Dag 42 - Reisverslag uit Vic-Fezensac, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 42 - Reisverslag uit Vic-Fezensac, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 42

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

12 April 2008 | Frankrijk, Vic-Fezensac

ZA 12 april
Condom – Cassaigne – Lagardère – Marambat – Vic Fezensac,
24 km

12-04-2008
Hallo trouwe lezers,
Gisteravond heb ik nog mijn eigen potje gekookt. Iedereen in deze gîte maakt zijn eigen brouwsel. Op de mij toegewezen kamer slapen ook nog een Française, een Fransman en een Duitse. Er zijn dus nog 5 bedden over. Op een andere plaats slapen 3 echtparen. Om 21.00 uur gaat iedereen slapen. De Duitse vraagt of het raam open mag. De Fransman is er op tegen. Ik zeg dat 15 minuten geen probleem moet zijn om de grootste warmte er uit te laten. Hier gaat hij meer akkoord. Hij en zijn Franse dame hebben wel de hele nacht gezamenlijk bomen liggen te zagen. En daar vroeg hij geen toestemming voor, maar deed het gewoon.

Ik ben mijn broek kwijt. Staat niet naast mijn bed, maar ligt er naast. Mijn hele zooitje opgepakt en elders ingeruimd, gewassen en gegeten. Om 7.00 uur met Barbara, de Duitse, aangelopen. Ze wil graag met me mee naar Lourdes lopen, maar mijn etappe afstanden zijn haar te fors. Dus blijft zij de GR65 volgen. Even buiten Condom schudden we elkaar de hand en wensen eenieder nog een 'bon camino' toe. Elk vervolgt zijn weg. De mijne gaat een stuk over de D931. Gelukkig is het zaterdagmorgen en niet zo druk. Na 5 km kan ik er weer vanaf en ga ik over op de D208 naar Cassaigne. In het dorp zoek ik tevergeefs naar een bakker. En gezien de beperkte grootte van de nog komende dorpen zal ik er ook wel geen meer ontmoeten en zal ik tot in Vic-Fezensac moeten wachten. Vic-Fezensac is vandaag mijn eindbestemming. Over de velden hangt een grote mistsluier. De zon tracht er doorheen te breken. Kijkend naar de lucht kan ik me er geen voorstelling van maken, wat voor weer het vandaag zal geven. Maar uit de ervaring weet ik inmiddels, dat het hier heel snel kan veranderen.
Kort voor Lagardère vind ik een geschikt plekje voor mijn koffie; het is een gedeelte van een bruggetje over een sloot. Hier kan ik ook mijn onderdanen even laten bijkomen. Het is 10.00 uur als ik weer opsta en ik zie op mijn teller dat daar inmiddels al 14 km op staan. Dan ben ik, denk ik voor vandaag al over de helft. Als ik iets verder was doorgelopen had ik een bankje en een tafel gehad voor de koffie. Maar weet alles maar eens vooruit, nietwaar?
Het is duidelijk dat ik door het gebied van de Gascogne loop. Links en rechts grote wijngaarden. Overal wordt op borden de wijn van diverse châteaux aangeboden: 'proeven en kopen'. Geen van tweeën is op dit moment aan mij besteed.
Na Lagardère sla ik rechtsaf de D112 op die me naar Vic-Fezensac zal brengen. Precies een uur loop ik nu en besluit even een pauze te nemen. Ik bekijk mijn stok. Die is nu wel erg ver weggesleten. De nieuwe punt van zwager Jan uit het pakket van Cahors zit er nog niet op. Ik krijg de oude er niet van af. Het hout is zover uitgezet dat het ding ontzettend klemt. Ik zal wel tot bij Gerard in Lourdes moeten wachten om het juiste gereedschap te vinden.

Vroeger had ik ook zo’n stok, toen ik bij de verkenners was. Dat hoorde bij je uitrusting. Een keurige, nette stok, die je bij vele dingen kon helpen. Een stok, nog gekeurd door hopman Matveld. Een hele tijd ben ik daar bij geweest; de blokhut stond daar, waar nu ongeveer de Falcones tennisvelden liggen. En in de omtrek alleen maar bossen en een spoorlijntje. Woensdagavond en zaterdagmiddag kwamen we bij elkaar. Ik ben er altijd heel graag bij geweest. Maar voor je verkenner werd, was je welp. Bij de welpen uiteraard. Bij akela Pontenagel. Als je groot genoeg was, werd je leider van een welpennest. Ik zie klein welpje Wim van Wijk, ja die van de Sjawi’s, nog schoorvoetend en heel verlegen bij de blokhut binnenkomen. Gebracht door zijn vader, Wout van Wijk. Hij werd in mijn nest geplaatst. Het menneke had het er niets op. De eerste zaterdag heeft hij heel verlegen op een bankje zitten toekijken. Waarschijnlijk toen al de dingen zitten bedenken, die hij later met collega Sja op de planken zou zetten. Ja, ’t moet soms lang broeden voor het er uitkomt. Lang is Wim er niet bij geweest. Het welpenpakje was niet aan hem besteed.

Lang genoeg gezeten. Het gaat weer verder. Het loopt tegen 12.00 uur. Ik moet rekening houden met de weekend-inkopen. Net voor 12.00 uur loop ik, even voor Vic de supermarkt binnen. Om de ellende van gister te voorkomen, zet ik rugzak en stok alvast bij de kassa. Ik heb alles, inclusief nieuwe koffiesticks. Bepakt en bezakt sta ik buiten. Het is hier een af- en aanrijden van auto’s en winkelwagentjes. Aan de inhoud van verschillende wagentjes te oordelen zijn er slechte tijden opkomst. Er wordt behoorlijk gehamsterd.
Op naar Vic! En het antwoord vinden op mijn dagelijkse vraag: 'Waar slaap ik?' Nu is dat een pietepeuterig klein hotelletje met voldoende luxe voor een vermoeide pelgrim. Ik heb voor de afwisseling nog een keer mijn poncho tevoorschijn moeten halen. Nat kom ik bij het hotel aan. Via een gammele trap kom ik bij mijn kamer, voorgegaan door mevrouw de hoteleigenaresse. Gelijk haalt ze op de douche twee handdoeken weg. Want ik ben maar alleen. Gelukkig kan ik morgenvroeg om half 7 ontbijten. Dan kan ik vroeg vertrekken. En gezien de grootte van het ontbijt, kan ik héél vroeg vertrekken.

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 12 April 2008 - 19:38

    Carla:

    De eerste
    Nu ga ik lezen, ha ha ha.

  • 12 April 2008 - 20:10

    Carla:

    Ha Willem
    Hier ben ik weer. Fijn dat je meer pelgrims ontmoet, misschien dat iemand jou route en tempo wil lopen. Heb je wat aanspraak onderweg, dat zou wel fijn zijn. Je gaat weer erg hard op ons schema dag 47 en het is pas dag 42. Wil je voor het donker thuis zijn????. Petje af!! Voor vanavond slaap lekker rust goed uit en morgen genieten en hopelijk niet veel regen. De berichten( zou ons mam zeggen) voorspellen regen, misschien hebben ze ongelijk.
    Liefs en groeten van ons en van mij XXX

  • 12 April 2008 - 20:17

    E-L Et M-J.:

    Wil wat ben ik toch rijk. Zomaar iedere dag met je "praten."
    Vandaag kaars opgestoken bij St. Expedit.
    Speciale Heilige pour les jeunes en voor reizigers die te voet gaan. Nou onder die catogorie val jij.
    Hij is nog voor veel meer een voorspreker en zo ook toen je Moeder nog bij ons was, voor haar werd iedere Zaterdag een kaarsje opgestoken bij deze heilige pour des causes difficiles.
    Ik zie je voor me als knap verkennertje.
    Lourdes komt eraan, daar zal je blij om zijn.
    Heb een goede nacht in alle rust.
    Jij bent al opweg als wij om 8 uur aanrijden om naar de kerk te gaan. Jij bent er tevoet eerder, dan wij rijdend.

    Je t'embrasse,

    Marie-Jehan.


  • 12 April 2008 - 20:54

    Kitty:

    Ik heb zo'n bewondering voor je ,maar dat jij nu 5 dagen loopt in 2 dagen vind ik gewoon een wonder.
    Als je zo doorgaat ben je een maand te vroeg in Santiago de Compostella.


  • 12 April 2008 - 21:07

    Nicole Smit:

    Ha die Wil,

    Ben je berichtjes voor Willem-JAn aan het uitprinten zodat hij met je mee kan lezen. Geweldig, wat een reis. Veel succes.

  • 12 April 2008 - 21:34

    Gabi:

    Dag lieve papa,
    Slaap lekker, de BB's zijn al lang in dromenland!
    Dikke kus X

  • 13 April 2008 - 07:07

    Harrie Toussaint:

    Hallo Wil,

    Wederom leuk om weer enkele berichtjes van je te lezen.
    Ik ben jaloers op je dat je dit allemaal mag meemaken.
    Wil geniet ervan.
    Dat je bij de verkenners bent geweest, in een andere parochie, dat wist ik niet.
    Het had voor de hand gelegen zoals ik, dat je vanuit de St. Nicolaasparochie bij de St. Maarten verkennersgroep was gegaan. Jij was kennelijk al op jeugdige leeftijd grensoverschrijdend bezig.
    Marlies heeft gisteravond in de Hofnar Antoinette gesprokken bij de uitvoering van Camus, het gaat goed met haar. Zo dadelijk gaan wij naar de St. Nicolaaskerk om daar met tal van oud koorleden de jubileummis te zingen.
    Wil op naar Lourdes en doe Maria daar de groeten.

    Marlies en Harrie


  • 13 April 2008 - 12:38

    Jan Duijsters:

    Ave Wil!
    Dat jij niks aan dat hondeweer kunt doen!!! Bidde gij wel genoeg onderweg??? Af en toe een pelgrim ontmoeten is natuurlijk leuk, vur efkes.... maar 'n goei contact met jezelf is 't belangrijkste, tóch... op zo'n bedevaart?? Groet, Jan.

  • 13 April 2008 - 15:37

    Hans:

    Je gaat fantastisch en als het tempo zo blijft ben je meer dan ruim op tijd voor OLV van Handel. Hier scheen vandaag wel de zon dus tezamen met Conny op therapeutische basis naar jouw tweede stempeladres geweest; De Kluis. De eerste trappist van dit jaar was prima.
    Zodra je weer onder ons bent drinken we er samen een; mag natuurlijk ook een palm zijn.

    Succes verder en het ga je goed.
    De Sic.

  • 13 April 2008 - 15:54

    Henri En Maria:

    Ha die Wil
    Wat hebben wij een bewondering voor jou steeds weer vol goede moed vertrekken en ons allemaal ook nog op de hoogte houden van je wel en wee onderweg en je verhaaltjes van vroeger. Na aankomst ook nog je wasje doen.
    Hopelijk gaat het goed met je onderdanen en wordt het eindelijk mooi zomerweer
    Welterusten voor straks en we kijken weer uit naar je volgende reisverhalen
    Groeten aan Antonet
    Henri en Maria

  • 13 April 2008 - 16:10

    Frans Van Hetty:

    Hoi Wil. Ik heb de laatste dagen expres niet veel geschreven om ruimte te sparen, die ik nu ga gebruiken. Bij jou gaat het redelijk goed lees ik. Bij ons minder, omdat de reunie van het Jongerenkoor/Camus voorbij is. Dit was zo ontzettend leuk. Gisteravond heeft Camus hun theater voorstelling gehad. Perfect op elkaar afgestemd. We hebben nog even met Anotet,Paul en Dimphy staan kletesen toen de voorstelling begon. Naborrelen en "op tijd "naar bed om voor te bereiden voor de heilige mis van 11.00 uur. Een beetje zenuwachtig zingen we even om de stembanden te laten wennen, in opdracht van Wim. Als de kerk volloopt komen de herrineringen weer boven, toen we ook volle zalen trokken.
    De mis begint en na het eerste lied "i want to sing it " is de spanning weg bij iedereen en wordt er een pracht voorstelling gegeven, uiteraard goed geperformed door Wim van Beek. Na afloop start de reuni om 14:00 uur bij Stayoke. Dit is onbeschrijfelijk, beste Wil, wat er in 40 jaar is gebeurd, en hoe mensen elkaar weer kennen, of we nooit uit elkaar zijn geweest. Uiteraard wordt ook hier weer gezongen, en vele oude koeien uit de bekende sloot gehaald. Jullie Maria drukt mij op het hart om zeker vanavond nog iets hiervan op jouw site te zetten, anders is dommelen te klein zweert ze. Wil, ik zou zo graag willen dat ik je hiervan meer kon laten zien of horen, maar als je terug bent heb ik een CD voor je met de liedjes uit jouw en onze tijd. Ik ga sluiten met het vooruitzicht dat je bijna in Lourdes bent, en wens je nog veel loopplezier onderweg. Denk je nog aan de kaars voor de deklaag van de Damianusdreef ???.

    frans

  • 13 April 2008 - 21:32

    Carin Van Hout :

    Ha die Wil,
    het gaat goed met je ,tenminste dat lees ik met veel plezier.
    Pas je welgoed op jezelf en je onderdanen.Jammer dat je zoveel regen en slecht weer treft.
    Verder vind ik het geweldig wat je allemaal meemaakt,en heel gezellig om het allemaal te lezen.
    Succes,veel devotie,en een behouden tocht.
    We zien mekaar op onze bedevaart naar Handel.
    Wees gegroet, Carin

  • 14 April 2008 - 09:11

    Wil Van De Ven:

    Ik heb met veel belangstelling de verhalen gelezen en was net of ik mijn eigen jeugd voorbij zag komen. Ja ok ik heet wil v.d. ven.Woonde op de Luikerweg t.o. Willem Sterken, zat ok op de Aloisiusschool ok bij Br. Rudolf bij het koor, kende die vrekkeling van Putisje ok goed.Wens jou veel succes met deze onderneming en spreek je met Handel nog wel.
    Gr. Wil v.d. Ven bassist Handelse Harmonie

  • 14 April 2008 - 09:13

    Ralfke:

    Hey papa, is nu maandagmorgen.. zit bij ons mam de verhalen te lezen.. Geweldig.!

    Mis je papa en tot vlug..

    Ambiance!!

  • 14 April 2008 - 09:21

    Gerard En Marion:

    Hoi Wil,
    Nog eens een berichtje uit Bergeijk, erg leuk om al je verhalen te volgen.
    Op naar Lourdes, en geniet van je tocht.

    Groetjes Gerard en Marion

  • 14 April 2008 - 17:41

    Frans Berkers:

    Hallo Wil,
    Weer eens gekeken waar je uithangt. Als ik het zo bekijk gaat het prima. Ik wens je veel plezier en een bon Camino.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Vic-Fezensac

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 122743

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: