Dag 37 - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 37 - Reisverslag uit Cahors, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 37

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

08 April 2008 | Frankrijk, Cahors

MA 7 april
Labastide Murat - Saint-Sauveur-la-Vallée – Saint-Martin-de-Vers – Cras – Constans – Laroque-des-Arcs – Cahors, 32 km

7-04-08
Beste trouwe lezers,
Het pastoortje was gisteravond niet meer komen kijken. Ik had de verwarming op max gezet, enkele kleden en dekens uit de kast gehaald en er een 'bed' van gemaakt. Mijn matje en slaapzak completeerden het 'bed'. Nog een paar doeken tegen de deur gelegd tegen de tocht. De deur geblokkeerd en het slot zodanig bewerkt, dat het van buitenaf niet bediend kon worden. Er zijn geen eetgelegenheden open in het dorp, dus eet ik wat uit mijn rugzak. Maar morgenvroeg wordt het wel erg krap. Tegen 9 uur leg ik me te rusten in een redelijk verwarmd vertrek. Ik hoor de klok. Tegen half 6 word ik wakker. Een beetje wassen en tandenpoetsen doe ik in het openbaar toiletgebouw op het plein tegenover de kerk. Vanavond zullen we het wel verder afwerken. Ik ruim alles op, pak in en vertrek om 7 uur. Even naar de bakker. Vette, vette pech. Bakkers zijn in Frankrijk op maandag gesloten. In de plaatsen op mijn route naar Laroque-des-Arcs zal ik geen winkel tegenkomen. Dus nu mijn noodrantsoen. Geen warm water, dus ook geen koffie. Mogelijk nog een verwaaid restaurantje.
Op zoek naar de D32 richting Saint-Sauveur-la-Vallée. Het is koud vanmorgen. Het heeft flink gevroren, de velden zijn wit. Na enkele kilometers stop ik om mijn Falke-handschoenen uit mijn rugzak te vissen. Ik zie de zon zijn best doen, maar een bergrug verhindert hem om mij te verwarmen. Ik besluit om 2 km buiten Saint-Martin-de-Vers rechtsaf te slaan richting Cras. Daar de D7 op te pikken, die me helemaal zonder ingewikkelde dingen tot aan Laroque zal brengen. Dit lijkt mij ten opzichte van de geplande route een heel stuk korter, maar of dat ook in tijd zal zijn, weet ik niet. Meteen bij het rechtsaf slaan gaat de weg omhoog en omhoog en omhoog! Het is een 4 km lange klim. Ik neem aan dat ik voorop loop en ik voel me weer 'grimpeur du jour'. De bolletjes trui zit strak om mijn lijf. Het is een 'kras'stuk naar Cras. Even rust. De zon heeft me inmiddels bereikt, dus het jack kan uit en de handschoenen weg. Een man die de bloemen bij de Marie verzorgt, verzekert mij dat na Constans alles 'tout plat' zal zijn. Als ik hem goed versta, zal alles plat zijn. Daar vertrouw ik maar op. De kou is nog niet helemaal weg en geeft me een drup neus.

Mijn broer had ook altijd last van een drup neus als hij verkouden was. Een waterige neus en als de verkoudheid bijna over was, werd de waterige vloeistof wat vaster van vorm en kreeg ook meer kleur. Hij kon dan zo enorm uithalen in zijn zakdoek. Heel omslachtig schudde hij zijn zakdoek uit. Plaatste hem dan met volle hand tegen zijn neus en snoot zijn neus ferm. Zo ook toen die keer. Hij had alles gereed. Haalde diep adem en net op het moment dat zijn neusgaten met geweld erupteerden trok ik onder aan het einde van zijn zakdoek. Ik had zijn zakdoek in mijn hand en hij had de eruptie in zijn hand. Wat deed hij lelijk tegen mij. Later heeft hij mij teruggepakt. Hij zette een krokodillen klemmetje in de rand van mijn oor. Dat deed gloeiend zeer! Een 'schoonmoeder' noemen ze zo’n klemmetje ook wel. Maar ik heb een schat van een schoonmoeder gehad. Helaas, ook zij is niet meer. Toen ik in Heerenveen bij een schaatswedstrijd was, piepte ze er tussen uit. Ze sprak een beetje onduidelijk, wat binnensmonds. Ik nam haar eens in de auto ergens mee naar toe en zij zat voor naast me. Ze vertelde een verhaal over iemand. Ik kon het niet zo goed volgen en om iedere keer haar weer te vragen wat ze zei, hield ik het maar op 'ja?', 'nee!', 'echt waar', enzovoorts. Ik dacht ik zal toch maar eens iets vragen. Belangstellend vroeg ik: 'Hoe is ’t er mee, met haar?' Ze kijkt me aan en zegt verwijtend: 'Dood!' Bleek dat ze het al een hele tijd over iemand had die onlangs begraven was.
We hebben haar nog 3 maanden in huis gehad. Thuis gevallen over de hond. Of eigenlijk ze stapte over Fido die in de deuropening lag en plots op stond. Hondrijden kon ze niet, zodoende brak ze het een en ander. Het waren drie gezellige en fijne maanden. Bed midden in de kamer en moeder middelpunt van belangstelling. Wij veel mensen over de vloer. Onze Ralf vond het maar wat fijn om na ’t stappen bij oma aan bed zijn verhaal te doen. Fijn mens!

Ik kom vrij dicht bij de A20. De weg blijft herinneringen oproepen aan de reizen naar Lourdes. Vlak voor Constans neem ik het allerlaatste van mijn eetvoorraad en rust wat uit. Nog 5 km naar Laroque-des-Arcs. Vlak voor Laroque stopt een auto. De bestuurder stapt uit en gaat foto’s van mij maken. Dichterbij gekomen zie ik wie ’t is. De gasten van de buren van de zuster in Rocamadour. Zij is inmiddels ook uitgestapt. Ze praten even gezellig met me bij. Ze zullen de site volgen. Dan gaat hun en mijn weg weer door. De weg van Laroque naar Cahors is druk, te druk en ik neem via de talud een rustigere weg. Het er van af gaan gaat niet zo soepeltjes. Ik passeer een stilstaande auto, waar op de achterbank twee elkaar heel erg lief hebben. Goeiendag zeg! Dit is weer eens wat anders. Ik loop Cahors binnen en volg de VVV bordjes. Een jongedame geeft me drie adressen van jeugdherbergen, waar pelgrims worden opgevangen. Ik neem de eerste. Daar krijg ik een kamertje, douche en toilet op de gang. In het restaurant kan ik eten en het ontbijt voor morgen bestel ik gelijk. Dan de nodige inkopen doen, mijn postpakket ophalen en het is alweer 5 uur. Tijd voor de douche.
Een fijne en op ’t laatst drukke dag, die wederom weer goed eindigt.

Tot de volgende keer.

De groeten, Wil

  • 08 April 2008 - 21:57

    Gabi:

    Dag lieve papa,
    Je berichtjes staan er gelukkig weer op!
    Kus van mij en Manfred en een dikke knuffel voor opa Pannenkoek

  • 09 April 2008 - 06:11

    Paul En Dimphie:

    Hoi zwager,

    Fijn dat je weer in de lucht bent. We hebben je verhalen gemist, maar weten ook dat op jouw route de Internetcafés vaak zoek zijn.
    Volgens ons moet je al over de helft zijn, wat gaat ie goed.
    Blijf goed voor de in- en uitwendige mens zorgen, dan blijft het wel goed gaan.

    Dikke knuffel van ons.

  • 09 April 2008 - 06:20

    Ralfke:

    Hey lieve papa, fijn weer een paar berichtjes van je te lezen... Doet me iedere keer weer goed!! Vanavond ga ik bij mama wat eten,weet nog niet wat maar het zal wel goed komen. Ben ook begonnen aan de route van handel.

    Liefs je zoontje en natuurlijk de Bereboot.

    Ambiance.......

  • 09 April 2008 - 06:20

    Carla:

    We zijn gelukig weer helemaal bij. Je gaat toch dikwijls voor de computer zitten om te kijken of er weer een berichtje opstaat en ik denk met mij ook vele anderen.Je hebt je stekje voor de nacht weer gevonden, rust goed uit en voor morgen een fijne tocht met veel zon.
    Dit lees je denk ik vanavond, dus voor morgen .......
    Groeten van ons en van mij XXX

  • 09 April 2008 - 07:28

    Maria En Wim:

    Hoi Wil,
    Het is inderdaad een feit.....je bent over de helft!!!!(van het aantal km's).
    Maar de komende km's gaan niet meer over het "vlakke avondland". Het lied dat je ongetwijfeld nog kent van het jongerenkoor, en op de melodie kun je flink doorlopen.
    De volgende regel was:"over de grens, daar schijnt de zon"...en jij bent grensoverschrijdend bezig". Maar er zal geklommen moeten worden.
    Wij wensen je alle goeds en energie om de Pyreneeën over te steken.
    Salve, Ave Verum, op naar Lourdes!!
    Groeten en een dikke knuffel van je zus.
    Wim

  • 09 April 2008 - 08:02

    Kitty:

    Je merkt wel dat iedereen blij is om weer wat van je te horen na 3 dagen.
    Wat een strijden moet jij leveren tegen honden.Nu het nog bergachtiger gaat worden,wens ik je nog meer succes.

  • 09 April 2008 - 09:06

    Pieter Mikkers:

    Hoi Wil,

    Blij om weer iets te horen ( lezen) na 3 dagen. Jou herinneringen roept bij ons ook weer herinneringen op zoals de Willibrord mavo. Veel leerkrachten heb ik ook gekend. Ik mis in jouw verhaal alleen Broeder Coppens en Broeder van Gool.
    Boeder van Gool was tevens onze voetbal "held". Wellicht ken je hen ook nog.
    Goed te horen dat het weer toch regelmatig beter is.

    Groeten en tot horens, Pieter

  • 09 April 2008 - 09:11

    Toon Ras:

    De dagen rondom het afgelopen weekend riepen bij velen wel vragen op. Zonder je dagelijkse berichtgeving vraag je jezelf toch af "er zal toch niets gebeurd zijn". Blij ben ik daarom met de verslaglegging van de "gemiste" dagen. De heuvels en bergen vragen wel hun tol, blijkt uit je berichten. Ik wens je voor de komende periode wel weer alle goeds toe, denk aan jezelf en ook al is een hoteltje soms wat duurder dan een berghok in de kerk, ze hebben er in elk geval goede bedden, eten en douches.

    Groetjes,

    Toon

  • 09 April 2008 - 10:24

    Harrie Toussaint:

    Beste Wil,

    Bijzonder om je belevenissen onderweg zo te kunnen volgen.
    Je belevenissen van vroeger, zijn eveneens bijzonder en leuk om te volgen.
    En roepen bij mij ook bepaalde herinneringen op.

    Groetjes Harrie

  • 09 April 2008 - 11:26

    Conny De Kinderen:

    Hallo Wil,
    Elke keer weer genieten van je verhalen. Ik wist niet dat je ook nog over zoveel schrijverstalent beschikt. Je avonturen en verhalen zijn een welkome onderbreking in de sleur van mijn revalidatie. Gelukkig gaat mijn herstel voorspoedig, hoewel ik nog lang niet mijn oude conditie terug heb. Kijk alweer uit naar je volgende verslag. t Ga je goed en veel devotie.

    groetjes, Conny (de vrouw van de Sic)

  • 09 April 2008 - 11:57

    Rebecca:

    Hoi Wil,

    Fijn weer wat van je te horen. Hoe gaat het nu met de voeten. Die foto laatst was wel ff schrikken.
    Heel veel groetjes, en ik blijf je "op de voet volgen".

    Rebecca,
    en ook de groetjes van Kevin & Dave

  • 09 April 2008 - 12:48

    E-l Et M-J.:

    Beste doordouwer,
    Wat een klimmem! Daar wordt je wel iedere dag sterker in.
    Vandaag begrafenis gehad in de bergen. van een kennis en gezongen voor hem o.a. Virolai. Tegenover gister gesteld was het weer bitter koud. Een huisje van een koorlid omgetoverd tot cafe, met uitgegane kachel.
    Het is niet tevoorspellen in de bergen maar ik hoop dat je nu wat beter weer krijgt. Ik zal vanavond nog wat beter mijn best doen met te zingen voor jou.
    Niet meer in zo'n werkhok kruipen. Je hebt rust en goed eten nu extra nodig; zodat je voeten rechte wegen gaan. Werd Zondag in de preek gezegd. Ze zullen wel andere wegen bedoelt hebben, dan de weg die jij nu gaat.

    Je t'embrasse,

    Marie-Jehan.


  • 09 April 2008 - 17:27

    Marco:

    Het is toch wel weer leuk als er weer wa lees voer op staat.
    Zo te lezen gaat het allemaal redelijk soepeltjes.
    Ik ben vrekkus trots op oe ik zeg ga zo door.
    En van die gezzellige verslagen(geschiedenis lessen) blijven schrijven.
    blijf er in geloven dan doen wij dat ook.
    GODSPEED.

    MARCO

  • 09 April 2008 - 20:35

    Sip En Gonnie:

    ha die wil
    blij weer iets van je te horen.
    niet dat we ons direkt ongerust maken,want per slot van rekening loop je niet in zeven sloten tegelijk (spreek woordelijk bedoeld)
    goed opgelost met die hond,misschien een tweede martin gaus?
    groetjes en goed wandelweer gewenst.

  • 10 April 2008 - 14:04

    Frans Van Hetty:

    hoi Wil, je bent goed bezig. volhouden

    frans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Cahors

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 122732

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: