Dag 28 - Reisverslag uit Crocq, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 28 - Reisverslag uit Crocq, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 28

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

30 Maart 2008 | Frankrijk, Crocq

ZA 29 maart
Villevaleix – Frontanières – Rougnat – Auzance – Le Compas – Saint Bard – Crocq, 39 km

29-03-2008
Hallo trouwe lezers,
Het zal vandaag één van de betere dagen worden, maar alleen voor wat het weer betreft. Al het andere blijft aan een bedevaart geconformeerd.
Ik word om half 6 wakker van het kraaien van de haan. Die is kennelijk zijn hennen kwijt. Want die hebben de strijd met het hennenvrouwtje verloren en hebben het loodje gelegd. En het kraaien klinkt niet opgewekt.
Ik wil proberen Crocq (spreek uit als Kroo) te halen. Dat is toch wel weer een aantal kilometers achter in de dertig. Crocq is naar mijn idee een betere plaats om de dagelijkse vraag te laten beantwoorden: Waar slaap ik vanavond? Alleen de echtgenoot van het hennenvrouwtje is er om me goeiendag te zeggen. Hij wijst me nog even op een verkorte route om op de D996 te komen. De eerste winst van vandaag. Het hennenvrouwtje heb ik niet meer gezien. Zal wel met een volgende partij kippen bezig zijn.

Ome Nol Driesen had ook haantjes. Vele haantjes voor de verkoop. Onze tuin in de Hoge Akkers stond haaks op zijn tuin. Ter hoogte van ons had hij zijn hokken staan, waarin hij zijn haantjes mestte. Voor zijn bijverdienste, denk ik. Ons mam vond het altijd stinken, maar ja, ome Nol behoorde tot de Driesen familie, dus zei ze er niets van. Zou ook te gek zijn, want ze kocht ze wel! Spectaculair was altijd de slachtpartij. Ik stond dan, leunend tegen het betonnen schuttinkje dat onze tuinen scheidde, op een boomstammetje staand, reikhalzend het gebeuren gade te slaan. Ome Nol ving in het hok een aantal haantjes en stopte die in een zak. Dát kon ik niet zien. Met die volle zak kwam hij naar buiten, ging op een houten post zitten en nam zijn sligmes. De eerste haan werd uit de zak gevist en die kreeg eerst met de platte kant van het sligmes een ferme tik op zijn kop. Zodanig hard dat hij van de wereld was. Dit had zijn voordeel als even later de kop op het hakblok werd gelegd. Doodstil lag de kop te wachten op die dingen die gebeuren gingen. Eigenlijk niet veel meer voor dat haantje. Een tweede ferme klap van het sligmes van ome Nol, maar nu met de scherpe kant en de kop was eraf. Met een sierlijke boog gooide ome Nol de koploze haan in de kolen. Als de zak leeg was, telde hij de koppen die rond het hakblok lagen, om even later zoveel hanen tussen de koolplanten te zoeken. Vanaf die tijd geloofde ik niet meer dat de kindjes uit de kolen kwamen! Als hij ze had verzameld, begon ’t volgende ritueel: ontveren met gloeiend heet water en verder slachten. Hij rolde en vouwde het kale, geslachte diertje op, stopte het levertje er terug in en deed alles dan in een plastic zak. Klaar voor de verkoop. Heel wat jaren heeft ome Nol zijn hanenpraktijk gehad.

Ik loop onder het spoor door en kom weldra op de D996, richting Auzances. Op deze zaterdagmorgen gelukkig weinig verkeer. Ik moet met mijn voorraad eten wel rekening houden dat het weekend is. Vandaag zijn de winkels vroeg en morgen helemaal gesloten. Tot Auzance moet ik wachten op een beetje winkel. Ik besluit ook hier mijn koffie te drinken. De zon schijnt al heerlijk. Nog even naar de bank en het gaat weer op weg. Ik vind de richting Crocq op een bordje aangegeven: 27 km. Dat vallen er me er dan 3 tegen. Blijkbaar gisterenavond bij de telling een stuk weg vergeten. Dit wordt misschien wel heel taai vandaag! Ik besluit zeker om de 50 minuten, 10 minuten te stoppen om mijn linkervoet wat herstel te geven. Hij begint nu echt heel erg op te spelen. De weg daalt, maar stijgt daarna ook weer enorm.
De zon begint warm te worden. Ik vraag me af, of het jack vandaag na 27 dagen voor het eerst weer uit kan? Maar het windje dat er staat is nog wel aan de frisse kant. De telefoon gaat: Antonet. Geweldig even bijkletsen, als ik uitgehijgd ben van het klimwerk. Dan gaat het weer door. Ik zet de MP3-speler voor de afwisseling aan. Ik hoor al klimmend een liedje van de Sjawi’s: 'In drie stappen naar de hemel.' Zouden zij 't geweten hebben? Trouw neem ik mijn pauzes. Eigenlijk geniet ik met mijn lengte slechts één meter éénenzeventig. De onderste twee centimeters zitten te klieren, waardoor de lol, 't genieten te niet wordt gedaan. Net als een klas met 40 kinderen en als er daarvan twee klieren, heb je een rotklas. Niet waar, meesters?
Ik kom om 14.00 uur in Saint Bard aan. Een heel klein, leuk en lief dorpje. Bij de kerk is een stenen bankje in de zon. Een geschikte plek voor mijn laatste koffieronde van vandaag. Ik zie dat de kerk open is. Even naar binnen. Bij Maria steek ik nog een kaars aan. Nog 7 km naar Crocq. Met nog één pauze te gaan zal ik daar rond half vier aankomen. De laatste 2 km naar het centrum zijn echt zwaar. Wat een stijging! Maar onderweg zie ik nog wel het VVV en Chambre d'hôte aangegeven staan. Boven gekomen is het VVV nog dicht, opent pas over twee weken. Zolang wacht ik niet. Bij de kruidenier vraag ik naar de richting Chambre d'hôte, of waar de pastoor woont. Die laatste woont 10 km verderop. Hij kent ook geen koster, of een persoon die ik in mijn beste Frans omschrijf als zijnde de koster. Ik geef de schuld maar aan mijn omschrijving, want we komen er niet uit. Hij tekent mij de weg nar de chambre d'hôte: iets terug en weer omhoog! Het eerste adres geeft niet thuis, wel drie auto’s en een ver openstaande garage. Bij het tweede adres is het raak. Vanavond kan ik ook mee-eten. Er is geen andere keuze, want het enige restaurant dat het dorpje heeft, is gesloten. Ik doe niet eens de moeite om aan de woorden van de mevrouw te twijfelen. Eindelijk rust, een douche en bijkomen. Als ik op mijn tellertje kijk, staan er 39 km op. Het is 16.00 uur als ik de douche aanzet.

Tot de volgende keer.

Vriendelijke groeten, Wil

  • 30 Maart 2008 - 18:49

    Gabi:

    Dag lieve papa,
    Wat fijn dat je mama zo vaak hebt gesproken! De kereltjes missen opa pannenkoek ... en ik eigenlijk ook wel erg. Maar jouw berichten toveren steeds een glimlach!
    Goed voor jezelf zorgen, voor alle centimeters, ook de binnenste. Voor ons kom je steeds een centimeter dichterbij, de kereltjes knippen iedere dag.
    Dikke kus en veel liefs van ons X

  • 30 Maart 2008 - 19:53

    Wim Van Beek:

    Ha ome Wil,

    Het is nu zondagmiddag. Net gegeten, ons moeder aan de lijn gehad, mijn e-mails bijgewerkt en je verhaal van de nieuwe dag doorgelezen. Die verhalen zijn niet alleen mooi om te lezen, maar zetten ook nog eens aan tot denken.

    Ik ben niet zo'n lezer, maar ik heb eens ooit een boek gelezen. Dat was een heel dik boek uit twee delen. Het eerste hoofdstuk van deel 1 was het scheppingsverhaal. Net gechecked, is het nog steeds. Je zult het misschien wel kennen, hemel en aarde in 7 dagen. Als je het leest heeft de schepper er eigenlijk maar 6 dagen werk mee gehad. Het verhaal was niet compleet zonder die 7e dag en heeft ie zijn uren dus gewoon geschreven. Dat had waarschijnlijk een bedoeling. Na 6 dagen van hard werken, hoort er blijkbaar een dag rust voor lichaam en geest, waarop je terug kunt kijken op hetgeen je berijkt hebt en vooruit kunt blikken op dat wat komen gaat, ook bij om je doel te bereiken.

    Goh, nou nog in praktijk brengen. Ga dadelijk eerst maar eens poetsen.

    Groeten,
    Wim


  • 30 Maart 2008 - 21:07

    Wil Zv Jean D'Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    Wat moet je vanuit een kneuterig huisje-boompje-beestje vandaag toch schrijven aan een VENT, die zichzelf zelfs weet te trotseren?
    Mijn zij, mijn José dus, om raad gevraagd. Na lezing van je relaas stelt ze met stelligheid:"Iets luchtigs!"

    Makkelijk gezegd, door haar. Moeilijk uit te voeren door mij. Ik ben immers een diep-ploeger.

    Vanavond is, zoals gebruikelijk ons jongste kleinkind logerend te gast, om morgen de hele dag door oma/opa opgevangen te worden. Zoon Thomas bracht zijn Féline naar bed. Uurtje later belt zijn vrouw of bij ons zijn telefoon is blijven liggen. Hele huis en parkeerplaatsen afgezocht, mooi niets. Komt vertwijfelde zoon dat €500-ding zelf zoeken. Vindt het boven in het bedje van slapende Féline, in haar knuistjes tegen het hoofd. Zacht lichtje beschijnt haar gezichtje. Zoon komt weer naar beneden en laat zien wat het kind (bijna 3j)op de display heeft: Foto van haar moeder!!
    Wat zal zij lekker zijn ingeslapen.
    Groet aan Antonet,Salve
    Je Lourdes-makker Wil

  • 30 Maart 2008 - 21:40

    Sip Gonnie:

    hallo wil
    we zaten tv te kijken naar paul de leeuw had als gast sven kramer .en meteen moesten wij aan jouw denken ,ook zo,n kanjer.geweldig zo als je gaat en schijft
    heel veel groetjes

  • 31 Maart 2008 - 08:48

    Carla:

    Hoi Willem,
    Een herinnering wat ik ook heb meegemaakt.Die hanen liepen rond zonder kop. Ik vond het verschrikkelijk. Als ik voor ons mam een haantje moest gaan kopen (halen )?? liep ik nooit de tuin in. Rust maar goed uit na al die vele kilometers vandaag, vertel je voeten maar een leuk verhaaltje, kunnen ze er weer tegenaan.
    Voor vanavond welterusten voetjes omhoog en voor morgen mooi weer. Tot het volgende verhaal.
    Jezusje XXX


  • 31 Maart 2008 - 08:59

    Kitty:

    Ik ben deze maandag wat traag begonnen en daarom heb ik jouw verhalen nu pas gelezen.Prachtig.Ik ken jullie buurvrouw Roosje ook nog.Wij woonden immers naast de broer van Frans nl. Gerrit Cleven.De vrouw van Gerrit poetste evenveel als Roosje en Gerrit sprak net zo weinig als Frans.Nu is dat helemaal veranderd.Gerrit is een van de gezelligste buurters die ik ken.Wij zijn heel wat stille jaren bij aan het praten.18 April ga ik weer bij hem op bezoek samen met Rosa.Wil heel veel succes met de stijgingen en koester je onderdanen.

  • 31 Maart 2008 - 11:23

    Rebecca:

    Hoi Wil. Wat hebben Seppe, Nino & Ties toch een knappe opa!!!
    Hoe gaat het met de voeten? Als ik je verhalen en ook de stukjes over die trouwe onderdanen van je lees, staat mijn pedicure-hart af en toe wel ff stil.
    Maar je verhalen zijn schitterend, ik kijk er iedere keer weer naar uit, om op deze manier een beetje mee te reizen. Alleen zoals jij dat in de praktijk ECHT uitvoerd ... knap hoor!!!
    Heel veel groetjes en succes verder,

    Rebecca (moeder van Dave & Kevin, maar dat weet je natuurlijk al lang)

  • 31 Maart 2008 - 19:46

    Ruud:

    Hoi ome Wil,

    Al een flink eind op weg!
    Het weer zit niet altijd tegen, echer je weet op tijd de juiste motivatoren te vinden om de dag (missie) weer fleurig en opgewekt te zien. Want dat is ie ook!
    Een nog lange tocht te gaan.....maar ver het einde in zicht.
    Wat zou ik er voor over te hebben om een dagje met jou te lopen. (zelfs al moest ik er een dag voor rijden) Avontuur, de zon die opkomt, ondergaat, afzien, stilte en op tijd een leuk gesprek, gezellige verfrissende discussies met omstanders!

    Petje af!

    Groet, Ruud.


  • 31 Maart 2008 - 19:58

    Ruud:

    Bedankt.

    Na een goed stukje denkwerk en overweging is mij duidelijk geworden dat je, je eigen richting moet kiezen. Dat is wat jijzelf ook gekozen hebt. Een tocht naar Santiago de Compostella. Het doel staat er! Een flinke uitdaging met bergen en dalen. Mooi en slecht weer, een lange weg die uiteindelijk toch korter lijkt. je doel bereikt! Dit ga ik flink nastreven door crusiale stapppen te nemen in mijn loopbaan! It's happened!

    Thx!

    Groet, Ruud.

  • 31 Maart 2008 - 20:07

    Ruud.:

    "It takes place now" is een betere omschrijving. Foutje bedankt! Dat gebeurd als je jezelf niet op het doel richt.

    Groet, Ruud.



  • 31 Maart 2008 - 20:16

    Ruud.:

    "It takes place now" is een betere omschrijving. Foutje bedankt! Dat gebeurd als je jezelf niet op het doel richt.

    Groet, Ruud.



  • 31 Maart 2008 - 21:01

    E-L Et M-J.:

    Bonsoir Willem,

    Het wordt nu heuvelachtig?
    Is het landschap mooier of alleen maar anders? Veel zal je er de vorige weken niet van hebben kunnen genieten door al die nattigheid.
    Goede oefeningen voor als de bergen beklommen moeten worden?
    Geef je voeten tijdig wat rust.
    Zing ze in slaap.
    Kosters zijn er niet veel meer. Oudere dames helpen de Prètre en zorgen ook voor zijn lichamelijk welzijn, (vertroetelen). Dat alleen in de dorpen. In grote steden wordt het nodige gedaan door betaalde krachten er is geen vertroetelen bij. Misschien ken je de volgende benamingen wel al.
    Le sacristain = Koster,je had het al over een kerkuil, deze kosternaam is ook voor een domme kerkuil. Ook kwezel; la punaise de sacristie of gewoon sacristain wordt er mee bedoelt.
    Le marquillier is ook een naam voor koster et en vero kerkmeester. Aan la frontière de Suisse et en Suisse is de naam le bedeau.
    Vrouw van de koster; La femme du sacristain en de kosteres est la secristaine.
    Kosterij; La maison du sacristain.
    Ambt van koster; La charge de sacristain.
    Ik hoop je hebt een goed bed gevonden et slaapzacht.
    Tot morgen.

    Bises,

    Marie-Jehan.

  • 01 April 2008 - 10:48

    Frans Van Hetty:

    hoi wil

  • 01 April 2008 - 10:54

    Gerard Schellens:

    Hallo Wil,

    Ik wil je even een hart onder de riem steken. Het verbaasd me dat je al weer een maand onderweg bent, en dat je na die maand al diep in Frankrijk rondloopt.
    De tijd gaat snel. Het moet fantastisch zijn om door de mooie natuur van Frankrijk te lopen. Ik wil je een voorspoedige voortzetting van je reis wensen, en een goede gezondheid.

    groeten van Gerard Schellens (en Marion natuurlijk)

  • 01 April 2008 - 18:46

    Hans Westendorp:

    Hallo Wil,
    Als ik jou verhalen lees kom ik hoe langer hoe meer tot de conclusie dat ik jaren geleden een goede beslissing heb genomen, toen ik als broedermeester bij de Handelse processie kwam. En wat was die beslissing ? Ik koos voor de commissie voerlieden....
    Als het ect niet meer kan is zo'n huifkar een zegening.

    Mijn respect voor je doorzettingsvermogen groeit met de week. Succes. Hans


  • 01 April 2008 - 19:37

    Eric:

    Wil, je veter zit los

  • 01 April 2008 - 20:35

    Anne:

    Hoi Wil,
    wat zou het geweldig zijn als die twee centimeter onder je voetzolen eens zouden meewerken!!Ik heb met je te doen, maar nog steeds veel bewondering voor je loopwerk en je verhalen erover. Wanneer ga je je boek uitgeven?? Hou goede moed Wil, je hebt nu al bewezen dat je tot heel veel in staat bent!!
    Liefs, Von en Anne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Crocq

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 122740

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: