Dag 39 - Reisverslag uit Castelsagrat, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 39 - Reisverslag uit Castelsagrat, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 39

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

11 April 2008 | Frankrijk, Castelsagrat

WO 9 april
Lauzerte – Sainte-Thècle – Montesquieu – Castelsagrat, 29 km

9-04-08
Hallo beste trouwe lezers,
Gisteravond gezellig kunnen bijkletsen. In het Frans en in het Duits. Tegen 9 uur ‘s avonds komt er nog iemand binnenlopen. Het VVV is dicht, dus hij kan zich niet inschrijven. We adviseren de man een bed te zoeken, uit te rusten, te slapen en morgenvroeg maar zien hoe iets te regelen valt. Maar waarschijnlijk is het VVV nog dicht als hij wil vertrekken. Overnacht hij toch mooi voor niets. Hij kiest een bed op onze kamer. De hele nacht heeft hij in zijn slaap gepraat. Zo te horen zijn hele dagtocht nog een keer doorgenomen en dan heeft hij nog zo’n diepe bruine stem. Ik heb me er niet aan gestoord, maar de Zwitser wel.
Tegen half zeven sta ik op. Omdat de twee andere pelgrims nog slapen, moet ik het een en ander met behulp van mijn zaklamp doen. Mijn was is niet droog, dus moet die vandaag aan de rugzak gehangen worden om verder te drogen. Ik ben een sok kwijt. Uiteindelijk resulteert dat in het compleet uitladen van mijn rugzak. Ik vind hem terug in mijn slaapzak. Door al ’t gerommel en geritsel van de plasticzakken zijn die twee ook wakker geworden. Nu kan ik met groot licht inpakken. Koffie zetten, thermoskan vullen, eten en weg wezen. En wat denk je? Jawel, regen! Daar is wat tegen te doen, maar tegen het ongemak van mijn linkervoet nog steeds niet. Het zal wel weer een etappe vol boetedoeningen worden.
Even buiten Lauzerte sla ik van de D953 in de richting van de D50. Ik krijg er de pas niet in. Links van mij een bord: 'Chaussée déformée'. Volgens mij slaat dat op de toestand van mijn voet. Door de regen en het slechte wegdek mis ik een afslag. Ik moet te goed opletten waar ik mijn voeten neer zet anders is het weer jodelen geblazen. Ik volg de D58 veel te lang en uiteindelijk kom ik bij Sainte-Thècle uit. Al met al 6 kilometer om! Via een politieagent kom ik weer op de juiste route. Het weer is inmiddels wel opgeklaard en ik denk dat de zon vandaag de overhand krijgt. Er zijn zelfs Fransen die de tijd hebben om te tennissen. Zo te zien aan het grijsgehalte hebben ze de tijd.

Het terrein waar wij vroeger ons 'oogstgebied' hadden voor de vogeleitjes, was het terrein van Huubke Jansen aan de Kluizerdijk. Huub was een aannemer in Valkenswaard. Eén van de velen. Op dat terrein had Huubke twee illegalen bouwwerken liggen. Een tennisbaan met een klein gebouwtje en een zwembad. Dat zwembad heeft hij nooit in gebruik genomen. Maar zijn tennisbaan wel. En daar speelde hij zijn spelletje. Anders gezegd, daar ging hij tekeer. Hij is naar mijn mening de uitvinder van het slaken van een kreun bij elke slag die hij produceerde. Lang voordat de kreun gemeengoed is geworden bij een tenniswedstrijd van formaat, kreunde Huubke al op zijn baan aan de Kluizerdijk. Elke beweging van zijn hand werd met een kreun onderstreept of het nu tennis was of bier drinken. Huubke kreunt. Van ons kreeg hij de bijnaam 'Huubke Neij'. Regelmatig heeft hij ons van zijn terrein moeten verjagen. En terecht natuurlijk.

Vlak voordat ik (uiteindelijk) op de D57 zit, stop ik om een en ander uit te trekken. Het wordt nu echt warm. En zo hoort het ook, denk ik. Zelfs de broek wordt gehalveerd. Wat zal die pelgrim bruin worden. De kilometers vallen me echt zwaar vandaag. St. Jacques heeft geen enkel medelijden met me vandaag, zo lijkt ’t althans. De gekozen weg is rustig en redelijk vlak. Ik merk wel dat het relativeren snel toe neemt, want je raakt er ook enigszins aan gewend. Op de kruising met de D7 die me uiteindelijk richting Castelsagrat zal brengen is het tijd voor de welverdiende middagpauze. Ik neem ruim de tijd om mijn voeten te verzorgen. Er gaat wat smeersel op deze dagen. En het gaat weer verder. In Castelsagrat is het rustig. Alles gesloten en geen mens te bekennen. Uit een café hoor ik muziek. Ze zijn wel gesloten, maar de jongedame wil me wel te woord staan. Zij kent hier geen overnachtingen wel een dorp 5 km verder op. Ik herinner me dat ik in mijn rugzak nog een adressenboekje heb en daar vind ik ’t dorp in terug. Er is een adres met Chambre d’hôte. Enkel bellen gaat niet want ik heb weer geen netwerk. Dan maar via de beschrijvingen en op de grote gok er naar toe. Ik schat toch nog zo’n 2.5 km. Een Engels sprekende mevrouw ontvangt me. Ja, ze heeft een kamer, maar nog niet gereed. Ik krijg koffie in de tuin, lekker in de zon. Geweldig, die rust doet me goed. Plots wordt ik opgeschrikt door een slang. Maar hij glijdt aan me voorbij. Later zijn de twee poezen nog met hem aan ’t vechten. Mark en Jolie Sellaes hebben een schapenfarm met 160 melkschapen. Een leuk gezicht als die beestjes gemolken worden. De 4 grote worden met de hand gemolken.
Een leuke en interessante afwisseling op mijn weg naar St. Jacques. Zo lig je bij de pastoor in zijn rommelhok op de grond en zo zit je bij het melken van schapen. Waarom zou ik deze wonderbaarlijke tocht stoppen, omwille van een opstandige voet?

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 11 April 2008 - 07:58

    Gabi:

    Dag lieve papa,

    Stoppen ... die voeten gaan gewoon door!

    Hier gaat alles goed, bijna weekend. Jouw bericht staat er weer op en Ties is lekker buiten aan het spelen. Seppe gaat vanavond en morgenvroeg weer zwemmen, vindt hij superleuk. En Nino en Ties wachten dan met mij tot hij klaar is ... vinden zij misschien iets minder leuk?!

    Hopelijk weer een goede slaapplaats vanavond en laat je lichaam lekker rusten: ook lief zijn voor de spieren en botten, die hebben het ook zwaar.

    Liefs en een dikke kus van ons X

  • 11 April 2008 - 08:23

    Jeannine:

    Hoi Wil,
    Gisteren hebben we de verjaardag van jezusje gevierd. Was gezellig en natuurlijk ben je goed over de tong gegaan (alleen maar goeie praat hoor). Leuk om die foto's te zien. Geeft nog meer een beeld van je tocht. Veel sterkte met je voet. Dat was wel schrikken (die foto). Antonet slaat zich er goed doorheen. Als je zo doorgaat ben je waarschijnlijk eind mei al weer thuis. Ongelofelijk. Ik weet niet hoe het voor jou is maar de tijd hier vliegt sinds je vertrokken bent.

    Veel groetjes,

    Jeannine, Hans en Chantal

  • 11 April 2008 - 08:27

    Harrie Toussaint:

    Beste Wil,

    Van ochtend weer je leuke verhalen gelezen, 2 deze keer.
    Het terrein van Huubke Jansen aan de Kluizerdijk was ook mijn/ons speelterrein, echter wel enkele jaren later (leeftijdverschil 7 jaar). Wederom komen door al jouw verhalen over vroeger, bij mij eveneens jeugdherinneringen naar boven, dit is erg leuk.
    Met je voet komt het wel goed. Geniet van je Pelgrimage, een beetje afzien hoort daar bij, maar natuurlijk niet te veel. Geniet vooral van de mooie en bijzondere momenten.

    Ave, Harrie

  • 11 April 2008 - 09:01

    Jacqueline:

    Ik vind het leuk dat je ook met ons mee leeft, Wil. Eric kondigt het buurtfeest aan in de tijdelijke skihut en jij begint gelijk te jodelen. Top!
    Veel succes verder en vooral veel sterkte met je linker onderdaan.
    Groeten, Jacqueline en Martin

  • 11 April 2008 - 09:09

    Dorry En Frans:

    Beste Wil, Zo leer ik ook nog eens wat van het oude Valkenswaard, mijn speelterrein was natuurlijk Dordrecht, maar wij haalden in die jonge tijd dezelfde streken uit als jij hier in Brabant, ook bij mij komen die herinneringen terug op deze manier. Verzorg je voetje goed, je kunt hem niet missen, gun hem zonodig een dagje rust om wat bij te komen, als je bijvoorbeeld een prettig onderkomen hebt gevonden is het misschien goed om een rustdag in te lassen, je gaat als een speer en ligt ver voor op schema begreep ik van Antonet. Rest mij niets dan vanavond een extra gebedje, deze keer speciaal voor je linkervoet. Heel veel groetjes en ik ga weer even kijken in mijn Michelin atlas welke weg je de laatste dagen hebt gelopen.

  • 11 April 2008 - 09:41

    Diny:

    De weg is zeker zo belangrijk als het doel Wil.
    Als je opgeeft schik je je in je lot en dat is niets voor Wil, want Wil wil wel. Zing maar met me mee,
    Don't give up, Don't give up, Don't give up. 7 minuten lang. (Peter Gabriel)
    Wil je doet het goed.

  • 11 April 2008 - 10:46

    Wil & Fieke:

    Maar hopen dat het de goede kant op gaat met de voeten. Ongelofelijk de afstand die je in 39 dagen te voet hebt afgelegd, chappeau!!Awel, de zon gaat nu schijnen en Spanje komt in zicht. Hou vol en vooral ook genieten!
    Groeten van Wil & Fieke & Imo

  • 11 April 2008 - 12:21

    Toon Ras:

    Wil,

    lastig als je voeten zo zeer doen. De Wil die ik de laatste jaren heb leren kennen, is er een van "nie maauwe mer durgoan". Dus er zal zeker geen plek zijn om ermee te stoppen. Pak tijdig je rust, en indien nodig pak eens een extra rustdag. Wie weet knap je daar geweldig van op.

    Ondanks de kilometers die je nog moet maken, is het nu toch elke dag een kwestie van aftellen.

    Succes.

    Toon

  • 11 April 2008 - 14:07

    Marco:

    Jammer van je voet maar uit eindelijk komt het wel goed en zeker niet stoppen.
    dat zou je jezelf nooit vergeven gewoon ff op de tandjes bijten.
    succes met je onderdanen en doe geen dingen die ik ook niet zou doen.
    GODSPEED,

    Marco

  • 11 April 2008 - 16:45

    Wil Zv Jean D' Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    Het valt niet mee om op een Italiaans toetsenbord je woorden te persen.
    Oei, die voeten toch. Willem, weet je nog dat jij ze JOUW ONDERDANEN noemde. Was en ben het er niet mee eens. Het zijn JOUW GEZAGSDRAGERS. Behandel ze dus met meer dan liefde.
    Wens je goed vervolg
    Groet aan Antonet en een
    salve voor jou
    Wil, je Lourdesmakker

  • 11 April 2008 - 17:32

    E-L Et M-J.:

    Wil toch, met zo' n voet verder te gaan.
    Jou lukt het vast en zeker, maar leuk is het niet.
    Op pelgrimmage deed men, vroeger dan, een boon of erwt in de schoen of klomp als extra versterving. Ze zullen er wel gen 2000 km en plus mee gelopen hebben.
    Fijn dat je beter weer hebt gehad. Wat zal je bruin worden of...
    Maakt je gastvrouw ook van die heerlijke
    schapenkwark van de room? Met miel, een delicatesse.
    Tot morgen, slaap lekker en laat je niet wakker blaten.

    Baisers,

    Marie-Jehan

  • 11 April 2008 - 17:37

    Carla:

    Ha Willemke,
    Fijn dat je gisteren belde zodat ik je weer even kon horen. Ik mis je!!
    De verjaardag was gezellig ben weer verwent. Van Leo s'morgens om 6.00 uur een felicitatie liedje in het nederlands en in het spaans, bos rozen en een bedel( de verjaardag) voor aan mijn ketting.

    Voor ons begint nu het weekend, was zelf vrij vandaag.Je weet wel opruimen, poetsen en boodschappen doen.

    Nu maar hopen dat de pijn in je voeten wat minder gaat worden,anders misschien een rustdag?? Kanjer voor vanavond goed rusten zeg maar tegen die daar beneden dat ze goed hun best doen en geef ze een extra massage.
    Veel liefs van ons en van mij XXX

  • 11 April 2008 - 18:19

    Jan Duijsters:

    Hééé Wil!!!
    Ik wasje al een paar dagen "kwijt". Lees dat je enkele dagen uit de lucht was en ik blijkbaar daarna niet gelezen... moest o.a. naar PSV; had ik me beter kunnen besparen, maar ZONDAG WORDEN (W)ZE KAMPIOEN HOOR!!!! Boeruhhh!!! Nou wilde ik gaan studeren en zie ineens weer 5 reisdagen "die ik nog nie ken..." Kost me dus weer een klein uurke, maar.... nog steeds geweldig om je te volgen... MAVO, kluizerdijk, Huubke Jansen.... Leuk hoor!! Geweldige ervaringen doe jij daar op zeg, met al dat Franse volk... Kortom: ik geniet mee. Graag tot morgen!
    Jan.

  • 11 April 2008 - 19:04

    Hans Berkers:

    Antwoord op je laatste vraag "Nee".

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Castelsagrat

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 122748

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: