Dag 26 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 26 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 26

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

29 Maart 2008 | Frankrijk, Parijs

DO 27 maart
Cérilly - Hérisson - Louroux-Hodement - Verneix - St. Victor, 39 km

27-03-2008
Trouwe lezers,
Als ik wakker word om 6 uur, steek ik eerst mijn hoofd buiten het raam. Vannacht ben ik van de regen wakker geworden, maar nu is het droog. Ik zie zelfs blauwe luchten. De hotelier wenst me nog een goede reis en weg ben ik. St. Victor is het doel vandaag. Pittig 34 km. Het is een beetje bewolkt, maar de zon doet al best haar werk. Zou vandaag mijn jack uit kunnen? Tot aan Hérisson is het 16 km. Dus een stop is wel noodzakelijk. Het loopt prettig, vooral als de zon schijnt. De Auvergne met zijn licht glooiende landschap is mooi. Opvallend is de groot aantal schapen in de weides. Nogal schrikachtige beesten. Een schrikt, loopt weg en de rest er achteraan. Als ze na een tiental meters rennen plots stil staan, kijken ze verbaasd om, om te zien en zoeken naar de reden waarom ze zijn weggerend. Geen lunchplekje, dan maar doorlopen. Zo loop ik na 16,5 km Hérisson binnen. Het Château Féodal is men aan het restaureren. Eerst mijn dingetjes doen op het gemeentehuis en weldra sta ik, met mijn, van een nieuwe stempel voorziene kaart in de hand weer buiten. Bij het museum vind ik een plekje voor de koffie en omdat het inmiddels half 11 is, ook wat brood. Een aardige Fransman nodigt me even later bij hem thuis uit om een kop koffie te komen drinken. Tegen half 12 loop ik aan, na nog even bij de bakker en de kruidenier te zijn geweest. De kerk staat open en ik kan het niet laten om even naar binnen te gaan. Een oudere man is bezig bloemen te schikken. En onwillekeurig schiet me de figuur van Koos Verdijk de koster door het hoofd.

Als jongentje van een jaar of 10 was ik het hulpje van Koos, de koster van de St. Nicolaas kerk. Elke minuut die ik vrij had en als ik mocht van thuis, ging ik naar Koos, naar de kerk, zijn werkterrein. Als jongen van 10-11 jaar had ik meer van de kerk van binnen én buiten gezien dan welke bejaarde kerkuil ook! Onder in de kerk stond de verwarmingsketel, die voor mij, althans toen, in de winter vreselijk te keer ging. Boven op de gewelven en de toren tot bij de klokken en het machtige uurwerk kon je klimmen. Ik hielp mee met de bloemen, 'den hof doen' bij de pastorie, bladeren van de bomen bijeen scharen in de herfst en deze op een speciale plaats neer gooien. Want daar ontstond 't geheim van Koos zijn altijd mooie bloemenpracht: zijn eigen bloemenaarde. Samen met Koos en de kruiwagen naar de houtzagerij van Jaspers om zaagmeel te halen voor 't stoken van zijn verwarmingsketel in zijn serre. Koos aan de burries en ik voorop aan een touw trekkend.
Om de zoveel tijd moest het koper gepoetst worden. Koos zijn eigen gezin ging (moest) poetsen. Soms kwam die enorme kroonluchter naar beneden. Dan wist ik niet wat ik zou doen, of beneden kijken hoe dat gevaarte naar beneden ging, of met Koos naar boven, op de gewelven over de loopplanken naar het katrol.
Koos was een meester in het 'aankleden' van de kerk. Nu wordt deze meer en meer uitgekleed. Maar met bloemen sieren was zijn lust en op hoogtij dagen werden de muren achter het altaar met nog grote lange kleden behangen. Gouden, paarse en zwarte, voor elk moment een gepaste kleur. De kluis met die machtige, dikke deur.
Maar Koos blijft voor mij de beste, de enige echte, meest handige, creatieve en vindingrijke decorbouwer van heel Valkenswaard. Hij kon de kerk van binnen fantastisch aankleden, met Pasen, Kerst of gelijk eender welke dag. Maar ook buiten. Hij bouwde een heel podium met altaar voor de grote deuren van de kerk. De verroeste draadeinden in de gevel van de klokkentoren net boven de deur zijn nog stille getuigen van toen. Toen Koos daar een compleet luifel aan vastboutte met hele grote moeren. Dit alles voor de toen nog gehouden Sacraments processie. Het podium heb ik later van hem mogen gebruiken voor in het 'instuif'lokaal. Het had voor de kerk en ook voor Koos zijn dienst gedaan. Koos was net als ome Guust, volgens mij ook 150 jaar bij de UNA. Het was zijn verzet. Met zijn grote koffer, waar zijn instrument in zat aan de zijkant van zijn fiets gehangen reed hij naar de repetitie. Tegen mijn 16e vervaagde de 'samenwerking' met Koos. Ik ging langzaam een andere weg.


Net buiten Hérisson overleg ik welke weg ik zal nemen. De D3 is me toch te druk, dus besluit ik om de D39 te nemen, wel enkele kilometertjes meer. Maar 't loopt, denk ik prettiger. Ik ga onder de A71 door. Auto’s razen over het viaduct. Ik neem de D302 naar Verneix. In het dorp vraag ik voor de zekerheid of mijn richting nog steeds goed is. Ik merk dat ik moe begin te worden en mijn linkeronderdaan protesteert weer, zoals in het begin. Er staat reeds 35 op de teller, en 39 als ik bij de kerk in St. Victor sta. Inmiddels heb ik toch nog een fikse hagelbui over me heen gehad. Ik bel het nummer dat ik van Camille Latour gekregen heb. Een mevrouw meldt zich. 'Of er iets vrij is?' 'Nu meteen?' 'Ja!' Ze legt me uit hoe te lopen: 2 km terug! Maar nu loopt de weg op. Ik kom eraan en zie enkel een 'bouwval'. Er staat wel een redelijk nieuwe auto naast een wrak van een Eend. De nabije omgeving is gesierd met geschilderde potjes en pannen, stoelen en tafels en een bord waarop staat: 'La Boudothérapie'. In welk hervormingsoord ben ik nu weer terecht gekomen? Dit keer moet ik geen hond van me vandaan houden maar een gans.
Hij (of zij) heeft ontzag voor mijn stok. Ik vind ergens een deur, of eigenlijk twee deurhelften, boven elkaar. Op mijn geklop wordt niet gereageerd, alleen door de gans. Mijn stok en weg is hij. Na 3x kloppen besluit ik nogmaals te bellen. "Oh, ben je er al, ik kom". Ergens boven gaat een deurtje, twee deurhelftjes, open. Daar verschijnt ze: Mevr. Anne Oligner. Mij luid verwelkomend komt ze een trapje af. Een charmant schepseltje in het zwart gekleed en een paarse doek om haar schouders geslagen. Een en al enthousiasme en dat mondje ratelt maar door. Ik noem haar meteen 'het kruidenvrouwtje'. Door de twee deurhelften naar binnen. Vol verbazing sta ik minutenlang te kijken. Een kamertje met een rond tafeltje met 4 stoeltjes, in een hoek een hemelbed, daarnaast een bedstede en als ik de deurtjes open, zie ik twee beertjes tegen een kussen liggen op een dekbed gelijkend op een hoop stro. Iets verderop nog een bed. In een hoekje een badkamer met een gietijzeren bad met bijpassende kranen en sproeier. Ze gaat koffie voor me zetten en komt even later met een grote mand terug met: de koffie, eigen gebakken brood, twee soorten boter, chocolaatjes, eigengemaakte jam en 3 paaseieren! Ze woont hier met haar zoontje en ik wordt uitgenodigd om om 19.00 uur te komen eten. Boven mijn stulpje heeft zij haar domein. Ze sluit de deur achter zich en ik ben alleen. Beduusd kijk ik wat rond. St. Jacques wat heb je me nu weer geleverd? Terug naar de Efteling. Het lijkt wel een sprookje. Het kan verkeren, niet waar!

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 29 Maart 2008 - 08:18

    Kitty:

    Wat een indrukwekkend,interessant,rijk,boeiend en enerverend verleden heb jij gehad.Samenwerken met Koos de koster!!!!Vanaf nu kijk ik heel anders naar de koperen kroonluchter.Het allerbeste toegewenst van Kitty en Nasser

  • 29 Maart 2008 - 10:07

    Marco:

    Ik hoop dat je linker onderdaan je niet al te veel problemen opleverd in de dagen hierna.(komt wel goed zeg ik)
    Het blijft toch iedere keer weer een verassing waar je terecht komt voor het slapen gaan.
    En weer bedankt voor je prachtig verhaal over je jeugd.
    Stay save,
    Godspeed
    Marco

  • 29 Maart 2008 - 10:35

    Jasper:

    Hoi Wil,
    Van Koos de koster heel lang niet geweten dat zijn achternaam Verdijk was!
    Behalve het beeld van veel exotische bloemen en die magische serre, komen er ook beelden bij mij op van Koos als zanger in de bus tijdens het jaarlijkse misdienaarsreisje (wie scheun us limburg is enz.) en van De Sloebers, die hun tijd ver vooruit waren want het woord dweilorkest was toen nog lang niet uitgevonden.
    Sterkte en groeten, ook van Annie.

  • 29 Maart 2008 - 11:07

    Carla:

    Ha Willem,
    Gelukkig bijna een droge dag gehad,bij ons viel het ook wel mee. Ik lees dat je buiten de bakker ook de kruidenier hebt gevonden. Neem aan dat je nu ook andere dingen hebt gegeten.Goed eten jongen en goed vur oew eige zorgen zou ons mam zeggen, dus geweet wat te doen!!! Nou zeur ik hier niet meer over. De kilometers zijn weer voorbij gevlogen weer voor op schema. Hopelijk dat je voeten weer vlug herstellen. Veel succes en kijken uit naar je volgende verhaal.
    Liefs en groeten van ons en van mij XXX

  • 29 Maart 2008 - 11:14

    Wil Zv Jean D 'Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    Kijk je ook een beetje uit voor Vrouw Holle. Niet alle sprookjes zijn wat ze lijken.
    Zo denk ik dat jouw Pelgrimage bij anderen gevoelens betokkelen van vrijheid-stoerheid-heldendom-prestatie-motivatie-doorzettingsvermogen-droomvervulling-- Maar op je tanden bijten tot ze als bakstenen uit de bek vallen, dat heeft niets met dat alles te maken. En het idee dat somtijds in je bol groeit dat je gek bent, dat idee bestrijden, dat is geen heldendom, noch stoerheid. Dat is pijn.
    Mijn bewondering voor jouw karwei is zo in mij verweven geraakt dat al mijn hindernissen vergeleken worden met jouw karwei en dan smelten mijn problemen als de Paassneeuw 2008.
    Groet aan Antonet,
    Alve
    Wil, je Lourdes-makker

  • 29 Maart 2008 - 19:10

    Frans Van Hetty:

    Hoi Wil, Gisteravond weer geoefend voor het "rectificatie van 35 jaar" het 40 jarig bestaan van Camus. Op zaterdag 13 april moeten wij dus klaargestoomd zijn om het hele repertoire feilloos te kunnen zingen. Maar Win heeft er goed de wind onder, en we gaan er voor. Zo ook ga jij er voor en laat oew eige nie van de wijs brengen. Gewoon lopen, links rechtslinksrechtslinksrechtslrlrrlr...
    die puntjes is een fade out, van ullie Wim geleerd.

    frans

  • 29 Maart 2008 - 19:47

    Sip En Gonnie:

    hallo wil.

    Het is te hopen dat het zonnetje voor jou

    onderhand mag gaan schijnen,zodat het

    iets aangenamer wordt om te wandelen.

    Denk goed aan de inwendige mens,want

    zonder goeie brandstof loopt het motortje

    niet goed.

    We hopen dat het je goed bevallen is in

    de efteling.

    nog veel wandelplezier en de groetjes

  • 29 Maart 2008 - 19:53

    E-L Et M-J.:

    Goeden avond Willem,
    De fundamenten voor het klussen zijn bij jou vroeg gelegd door de koster.
    Het was mooi in de kerk met de feestdagen.
    Heb je al een modderbad genomen? Zeer verkwikkend.
    Gelukkig heb je nu beter weer. Kan je het morgen een beetje rustiger aandoen, zodat je onderdanen wat ontzien worden?
    We genieten van je heden en jouw herinneringen.
    Vanmiddag Culte gehad aan huis met de ouderen. Voorbeden zijn o.a. ook voor jou gedaan al zingend.

    Je t'embrasse.

    Marie-Jehan.

  • 30 Maart 2008 - 14:04

    Jeannine:

    Hoi Wil,

    De klok is verzet dus dat zul je wel merken in de ochtenden. Hoe gaat het met je Frans? Niets beter dan de praktijk. Hier regent het vandaag. Weer echt zo'n dag om op de bank te hangen en aan te klooien. Beetje sport kijken en zo. PSV is nog geen kampioen helaas. Ajax heeft gewonnen en PSV gelijk gespeeld. Maar dat komt wel goed. Net als je met jouw onderdanen. Doe het maar een paar dagen wat rustiger aan. Veel succes weer en tot schrijfs.

    Groetjes van ons allemaal

  • 30 Maart 2008 - 14:35

    Hans:

    Hoi Wil,

    Als St. Jacques je bij de Efteling heeft afgezet wordt het nu tijd voor de zevenmijlslaarsen, langnek die je de weg wijst en doornroosje die je uit je roes haalt. Alle gekheid het ten spijt heb ik de indruk dat je heel goed af gaat en is het onderweg regelmatig verrast en verwondert worden. De vertellingen van onderweg maar ook van vruger blijven boeiend. Het ga je goed met hopelijk eindelijk een lentezon. Na een ochtendzonnetje valt de regen hier weer volop, is het koopzondag en kuiert iedereen weer doelloos naar de Valkenstaete. Jouw landschap lijkt me een stuk boeiender.

    Veel devotie toegewenst van de Sic.

  • 30 Maart 2008 - 17:18

    Joke Groenen Kouwenb:

    Hoi Wil
    afgelopen vrijdag op de repetie van het gelegenheidskoor voor de reunie van camus hoorde ik van je pelgrimage naar Santiago van WimvanBeek ik heb nu je mooie verhalen ook gelezen enzie dat je al heel wat mwwgwmaakt hebt ik wens je bij deze nog veel devotie en nog veel wandelplezier

  • 30 Maart 2008 - 18:45

    Eric:

    Wil, het is zover! Vandaag ben je op dag 26 in 25 dagen de 800 kilometers gepasseerd. Zelf deed ik daar op de fiets naar Oostenrijk vijf dagen over. Gefeliciteerd! Ik genoot toen al intens van alles om mij heen, maar gezien je kilometers per uur kan het niet anders dan dat jij nog 'n factor 5 méér geniet! Dat je dat doet blijkt ook wel uit al die prachtige reisverhalen! En na deze 800 kilometers in je benen kan ik mij voorstellen dat je het zo onderhand als 'n sprookje gaat beleven... en je loopt nog lang en gelukkig, gelukkig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 110
Totaal aantal bezoekers 122753

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: