgen vroeg was dit nog allemaal zwart?' Het duurde een hele poos voordat ze begreep wat ik bedoelde. Ze vond wel dat ze mooie grijze haren aan het knippen was. Zo, dat wil ik ook maar even neergeschreven hebben! Negen euro tachtig vroeg ze voor het karweitje. De thuisgarde is hoop ik ook weer gerustgesteld, nu ze weten dat ik Spanje weer acceptabel binnen zal lopen.

Tussen de middag gaan we met ons drieën, op uitnodiging, eten op het Cité St. Pièrre.
Vanmiddag nog een keer naar de Heiligdommen om nog even daar een rustig moment te hebben. Ondanks de grote drukte is er altijd wel ‘n stekkie te vinden waar je je even kunt terugtrekken. Even vragen om een veilig vervolg en dan is het de tijd gekomen ook hier weer afscheid te nemen, maar wel met de wetenschap dat ik in september weer terug zal komen. En dan gaat het weer terug naar mijn tweede 'thuis'.
Ik ga de rugzak nog een keer controleren en het gewicht tot het minimum terugbrengen. De rest van de spullen gaan in een doos en Gerard zal deze meegeven met de eerste bedevaart die weer huiswaarts keert vanuit Lourdes. En inderdaad een paar kilo zijn er vanaf gehaald, waaronder mijn gepleisterde schoenen. Deze wegen elk 750 gram en dan telt het wel op of af. Dat ligt er aan van welke kant je het bekijkt, toch? Nog even wikken en wegen en ik vlieg straks over de Pyreneeën.
Paula heeft, als ik de reactie van mijn reukorgaan goed beoordeel, weer iets heerlijks klaar gemaakt. En dat blijkt ook weer zo te zijn. Een heerlijk wijntje er bij. Mmmm!

Dat wijntje kan zich collega Lourdesganger Wil zv Jean d'Arc denk ik nog wel herinneren. Op mijn eerste reis was hij mijn mentor. Hij was hotelleider en ik assistent hotelleider. Treinreis vanuit Den Bosch naar Lourdes. Elkaar nog nooit gezien of gesproken, maar de chemie was er. Een geweldige reis gehad, ondanks dat de groep pelgrims pas op een laat tijdstip in zijn geheel bij elkaar was. Ook werd daar nog een groep gehandicapten aantoegevoegd ... maar hiervoor waren extra begeleidersters aanwezig. Alles liep gesmeerd (let op dit woord). De laatste avond in Lourdes had Wil zv Jean d'Arc een bijzondere afsluiting georganiseerd, die door iedereen zeer werd gewaardeerd. Op die bewuste avond kregen Wil zv Jean d'Arc en ik uit dankbaarheid van de groep gehandicapten ieder een flesje wijn aangeboden. Fantastisch toch.
Hoe gaat die mee naar huis. In het koffer natuurlijk. Bagage in de trein en daar is Wil zv Jean d'Arc blijkbaar niet zo handig mee omgesprongen. In de slaapcoupé heeft dat koffertje van hem ergens een tik opgelopen. Vanuit de bedevaarttrein moesten we samen naar een ander perron om de trein naar Eindhoven te nemen. Wil zv Jean d'Arc liep sjokkend voor mij, zijn koffertje op de wieltjes voortslepend van het ene naar het andere perron. En daarbij een rode streep achter zich latend. De streep volgend, kwam je uit aan de onderkant van zijn koffer. De wijn droop er uit! Ik had het niet meer. Wil zv Jean d'Arc dacht dat ik hem voor de zoveelste maal in de maling nam en sjokte gewoon door. Tot het moment dat hij toch maar even schuin over zijn schouder naar achter keek. De treinen keken om, tengevolge van zijn verbale reactie. Later bleek dat alles in zijn koffertje kennis had gemaakt met het geschenk van de dankbare pelgrims uit Lourdes. Wil zv Jean d'Arc ben toch voorzichtig met de drank.

JZ en JJZ bedankt voor de twee lessen Spaans. Ik zal er vannacht flink op studeren. En geloof me maar, vloeiend zal ik ze toespreken.

Beste lezers, ik ga nu met Gerard en Paula het fantastische verblijf in Lourdes afsluiten.

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 17 April 2008 - 19:30

    Antonet:

    De eerste.Goede reis en voorzichtig zijn.
    dikke kus

  • 17 April 2008 - 19:32

    Eric:

    Aquí, en la calle Dommelen está abierta y es la fibra. ¡Buena suerte con su curso de inglés y disfrutar de tan sólo unos días libres en Lourdes delicioso!

  • 17 April 2008 - 19:42

    ...:

    Tu curso de español ...

  • 17 April 2008 - 20:18

    A&P:

    Hoi Wil,

    Je gaat geweldig, wat een doorzettingsvermogen,gruwelijk knap,nu al in Lourdes geniet maar lekker daar.
    We lezen elke dag je verhalen over het heden en zeer zeker ook over het verleden, leren we je ook eens als kwajongen kennen,
    Je verhalen worden nu ook al gelezen door onze familie/kenissenkring, god weet hoeveel lezers je inmiddels al hebt vergaard.
    Wij gaan nu een weekje op vakantie, dat wordt straks flink aanpoten om je verhalen in te halen.
    Hopenlijk krijg je wat beter weer en stuur de zon dan ook richting Eindhoven want ik ben ook wel toe aan de korte broek.
    Wil alvast welterusten veel succes en geniet van de mooie dingen.

    Groetjes natuurlijk ook aan Antonet,

    Alda & Peter.

  • 18 April 2008 - 04:59

    E-L Et M-J.:

    Goede morgen Wil,
    Zo dadelijk zal je je reis vortzetten.
    Geniet van de schoonheid, die de bergen je geven bij de start van het tweede gedeelte van de voettocht
    Goede reis. En net als Antonet zegt; ben voorzichtig.

    Bises,

    Marie-Jehan.

  • 18 April 2008 - 06:24

    Kitty:

    Goedemorgen Wil,
    Ook wij wensen je een goede tocht door de bergen richting Spanje.

  • 18 April 2008 - 07:15

    Ralfke:

    Hey papa...

    Doe je weer voorzichtig....!!!

    Ambiance en amen...!!

  • 18 April 2008 - 08:34

    John:

    ik hoop dat het heilig water zijn werk heeft gedaan, en dat de nieuwe schoenen maar geen boete opleggen. groeten van Marcha,Joonas,Neele en mijn kuiten.

  • 18 April 2008 - 08:39

    MARIAN G.:

    Geweldig Will, ik geniet elke dag van je verhalen.
    Ik wens je een goede en veilige voortgang van je reis!


  • 18 April 2008 - 09:11

    Wil & Fieke:

    Mooi om je op de foto bij het plaatsnaambordje Lourdes te zien staan en nog wel in zon! Vorig jaar stond Ad School bij dat zelfde bord met zijn renfiets in de hand. Dat was al een geweldige prestaties. En jij te voet.... het is eigenlijk niet te bevatten dat dit in 45 dagen mogelijk is. Nu 2 dagen gerecupereerd en alles weer tip top in orde (ook de voetjes?)de Pyreneeën tegemoet! Veel succes en plezier. Groeten Wil & Fieke

  • 18 April 2008 - 10:36

    Tonny En Leo:

    Op naar het tweede gedeelte van de reis,kijk goed uit waar je je voeten plaatst want een ongelukje zit in een klein hoekje(ik kan het weten,vanmorgen gehoord ben waarschijnlijk nog 3 maanden uit de running)dus veel nog veel veilige kilometers gewenst.

  • 18 April 2008 - 14:09

    JJZ:

    Jammer ! ik zie dat ik niet de eerte ben.

    Wil, even kort, lekker wandelen/pasear over het gebergte/la sierra dat pyreneeën heet.

    Mededeling van huishoudelijke aard;

    Komende week weer enkele W.I.L lie's,
    daarna -week 18- even geen spaanse lessen i.v.m. de vakantie's, echter JZ en ik zullen je dan spaans ondersteunen d.m.v. weetjes, voortaan W.I.L. no.2 = Weetjes In Lezen.

    Wil, veel plezier, loop lekker en geniet.


  • 18 April 2008 - 14:33

    Geert Van De Haterd:

    Met enorm veel respect voor wat je tot nu toe hebt verwezenlijkt wil ik je veel devotie toewensen voor het 'tweede deel' van je pelgrimstocht. De levendigheid van je verhalen geven me bijna het gevoel 'dat ik erbij ben'. Prachtig om te lezen, indrukwekkend om te mogen ervaren lijkt me (ik bespeur bij mezelf soms enige jaloezie.......). Houd ons op de hoogte hè, ik (en velen met mij) zien uit naar je verhalen.
    Hou je goed, geniet en toi, toi, toi !

    Geert

  • 18 April 2008 - 17:24

    Wil Zv Jean D' Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    Met spannng weer geleefd om dan nu gelukkig te zijn, nu we lezen dat je Lourdes gehaald hebt en de emotionele laatste etappe begint.
    Hier op ons vakantieplekje, etrgens goed vescholen in het bos is een Mariakappelletje. Daar stonden Jos'e en ik en dachten stevig aan je. De Jozef aldaar was de kop gerold, het Bernadetje helemaal verdwenen. Zit mogelijk bij je op de schouder.
    De wijn hier smaakt 100% beter dan die waar jij over schrijft.
    Wens je alle goeds. Groet aan Antonet, Salve per tue,
    Wil, je Lourdes-makker.

  • 18 April 2008 - 17:26

    Gerard Schellens:

    Dat heb je mooi gezegd Geert, je verwoord mijn gedachte.
    Wil gegroet,

    Fam Schellens

  • 18 April 2008 - 17:28

    Gerard Schellens:

    Dju zit er weer een tussen

  • 18 April 2008 - 18:28

    Francien En Jan:

    Wil, wij wensen je het aller beste voor het tweede deel van je tocht. Het ga je goed. En we blijven je volgen. Groet Francien en Jan

  • 18 April 2008 - 18:37

    Francien En Jan:

    Wil, wij wensen je het aller beste voor het tweede deel van je tocht. Het ga je goed. En we blijven je volgen. Groet Francien en Jan

  • 18 April 2008 - 19:29

    Joyce:

    Wil, fantastisch wat je hebt gepresteerd. Ik hoop dat die paar dagen Lourdes jou goed hebben gedaan en je verdere reis naar Santiago goed zullen verlopen.Geen pijn en blaren aan de voeten, die heb je genoeg gehad. Ik hoop dat de weergoden jou goed gezind zullen zijn. Op naar het mooie weer. Succes met de voortzetting richting de Pyreneeen. Tinus volgt maar dan op de motor.

    Groetjes ook van Tinus en de kids

  • 19 April 2008 - 18:21

    Frans Van Hetty:

    kom op Wil, de laaste loodjes wegen het zw....
    de pyreneeen, het woord met neeen, geeft aan dat het niet de lichtste wandeling gaat worden. Toch denk ik dat het met jouw WILskracht gewoon een eitje wordt.
    Het gaat omhoog, maar uiteindelijk ga je ook weer naar beneden, en voor je het weet ben je eroverheen. veel sterkte van

    Frans van hetty

  • 20 April 2008 - 12:49

    Riet Osthoff:

    Beste Wil,

    Ik moet je de hartelijke groeten doen van Frits Osthoff. Je hebt hem ontmoet in Vézelay. Jullie hebben nog gezamelijk koffie gedronken. Hij is inmiddels tot Roquefort gekomen, op zijn tocht naar Santiago de Compestela.

  • 20 April 2008 - 15:33

    Dian Evers:

    Hoi Wil,

    Ik wil toch even mijn bewondering voor jou op mail zetten. Super Wil, het ga je goed ! Succes gr. Dian

  • 21 April 2008 - 06:54

    Simone Ronald +Maud :

    Lieve Wil,

    Geweldig om te lezen wat je allemaal meemaakt. Heb je nog schoenen over voor de 4-daagse? Hoop dat je nog puf hebt voor een paar kilometers. Wij hebben hier in Arnhem ook niet stil gezeten... er is weer een keesje on his/her way!
    Geniet van je reis (voor zover je dat al niet deed!)

    Ave

    Familie Deegkoekje Arnhem

  • 22 April 2008 - 07:15

    John:

    hoi wil, er is al weer veel gebeurd ondertussen.
    psv kampioen,koeman ontslagen, gomes twijfeld over of hij blijft bij psv.
    maar guus meeuwis schreef een nieuwe hit:
    ik loop hier alleen op een stil leidsche plein. ik zou ook zo graag eens kampioen willen zijn. maar dde schaal is bij psv, het leven is bar. en dan denk ik aan brabant want daar rijdt die kar. laaa la la lai lai la laa
    groeten john
    KAMPIOENEN !!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lourdes

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 178
Totaal aantal bezoekers 122739

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: