Dag 45 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 45 - Reisverslag uit Lourdes, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 45

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

16 April 2008 | Frankrijk, Lourdes

DI 15 april
Bazet – Bours – Tarbes – Adé – Lourdes, 25 km

15-04-2008
Hallo trouwe lezers,
Normaal is het ontbijt hier pas om half negen, maar voor mij wordt er een uitzondering gemaakt en kan ik al(!) om 8.00 uur terecht. Dat scheelt toch mooi een half uur. Eerder deed ze het beslist niet, paste niet in hun stijl of zo iets. Nu is de af te leggen afstand niet zo groot vandaag en voor vanavond is de overnachting geregeld, dus maakt het me ook niet zo veel uit. Na betaald te hebben ga ik op pad. Het is redelijk fris en de thermometer bij de apotheker wijst slechts 2 graden aan. De zon staat echter al goed zijn best te doen. Op het eerst stuk heb ik de zon op mijn gezicht gericht en dat verblindt me danig. Ik ga daarom maar meteen aan de linkerkant lopen, dan loop ik wel het veiligst op deze weg. Bazet ligt op een sluiproute tussen de D935 en de péage naar Toulouse. Dus er komt nogal wat vrachtverkeer over deze weg door dit dorp. Maar lang heb ik er geen last van, want al snel gaat het rechtsaf via de D8 naar Bours en Tarbes. Met dit mooie zonnige weer zien de Pyreneeën er prachtig uit met hun dik besneeuwde toppen. De Tourmalet is duidelijk zichtbaar met zijn zendmasten op de top.
Tussen Bours en Tarbes snel nog even de supermarkt in. Dit is dan wel weer een voordeeltje als je wat later vertrekt, want de meeste supermarkten openen pas om 9.00 uur. En het nu precies zo laat. De dame achter de kassa heeft klaarblijkelijk niet veel zin in het werk vandaag, want ze praat honderd uit tegen mij, terwijl de rij aan de kassa steeds langer wordt waar zij zich absoluut niet door laat storen in de conversatie. Sterker nog ze staat op om me te helpen de spullen in de rugzak te pakken. Waar heb ik het aan verdiend? Het brood nog en dan gaat het weer op weg. Richting Tarbes.
Mijn weg komt uiteindelijk uit op een groot plein met een groot monument en een waterpartij. En alsof men het geweten heeft, schuin voor mij ontdek ik een toiletgebouw. Precies op tijd. Op een bankje in de zon neem ik de tijd voor mijn eerst koffieronde. Ik merk dat het vandaag veel relaxster loopt, een korte afstand en overnachting geregeld. Links en rechts van mij zitten voornamelijk mannen met elkaar op een bankje te praten en stevig te roken. Naast mij zit er één die steekt zijn derde op als ik aanstalten maak om te vertrekken.
Het is nu weer even opletten hoe ik Tarbes uitkom. Mijn keuze blijkt goed te zijn, want ik zie een aanwijzing die richting Lourdes wijst. Maar deze weg is vrij druk en loopt geheel niet lekker. Even stoppen en de kaart bestuderen voor een alternatief. Mogelijk zijn er kleinere wegen die parallel aan deze D921A lopen. De eerste paar kilometers wel, maar daarna kom ik toch weer uit op de grote weg naar Lourdes, de N21. En ook die is weer grotendeels te omzeilen, maar dan worden de extra kilometertjes vandaag mij veel te veel. Dus ga ik maar gestaag door en goed opletten. Op het vliegveld stijgt net een vliegtuig op. Ik heb blijkbaar de wind van achteren, want ik hoor hem pas als hij dicht bij me is. De bulderbaan van Tarbes.
Op een parkeerhaven aan de N21 loop ik een klein weggetje in om daar op een paar grote stenen mijn brood op te eten. Lekker in de zon, die al flink op mijn armen brandt. Kom ik straks toch met zonnig weer Lourdes binnen.

Toen ik de allereerste keer, tijdens onze vakantie Lourdes aandeed, was ik er niet erg van onder de indruk geraakt. De commercie was het dat bij mij overheerste. Maar niet wetende waar je moet zijn en wat er te doen is, dus slecht geïnformeerd, dan wordt al snel een verkeerde indruk gewekt. De lichtprocessie op die avond vond ik wel indrukwekkend. Het was pas in ´99 dat ik met een bedevaartbus terugging. Zelf zat ik toen in een moeilijke periode, een burn-out had me geveld. Maar niet zo zeer de gebeurtenis van Maria en Bernadette, als wel alles daarom heen, heeft toen een geweldige (positieve) indruk bij mij achtergelaten. De busreis was fantastisch en alles wat er zich daar in Lourdes afspeelde en wat ik daar meemaakte en zag, heeft mij leren te relativeren. Het heeft me veel rust gegeven, die ik toen heel goed kon gebruiken. Die totale indruk heeft mij ook doen besluiten om vrijwilliger bij het VNB te worden en ik mag nu geregeld pelgrims begeleiden naar Lourdes.

Het wordt weer tijd om op te staan. Na Adé is het nog maar een paar kilometer. Vanaf hier loopt er een fietspad, groen gemarkeerd, waar ook door veel wielrenners gebruik van wordt gemaakt. Het grijsgehalte van de corpulente figuren laat niet moeilijk naar een leeftijd raden. Heel plotseling staat daar het bordje Lourdes.
Ik weet zeker dat ik de enige ben die voor het eerst op de woorden van de Handelse 'Te Lourd' op de bergen' en op de klanken van Handelse harmonie Lourdes ben binnengelopen. Daar is mijn elektronisch maatje een fijn hulpmiddeltje voor, prachtig die techniek, toch?
Via het Hospice rechtsaf naar beneden, naar de poort St. Michel. En als ik dan even later voor de grot aan de Gave sta, voel ik me een heel bevoorrecht mens, die na 1412 km en 45 dagen dit heeft kunnen én mogen volbrengen. Het is wel een boetetocht geweest, maar alleszins de moeite waard. Ik heb er toch even een momentje voor nodig om het te verwerken.
Het is overduidelijk dat alles hier in het teken van het 150 jarig jubileum staat. Er zijn heel wat aanpassingen gedaan en velen dingen hebben een opknapbeurt ondergaan. Het wordt tijd naar mijn logeeradres te gaan. Nog een minuutje of tien lopen.
Ik word allerhartelijkst ontvangen door Paula en Gerard van Tiel op hun stekje aan de Boulevard Georges Dupierris. Het doet me goed om na 45 dagen weer eens door Nederlandse mensen te worden ontvangen. Paula zet gelijk koffie en Gerard is nog even bezig met het lossen van een vrachtwagen, die zojuist de jubileumboeken van het VNB heeft afgeleverd. Ben ik mooi één van de eerste die het boek mag inzien. Het is gezellig (bij)buurten bij die twee gastvrije mensen. De caravan, mijn verblijf, staat keurig op me te wachten. 'Blijf maar zolang je wilt en rust maar goed uit.' zijn de bemoedigende woorden van Gerard. Meer dan één dag zal het zeker worden om mijn onderdanen iets meer tijd te geven om verder te herstellen. Tevens wil ik de inhoud van mijn compagnon nog eens goed gaan beoordelen en er uithalen wat absoluut overbodig is, om zo wat kilo’s aan gewicht kwijt te raken. Ook mijn stok krijgt een renovatiebeurt. Het pakketje uit Dommelen met de nieuwe kaarten en nieuwe creditkaart is aangekomen. Een heel lief briefje zit er bij en een zakje Fishermen’s Fiends, om straks de tranen te camoufleren denk ik.
Na een heerlijke douche is het fijn relaxen hier. Het biertje heeft heerlijk gesmaakt en na een dag wandelen voel je het vocht zo heerlijk naar beneden glijden en net boven het middenrif uit elkaar spatten. Proost.

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 16 April 2008 - 09:27

    Den Hoef:

    Allereerst buigen wij diep en klinkt applaus voor onze pelgrim Wil van de Ven.

    V a n h a r t e
    g e f e l i c i t e e r d

    met je aankomst in

    L OO U U RRR DD EEEE SSS !!
    L O O U U R R D D E S !!
    L O O U U RRR D D EEE SSS !!
    L O O U U R R D D E S !!
    LLL OO UU R R DD EEEE SSS ..

    Als je 1400 kilometer lang in weer en wind van Dommelen naar Lourdes loopt in 45 dagen dan is dat een fantastische prestatie en zo'n buurman nemen wij natuurlijk graag op de schouders.

    HIEP HIEP
    HOERÀ HOERÀ HOERÀ

    Aanstaande zaterdag drinken we er met de hele buurt eentje (meer...) op!

    APLAUS

  • 16 April 2008 - 09:33

    Jeannine:

    Wil, van harte gefeliciteerd. Ik hoopte de eerste te zijn, maar goed. Tweeds is ook prima (haha).
    Geweldig, 1412 km. Je kunt het je niet voorstellen als je hier gewoon aan het werk bent. Geniet er van in Lourdes, eet en drink maar goed zodat je monter de rest kunt gaan doen. Dat zal nog best zwaar worden door de pyreneeen lijkt me.

    Groetjes, Jeannine Hans en Chantal

  • 16 April 2008 - 09:53

    Diny:

    Wil, proficiat
    Het Vrouwke van Handel brandt nog steeds voor je.
    Dit is zo,n geweldig moment voor je, dat je nooit zult vergeten.
    Avé Wil, je doet het goed.

  • 16 April 2008 - 10:18

    Francien En Jan:

    Wil, we zijn vol bewondering. Proficiat met het bereiken van Lourdes. Geniet van de wel verdiende rust. Proost en groetjes. Francien en Jan

  • 16 April 2008 - 10:26

    Ralfke:

    Lourdes...!!

    Ik zeg ambiance en amen....!

  • 16 April 2008 - 10:53

    Kitty En Nasser:

    Wij willen je ook feliciteren met deze geweldige prestatie.Het zal heel indrukwekkend geweest zijn om te voet als pelgrim Lourdes binnen te wandelen.Chapeau !!!

  • 16 April 2008 - 11:00

    Carla:

    PROFICIAT

  • 16 April 2008 - 11:06

    Wim En Maria:

    Proficiat !

  • 16 April 2008 - 11:10

    Carla:

    Hoi, ben ik weer, wilde nog meer zeggen, heb denk ik iets verkeerd gedaan.
    Willem geweldig een mijlpaal, nu jezelf de rust gunnen en genieten! Laat je daar maar eens goed verwennen. Kun je je accu oplaaien en dan op naar de pyreneen.
    We kijken uit naar het volgende verhaal
    Groeten van ons en van mij XXX


  • 16 April 2008 - 11:13

    Anita Compen:

    Wil proficiat, geniet maar van dat lekkere vocht en de omgeving. Je hebt het verdiend.

    Groetjes Anita.

  • 16 April 2008 - 11:24

    Helen:

    Lourdes, en dat in 45 dagen. De kinderen zijn behoorlijk onder de indruk. Ik ook, en net heb ik besloten dat ik Handel dit jaar voor jou loop.

    Groetjes Helen

  • 16 April 2008 - 11:25

    Jacquline & Martin:

    Wil, wat een tocht. Soms ben ik jaloers op je, meestal vol bewondering. In ieder geval gefeliciteerd met deze mijlpaal.
    Sterkte.

    Martin

  • 16 April 2008 - 11:40

    Pieter:

    Wil, Proficiat, een hele prestatie. Handel op zatermiddag binnen komen is geweldig, maar na 45 zware dagen en 1400 km in de benen Lourdes binnen lopen is toch van een heel ander niveau en daar krijg je toch wel even kippevel van. Heel veel respect hiervoor.
    Dit heeft een dikke kaars verdient.
    Groeten en een aangename tussenstop.

    Pieter

  • 16 April 2008 - 12:11

    Riet En Jan:

    Hoi Wil fijn dat je Lourdes al hebt gehaald proficiat Jan is benieuwd of de punten goed zijn voor je stok maar dat horen we nog wel. Rust maar een paar dagen uit en sucses bij je tweede stuk
    tot ziens in Dommelen Jan Riet

  • 16 April 2008 - 12:15

    Jan En Annie:

    Wil van harte proficiat met het behalen van Lourdes. Wij zouden zeggen vat er maar een op. Rust goed uit want je zult je krachten wel nodig hebben de komende tijd. Heel veel wandel plezier en tot horens Gr JAN en ANNIE.

  • 16 April 2008 - 12:18

    Harrie Toussaint:

    Ik wil mij graag van harte aansluiten bij de woorden van Pieter.

    Gegroet, Harrie

  • 16 April 2008 - 13:44

    John:

    nou wil, knap gedaan zeg.
    nu met je voetjes in het heilige water.
    dat het maar heilzaam mag zijn.

  • 16 April 2008 - 14:08

    Frans En Paula:

    Wil gefeliciteerd met het behalen van je eerste doel op je reis.
    Dat Paula,s goede koffie zetten en erg hartelijk zijn weet ik al 30 jaar sinds gisteren.
    Groeten vanuit Duizel.

  • 16 April 2008 - 14:51

    Leo En Tonny:

    wauwwww Lourdes in 45 dagen geweldig wat een prestatie, wie doet je dat na? Geniet en rust lekker uit.Nog zo'n 1000 km en je hebt je doel bereikt moet voor zo'n kanjer een peuleschil zijn.Proficiat

  • 16 April 2008 - 15:12

    Hetty:

    Ik ben even moeten stoppen met lezen,ik kon ,door de tranen van ontroering ,de tekst niet meer zien, het moment dat je op de maat van je mp3 speler Lourdes binnen loopt.Ik ben een en al bewondering .
    Een dikke omhelzing van mij vanuit Dommelen.
    HETTY.

  • 16 April 2008 - 15:17

    Eric & Babette:

    Fantastisch gedaan Wil, wat een enorm doorzettingsvermogen heb je laten zien, grote klasse!

    ps. hier in Dommelen zijn de fisher men’s fiends uitverkocht...

  • 16 April 2008 - 16:49

    Marco:

    Ik zeg goed bezig en veel lol in lourdes.
    hebben de onderdanen ook ff rust.
    respect aan de pelgrim.

    marco

  • 16 April 2008 - 17:19

    Ilse:

    Ha, ome Wil
    wauw, nu al in Lourdes! Ik had het er met Opa(de mijne) nog over de 23e toen hij vroeg "waar zittie" en hebben we samen je site bekeken. Nu ga ik 'm bellen dat je in Lourdes bent, geweldig ik zie je kaarsjes al branden. Thanks!!!!
    knuf
    Ilse

  • 16 April 2008 - 17:31

    Ilse Weer:

    schandpalig maar waar, ik kom nu pas aan het uitgebreid lezenvan jou mooie verhalen toe.
    Heeft er zich al een drukker/uitgever gemeld?
    Geniet!
    Ilse

  • 16 April 2008 - 17:36

    Marlou Toussaint:

    Ook vanuit Lopik wil ik je feliciteren.
    Wat een prestatie, geniet ervan en ook ik ben nieuwsgierig naar je volgend verhaal.

    (Je oud buurmeisje van de Hoge Akkers)

  • 16 April 2008 - 17:56

    Paul En Dimphie:

    Wil,
    petje af.In gedachten liep ik met je mee Lourdes binnen. Toch sterk spul, die fisherman friend. Jij hebt me op zo'n manier met Lourdes laten kennis maken dat ik er zeker nog een keer terug kom.
    Geniet van deze dagen, en laad je op voor de laatste duizend km.

    Dikke kus van ons.

  • 16 April 2008 - 18:59

    Patrick:

    Hoi ome Wil,

    Lourdes en de Pyreneen, het is een mooie combinatie. En een hele prestatie om daar al wandelend te arriveren. Geniet van de mooie omgeving en laat de afgelegde reis en het te bereiken doel goed bezinken.

    Grt,

    Patrick

  • 16 April 2008 - 19:05

    Henri En Maria:

    Hoi Wil
    Proficiat met de 1e mijpaal Lourdes.
    Geniet van je vrije dag(en) en laat je voeten effe tot rust komen, ze hebben het
    zwaar te verduren.
    (net als je schoenen)
    Rust goed uit en laad je weer op voor het tweede deel
    Groetjes Henri en Maria

  • 16 April 2008 - 19:15

    E-L Et M-J.:

    Proficiat Willem,
    Net je bericht binnen gekregen. Even was het slikken, dat je dat te voet gehaald hebt. Wat knap.
    Intussen ben je al een dag in Lourdes.
    Ga nog maar even verder met uitrusten, het zal je goed doen.

    Je t'embrasse très, très, très,

    Marie-Jehan.

  • 16 April 2008 - 21:01

    Sip En Gonnie:

    hallo wil
    proficiat met dit behaalde resultaat
    Lourdes geweldig gedaan menneke.
    Laat je nu maar een paar dagen lekker
    verwennen en geniet ervan,want dat heb je nu wel verdient.
    chapeau jongen
    groetjes en alvast veel succes in de pyreneeen

  • 16 April 2008 - 21:08

    Will En Mieke:

    Wil, we wensen je fijne dagen in Lourdes. Geniet even van de rust die je verdient hebt. Alle respect !!( Trouwens ook voor Antonet: ze houdt zich kranig).
    Mieke en Will

  • 16 April 2008 - 21:11

    Manfred:

    Hé die Willem,

    Diepe buiging en dikke duim voor jou!!! klasse,
    Manfred

  • 17 April 2008 - 10:47

    Conny:

    Wil, PROFICIAT!!!
    Wat een prestatie, ruim 1400 km in 45 dagen. Geniet van je tussenstop; jij en je onderdanen hebben nu wel even rust verdiend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Lourdes

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 122750

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: