Dag 43 - Reisverslag uit Marciac, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 43 - Reisverslag uit Marciac, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 43

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

14 April 2008 | Frankrijk, Marciac

ZO 13 april

Vic-Fezensac – Roquebrune – Bassoues – Laveraët – Marciac, 33 km

13-04-2008
Hallo trouwe lezers,
Mijn wekkertje van gehoorzaamheid loopt af om kwart voor zes. Ik kan om half 7 ontbijten, dat om vijf over half 7 op is. En daar moet je ook nog voor betalen. Dat wordt direct bij de bakker even bijtanken. Maar vroeg weg komt vandaag goed van pas, want het doel Marciac vraagt ongeveer 33 km te gaan. Ik kan de D35 niet gevonden krijgen, wel de D34. Volgens mijn kaart kan ik bij Roquebrune oversteken naar de D35. Ik zie geen wolk in de lucht en links van mij staat reeds de zon. Die is zich al aan ’t warm draaien. Van mij mag hij. De oversteek via Roquebrune is wel heftig. Eerst heftig omhoog naar het dorp en dan heftig naar beneden naar de D35. Stijgen en dalen vindt mijn voet nog steeds niet leuk. Maar ik doe het rustig aan. Al vroeg word ik achterop gereden door groepjes wielrenners. Weer eens wat anders dan razende auto’s. En allemaal hebben ze bemoedigende woordjes voor me. Tenminste dat denk ik te verstaan, want het gaat zo snel. En ze zullen wel het beste met me voor hebben, toch? Het gaat weer eenduidig omhoog. Ik bewonder het mooie landschap links en rechts van mij. Plots zie ik voor mij grote, witte bergen: de Pyreneeën! Prachtig zoals ze daar liggen. Mijn volgende uitdaging: voor over een dag of vijf. Uitdagend zijn ze zeker, maar alles heb ik tot nu toe op mijn pad door Frankrijk kunnen slechten, waarom dan deze bergen niet. De benen zijn er nu getraind voor.
Even rust, de schoenen uit en de onderdaantjes lekker masseren. Een telefoontje van ons Antonet, even een privé-verslag. Daarna gaat het weer verder. Bij de kruising met de D174 neem ik mijn koffiepauze. Heeft die Dorus uit het hotel warm kraanwater in mijn thermoskan gedaan? Lauwe koffie kan ik maken. En dat houdt in vanmiddag geen koffie meer. Volgende keer beter opletten en geen warm water vragen, maar gekookt water. Er komen steeds meer groepjes wielrenners voorbij. Heel opmerkelijk vandaag.

Vroeger ging ik ook heel vaak, als klein ventje met onze pa fietsen. Op zondagmiddag bij uitstek. Ik ging graag met hem mee, achter op de pakkendrager. En er zat altijd wel een ijsje of iets dergelijks aan vast. Aan elke kant een beentje op het voetensteuntje en dan moest ik me onder aan het zadel vasthouden. Voordat ik in slaap viel, wat meestal op het einde van de rit gebeurde, hield ik hem om zijn middel vast. Dan wist hij dat ik in slaap was gevallen en kon hij mij aan mijn handen vasthoudend een beetje overeind houden, als ik dreigde weg te zakken. Waarschijnlijk nam hij mij mee, omdat het dan thuis een beetje rustiger zou zijn. Ik kan mij van onze Nard en Maria geen uitspattingen herinneren. Die kregen nooit straf. Of ik heb dat altijd voor hen gekregen. Nooit heb ik gezien dat die een pak rammel kregen. Bij mijn terechtstelling was altijd iemand aanwezig. Volle bak! Ons Carla was er toen nog niet. Die zat toen nog in de kolen, zonder kop-loze haantjes (dat leg ik niet meer uit, moet je maar bijblijven met lezen!).
Zo fietste hij met mij achterop op een zondagmiddag weer eens weg. Ik had na een tijdje voor mijn doen al heel lang stil gezeten. Keurig de onderkant van het zadel vasthoudend. Oppassen dat ik niet met mijn vingertjes tussen die grote veren terecht kwam. Al naar beneden kijkend zag ik onder zijn zadel twee half gebogen buisjes. Eentje links en eentje rechts. Eén daarvan had een beugeltje. Ik had al een tijdje naar dat beugeltje zitten kijken. Ik drukte er eens heel flink op. Met veel kabaal stond de fiets ineens stil. Dat kabaal kwam vanuit het wiel, waarvan een aantal spaken gesprongen waren én het kabaal kwam van onze pa, die met zijn klokkenspel op de stang en tegen het stuur terecht gekomen was. Ik had het slot erop gezet. Wat was hij kwaad. Later heb ik pas begrepen, dat als je op zo’n manier kennis maakt met de stang en het stuur van je fiets, dat dat uiterst pijnlijk kan zijn. Vanaf het Engels kerkhof, waar het voorval plaats vond tot aan de st. Jozefstraat toe, heb ik de fiets van achter moeten optillen, want van achter draaide er niet zoveel meer. En onze pa maar foeteren. Later heb ik pas met hem te doen gehad, de stakker.

Het weer is geweldig. Lekker in de blouse, gekorte broek, zonnebril op en heerlijk genieten van de mooie omgeving. Ik geloof dat ik op mijn tocht nog niet zoveel vogels heb horen fluiten. Je wordt er zelf vrolijk van. Toch lijkt de D35 eindeloos. Ik had ook nog een parallelweg kunnen nemen, maar daar had ik deze zondagmorgen helemaal niemand getroffen.
In Bassoues komt er meer leven. Vlak voor het dorp is een begraafplaats. De plaats om water bij te vullen. Poort is open en een kraantje, dat water geeft is aanwezig. Ik zet mijn compagnon tegen een zerk. De eigenaar zegt er niets van, want het blijft doodstil. Een oude basiliek van St. Fris nodigt wel uit om bekeken te worden, maar is van alle kanten gesloten. En zoiets wordt dan al kilometers van te voren aangekondigd als bezienswaardigheid! Na de verfrissing bedank ik St. Fris en loop ik het dorp in. Daar is het een drukte van jewelste. Vele wielrenners, die op het (enige) terras zitten of wat rond lopen. Veel aanspraak natuurlijk en foto’s maken (ben ik zo’n object?). Uiteindelijk ben ik bevrijd en kan weer ongestoord door lopen. Even buiten het dorp, linksaf de D943 op, die me naar Marciac zal brengen. Inmiddels zijn er heel wat wolken over de bergen mijn richting in gekomen. En de zon wordt nu regelmatig en ook voor langere tijd er achter verborgen gehouden. In Laveraët houd ik nog een pauze voor het middagmaal zonder koffie. Ik lees op de zak van het brood "à cons. de pref. avant 13-04-08". Daar kan ik dus niet aan voldoen. Ik lees ook dat onder de vermelde bestanddelen waarvan het brood is gemaakt ook water zit. Waarschijnlijk heeft het er naast gestaan, het is gortdroog!

Ik kijk op mijn horloge en zie dat het half 4 is. Dat valt mij vies tegen en 29 km op de teller. Ik moet er nog vier. Deze laatste vier vallen me zwaar. Ik moet ook nog een overnachting zoeken. Ik loop het dorp binnen en kom uit op en groot dorpsplein. Een paar terrasjes waar wat mensen zitten. Ik ga op een bankje zitten en zucht eens diep. Plan de campagne. Schuin voor mij een klein hotelletje. Ik bedenk me geen seconde. Voor een schappelijke prijs sta ik weldra onder een fijne, lekker warme douche. Als ik weer mijn horloge aan doe zie ik dat ik er een uur heb langs gekeken. In het voorbij gaan naar mijn kamer heb ik een biertap zien staan: Hoegaarden. Hoe gaarne!

Tot de volgende keer.
Groeten, Wil

  • 14 April 2008 - 19:24

    Jacqueline:

    Hoi Wil,

    Ik hoop dat je welverdiende Hoegaarden je heerlijk gesmaakt heeft en dat hij niet meteen doorgeschoten is naar de knieen. Dat er nog veel mogen volgen. Proost!

  • 14 April 2008 - 19:29

    Paul En Dimphie:

    Hoi vandaag zijn wij weer de eerste.
    Willem, jongen, je gaar echt als een speer. Gelukkig gaat de zon wat meer schijnen. Volgens mij zitten jullie pap en mam hier boven te lachen als ze terug denken aan jouw kwajongensstreken.
    Hopelijk bereik je morgen Lourdes en valt de tocht daar naar toe mee. Geniet van al het bekende daar en geef jezelf en je onderdanen wat rust.

    Dikke knuffel van ons.


  • 14 April 2008 - 19:30

    Paul En Dimphie:

    Shit, zijn we toch niet de eerste. Was mijn verhaal natuurlijk te lang.

  • 14 April 2008 - 19:38

    Francien En Jan:

    Proost Wil, die pint heb je zeker verdiend.Groeten Francien en Jan

  • 14 April 2008 - 21:38

    Eric:

    Tenzij je achterop je rug hebt staan 'ik kom uit Dommelen, je weet wel van dat Dommelsch bier'... maar anders kan het wel eens zijn dat de wielrenners riepen: 'Restez à gauche de la route, ou à droite de la route, mais pas de l'un vers l'autre côté de la route!'. Dit omdat het beter is voor je voeten, zoals je eerder schreef. Wil, wat mij betreft loop je er achteruit naar toe, maar het is geweldig knap dat je morgen - dinsdag 15 april - een van de mijlpalen 'Lourdes' gaat bereiken. Ik wens je hier alle succes en vreugde bij en morgen loop ik met je mee (bij iedere stap naar het koffie automaat bijvoorbeeld ;-)

  • 15 April 2008 - 05:54

    E-L Et M-J.:

    Bonjour Wil,

    Het strand lag weer op Zondag vol met zonaanbidders.
    Iedere dag weer, die witte bergen als diamanten, te zien schitteren in de zon rondom het huis is als een sprookje
    Dat ligt voor jou in het verschiet de komende weken.
    Je was niet zozeer een deugnietje wel een zeer ondernemend ventje. Er is ook veel gelachen, om wat je deed.
    Het bier is wel verdient.
    Misschien dat de voet zich aanpast na de rustpauze in Lourdes.
    Een zonnige trip deze dag toegewenst,

    Câlins,

    Marie-Jehan.


  • 15 April 2008 - 06:24

    Kitty:

    Geweldig Wil,al bijna in Lourdes.Ik wens je veel succes met het bedwingen van de Pyreneeën.Het zal niet gemakkelijk zijn ,maar jou lukt het.

  • 15 April 2008 - 06:53

    Carla:

    Hoi Willem,
    Enkele van die streken heb ik wel meegekregen ( van horen zeggen ) zoals nu van het slot. Het enige wat ik wel weet is dat ons pap en mam niet echt boos op je waren en achter jouw rug om vaak lachten. o.a.Het voorval, Nard helpen met bonen zaaien of plantjes zetten?????
    Vandaag in Lourdes je hoeft nu geen slaapplaats te zoeken, is ook wel eens keer fijn. Geniet van deze dagen daar.
    Voor vanavond goed rusten en voeten masseren, misschien weer een Hoegaarden? Ja Dommelsch hebben ze daar niet!!
    Groeten van ons en van mij XXX en een dikke knuffel.

  • 15 April 2008 - 09:05

    Ralfke:

    Pa.........

    geweldig weer dat verhaal met dat slot... tranen aan deze kant..!!

    Liefs je zoontje en natuurlijk niet te vergeten de Bereboot!!

    Ambiance!!

  • 15 April 2008 - 11:47

    Hans Berkers:

    Wil wat heb ik gelachen met je fietsslotverhaal. Geweldig. Ik lees dat je bijna de eerste echte mijlpaal gaat halen. Loudes.
    Daarna is Santiago nog maar eeen klein stukske. Succes Hans.

  • 15 April 2008 - 13:48

    Joke Groenen Kouwenb:

    Hoi Wil,
    Mooi al die verhalen van jouw, zondagmorgen 11uur in de Nicolaaskerk ik heb aan je gedacht en was heel fijn en de reacties waren lovend zelfs zo dat camus nu ook heeft gevraagd om met hun samen de nachtmis van dit jaar met hun te zingen dus kun je ons dan ook nog een keer horen. De reunie was ook geweldig,al die oude bekende van vroeger weer eens te zien, nou Wil veel devotie in Lourdes en tot hoors,

  • 15 April 2008 - 15:45

    Ans De Fouw.:

    Vind 't nog steeds mooi om je verhalen te lezen. Als 't goed is kom je vandaag in Lourdes aan.Daar ga je zeker even je rust nemen? Je ligt zeer goed op schema,helemaal geweldig.
    Hoop dat 't met de voet steeds beter gaat. Je hebt er toch twee voor nodig, hè? Succes verder!

    Groetjes ans.

  • 15 April 2008 - 17:03

    Hans Westendorp:

    Allemaal effetjes meezangen uit de bundel van de Handelse processie.
    Bladzijde 12.
    "te Lourdes op de bergen verscheen........ onze Wil."

    Even zonder gekheid. Knappe prestatie tot nu toe. Ga lekker door met wandelen en leuke verhalen schrijven.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Marciac

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 122744

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: