Dag 46 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 46 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 46

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

17 April 2008 | Frankrijk, Lourdes

WO 16 april
Lourdes, 0 km

16-04-2008
Hallo trouwe lezers,
Het was vanmorgen wel even wennen. Wakker worden en een keer niet op de automatische piloot je dingetje doen. Even niets! Wakker worden, eens kijken waar ben ik en dan even kijken hoe laat het is. Zes uur. Toch maar even omdraaien. Maar als je dat niet gewend bent, is het moeilijk en vooral voor mij, om te blijven liggen. Dus ben ik al even met de reorganisatie begonnen. Er is hier ook een gelegenheid om echt de was te doen en daarom wil ik de nitreuse dampen van 45 dagen zwoegen wel eens door een witte reus of hetzij welke kabouter dan ook laten neutraliseren. Fris de bergen in! Fris, waar ben ik die naam ooit eerder tegen gekomen? (huiskamervraag)
Gerard had al keurig voor mijn ontbijt gezorgd. En dit keer geen Frans ontbijt! En lekker onder het genot van een bak koffie bijpraten. Voor je het weet is er al weer een halve morgen om. En onze meeste verhalen gaan dan toch over Lourdes.

Lourdes de plaats van de pelgrims. Het is en blijft een bijzonderheid om hier die omstandigheden mee te maken. Ik heb op mijn camino vele momenten gekend die ik vooraf absoluut niet voor mogelijk gehouden zou hebben en nu achteraf beslist niet had willen missen. Dit is ook wat deze plaats, in ieder geval voor mij zo speciaal maakt. Al 45 dagen pelgrimerend onderweg maakt toch iets bij je los. Vertrokken als toeristische pelgrim verworden naar een pelgrimerende toerist. En deze pelgrimstocht met onder andere een tussenstop hier in Lourdes is heel speciaal. Want zeker niet elke dag is van een leien dakje gegaan. Hoe vaak heb ik de woorden 'boete tocht' al niet gebruikt?
En zoals ik het gister vertelde hoe wonderlijk om op een goede dag thuis te zeggen: 'Houdoe', nog een keer zwaaien op het bruggetje naar de achterblijvers en dan na 45 dagen in jouw Lourdes aan te komen. Zoals ik al zei: dán voel ik me heel bevoorrecht. De intenties die ik meegenomen heb voor enkele achterblijvers zijn bij de grot neergelegd. Straks gaat mijn camino weer verder.

Al honderden jaren wordt deze camino gelopen. Als het niet als bedevaart was dan wel als straf, opgelegd ten gevolge van het plegen van een of ander niet door de beugel gaande activiteit. Zowel de staat als de kerk konden vroeger zeer pertinente straffen opleggen. Waarbij een samenspel tussen de staat en kerk niet ondenkelijk was. Want in plaats van in een kerker geplaatst te worden, wilde een veroordeelde, als hij de keuze voorgelegd kreeg, maar al te graag de camino naar Santiago ondernemen. Eén ding was dan zeker, de gemeenschap was het heerschap zeker voor meer dan een jaar kwijt, als hij nog terug kwam. Want meermalen verschenen deze figuren niet meer terug in de vertrouwde omgeving. En dan had ook dat probleem zichzelf opgelost.

Nu wil ik hier mee niet zeggen dat ik in diezelfde omstandigheden vertrokken ben, want ik kom wel terug! Maar de huidige camino heeft door de jaren heen wel een heel andere betekenis gekregen. Soms heb ik wel eens lopen denken dat bepaalde mensen het lopen van de camino eens broodnodig zouden opgelegd moeten krijgen. En dan samen onderweg hun problemen eens zouden moeten bespreken. Wat zou er een wederzijds begrip ontstaan.

Zoals gezegd vandaag een rustdag, in die zin, dat er niet gelopen is. Er zijn wel voorbereidingen getroffen voor het vervolg. De route is al een stukje verkend en de eerste overnachting is al geregeld. Zo zien jullie, stil zitten is er voor een pelgrim echt niet bij. Er staan nog hele mooie dingen te gebeuren, waarover over een paar dagen meer.
En ik moet hier niet te lang meer blijven, want mijn 'kosthuis' begint al aardig te vertrouwd te raken en dan wordt het vertrek steeds moeilijker. Ik wil niet zeggen dat ik hier verwend word, maar het zit er wel héél dicht tegen aan.

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 17 April 2008 - 08:44

    Leo Gielen:

    Ik ben nu de eerste, het is 10.43
    De rest van het verhaal zit er aan te komen.

  • 17 April 2008 - 10:32

    Harrie Toussaint:

    Beste Wil,

    Geniet op dit moment vooral van de rust en de gastvrijheid niet alleen op je logeeraders maar ook bij Maria in Lourdes.
    Op de tweede etappe van je reis naar Santiago zul je nog bergen en dalen moeten slechten.

    Gegroet, Harrie


  • 17 April 2008 - 10:44

    Elske:

    ha die ome wil.......
    proficiat met het behalen van het mooie lourdes!!!! Geniet even van al het moois en rust goed uit voor de rest van je tocht....liefs en een knuffel van elske

  • 17 April 2008 - 11:00

    Ralfke:

    hey papa, suuces morgen weer !!!!

    Ambiance/

  • 17 April 2008 - 11:10

    Carla:

    Hier dan de rest!
    Laat je maar verwennen, is niks mis mee toch?? Nu de volgende etappe, de compagnon gereorganiseerd alles weer fris gewassen, dus er weer tegen aan. Vertel je onderdanen morgen vroeg maar waar ze naar toe moeten is tijd genoeg.Geniet er nog van.
    Slaap lekker vanavond en voor morgen succes en veel wandelplezier.
    Groeten van ons en van mij XXX

  • 17 April 2008 - 11:26

    Toon Ras:

    Ha Wil,

    mooi dat jij net als ons pap praat over je eigen Lourdes. Momenteel ligt hij behoorlijk uitgeteld plat in zijn bedje en heeft hij nergens zin in. Dit terwijl hij toch eigenlijk op 14 mei aanstaande voor ongeveer de 50e keer naar Lourdes vertrekt. Ik zal hem straks eens vertellen dat jij er momenteel bent (en dat je dit "te voet" gedaan hebt) wellicht is dit voor hem net de juiste energie, om weer te gaan eten en uit zijn bed te komen.

    Geniet van deze "welverdiende" pauze en toi, toi, toi voor de tweede helft van je tocht.

    Toon Ras

  • 17 April 2008 - 12:14

    Je Jongste Zwager:

    Je Jongste Zwager voortaan JJZ

    Wil , alles goed !!

    Ik begrijp uit je verhaal (lees camino) dat je je nu bewust bent geworden van het feit dat vandaag of morgen de Spaanse grens in zicht komt, en dat je daar zelfs over wil. Maar je beseft ook dat je je Spaanse Cursus niet helemaal hebt afgemaakt.
    Welnu, geen nood, wij (jezusje en JJZ, voortaan JZ en JJZ) hebben voor jou de oplossing in de vorm van lessen W.I.L.(Wil Internet Les)

    We gaan beginnen !! Unidad 1 (educatief)

    Santiago de Compostela es la capital de Galicia, una región española que esta en el norte del país. La ciudad tiene 93.000 habitantes y hay famosa por su catedral. A ella van muchas personas de todo el mundo para visitar la tumba del apóstol Santiago (Jacob). En Santiago también hay una universidad importante, que es una de las más antiguas de España.

    Vertaling Unidad 1 = Les 1.

    Santiago de Compostela is de hoofdstad van Galicia, een regio van spanje in het noorden van het land. De stad heeft 93.000 inwoners en er is een beroemde kathedraal. Er gaan vanuit de hele wereld veel personen een bezoek brengen bij het graf van de apostel Santiago (Jacob). In Santiago is ook een belangrijke universiteit, namelijk een van de oudste van Spanje.

    Zo, dit een beetje als algemene informatie cq. spaanse opwarmer,
    maar nu het echte werk, komt ie;

    Unidad dos = Les 2.

    Persoonlijke Gegevens:

    apellidos achternaam
    nombre voornaam
    iniciales voorletters
    direccíón adres
    calle / número straat en nummer
    código postal postcode
    población woonplaats
    sexo geslacht
    nacionalidad nationaliteit
    fecha de nacimiento geb. datum
    lugar de nacimiento geb.plaats
    profesión beroep
    casado gehuwd
    número de hijos aantal kinderen
    carnet de identidad nr. identi.bewijs
    lugar y fecha de expedición plaats en datum van afgifte.

    Voorlopig is dit voldoende tot aan en net over de grens, of nee, even wachten, nog een belangrijke "cuánto cuesta" vertaling: wat kost het ?.
    Let ook op je uitspraak.

    Wil, veel plezier, loop lekker en geniet.

    Grt.
    JZxxx / JJZ.






  • 17 April 2008 - 15:26

    Dorry En Frans:

    Beste Wil, de huiskamervraag is voor mij niet moeilijk, ik heb nl. al je verhalen gekopieeerd naar Word en kan dus zoeken op Fris. Ik zie dan dat je op zondag 13 april in het plaatsje Bassoues de basiliek van St. Fris heb bezocht. Geniet van je rust in Lourdes, laat je "onderdanen" maar even bijkomen, want de Pyreneen hebben geen compassie met een eenvoudige pelgrim! We kijken uit naar je volgende verhalen, over wat je overdag tegenkomt of wat je bezighoudt uit het verleden.

  • 17 April 2008 - 18:11

    Edith :

    Geweldige tocht

  • 17 April 2008 - 19:20

    E-L Et M-J.:

    Willem,
    ben je uitgerust en is je schoen gemaakt kunnen worden?
    We zongen vanavond:
    Pirineu, tes blanques comes parlen a l'eternitat "Pirineü," dels combats i les victories ets emblema'immaculat.
    Dat gebergte ga jij nu betreden en van de schoonheid genieten. Ook genieten van iedere dag weer een overwinning behaald te hebben. Op naar een nieuwe uitdaging.
    We zijn veel bij je in gedachten.

    Een goede start toegewenst,

    Baisers,

    Marie-Jehan.

  • 19 April 2008 - 10:57

    Sjoukje En Bram:

    Het is maar goed dat jij je beter aan je schema houdt dan ik aan mijn leesschema anders zou je nog zeker 5 dagen hebben moeten lopen voor je in Lourdes zou zijn:" There needs to be order, there needs to be discipline! antwoord onze Schotse zwager John met Duits accent als mijn zus Anneke hem tot wat meer actie probeert over te laten gaan.
    Ik maak me weleens zorgen over je compagnon, die je af en toe tijdens een sanitaire stop aan een openbaar toilet aan zijn lot overlaat. Straks knijpt hij er tussen uit of nog erger.......piest er je grote vriend de hond tegenaan!! Of wil je beweren dat hij mee mag in het hok!
    Ons land kan wat dat betreft een voorbeeld nemen aan landen als Frankrijk en Engeland waar die voorzieningen veel beter geregeld zijn!
    Lourdes ligt alweer achter je, op weg naar Santiago de Compostela!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lourdes

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 259
Totaal aantal bezoekers 122739

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: