Dag 25 - Reisverslag uit Cérilly, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 25 - Reisverslag uit Cérilly, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 25

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

27 Maart 2008 | Frankrijk, Cérilly

WO 26 maart
Neure - Lurcy-Lévis - Couleuvre - Cérilly, 25 km

26-03-2008
Beste trouwe lezers,
Gisteravond had Camille, zo heet de dochter van Albert Latour en mede eigenaresse van deze uitbating, een ferme maaltijd gemaakt. Albert is voor een paar dagen weggegaan en Camille moest hier blijven, omdat ik hier overnachtte. Haar zoontje moest als chaperonne ook blijven. Albert dacht zeker dat een pelgrim die 24 dagen onderweg is, bijna 800 km achter zijn zwaar vermoeide en gepijnigde hakken heeft zitten, nog de kiezels uit den hofpad kan trappen, gelijk omschreven in het voornoemde boek van Rien Poortvliet! Camille buurtte gezellig onder het eten en voor je het weet is het alweer laat.

Ik hoor Camille iets voor zeven uur wegrijden om het brood te halen. Ik ben net op en bijna klaar met de renovatie van mijn broek. Ik blijk nog steeds vet van de botten te lopen, en om die broek nog in een redelijke positie te houden, heb ik mijn blauwe waslijntje omgetoverd tot bretels. Als ik nu loop zit het kruis van de broek weer enigszins op de juiste plaats. Na het goede ontbijt nog even afrekenen. 'Wat je wilt geven', is haar antwoord. Dat is nog eens wat anders als je ziet wat ik hier heb aangeboden gekregen in vergelijking met datgene bij de bewaaksters van Bernadette in Nevers! Een pelgrims tariefje.
Tegen 8 uur vertrek ik, richting Lurcy-Lévis. Het weer is aangenaam. Ik hoor de haan, ergens een schaap en natuurlijk heel veel koeien. Vlak voor ik Lurcy binnenloop, passeer ik rechts een voetbalveld: Stade Emile Maurice. Wie dat ook moge zijn. Het veld heeft drie eigen lichtmasten. De vierde is een GSM-mast van de Franse PTT. Deze mast staat naast de tribune. Ik denk dat zij handig gebruik maken van de geplaatste mast om van de opbrengst van de pachtgelden de drie andere te bekostigen. Via Allée Simone Sompaix naar het centrum. Volgens een opschrift is Simone een verzetstrijdster geweest en dientengevolge de gruwelijke en weerzinwekkende plaatsen Auschwitz, Birkenau en Ravensbrück van Adolf’s Reich heeft moeten 'bezoeken'. Zeer waarschijnlijk heeft zij het niet overleefd. Om 9 uur het gemeentehuis in voor mijn stempel, nog even naar de bank en dan nog de bakker. Hier staan een paar mannen heftig en met vele gebaren met elkaar te praten.
Het gesprek verstomd als ze mij zien en verkijken bijna hun Franse verstand bij het waarnemen hoe ik een Frans stokbrood in drieën breek en in mijn rugzak stop. Ik loop aan en bij het passeren van een school realiseer ik mij dat jullie, beste lezers, zich af kunnen vragen hoe ik, wonende in de St. Josefstraat behorende bij de Antonius parochie, misdienaar kon zijn in de St. Nicolaas kerk.

Onze pa wilde, na vernomen te hebben van een nieuw onderwijssysteem op de St. Janschool, mijn broer en mij naar de St. Aloysius school hebben. De Broederschool van de St. Nicolaas parochie. Hij kreeg geen toestemming van Pastoor Heerkens. Toen op zondagmorgen Pastoor Heerkens vanaf de kansel predikte over het huwelijk, als hoeksteen van de samenleving en de verantwoording van de ouders voor de opvoeding van hun kinderen, stond onze pa 5 minuten na de mis op de stoep van de pastorie. Hij kreeg koffie en vertelde Heerkens dat hij zijn verantwoording nam en ons van school wilde halen. Vijf minuten later stond hij weer buiten. Geen slok koffie gehad, maar ook geen toestemming! Echter, gehoord van het hoofd van de Aloysius school, als je kinderen op de openbare school zitten, kun je ze daarna bij elke andere school laten inschrijven. Dus wij tweeën naar Meester Fasol, naar de openbare school. Twee dagen. Ons mam was uit schaamte twee dagen niet op straat geweest. Wij zijn daarna toegelaten op de St. Aloysius school en zodoende kon ik misdienaar worden in de St. Nicolaas kerk. Echter het was elke dag wel 4 keer een heel eind lopen.


Het gaat richting Couleuvre. Vlak voor Couleuvre gaat de weg over in vals plat. Dat valt echt tegen. Ik ben dan ook blij een pleintje, een bank en een tafel te zien. Tijd voor rust, koffie en brood. Eerst even gebruik maken van een openbaar toiletgebouw. Ik doe de deur open en oriënteer me eerst even hoe ik het best van een heel ongelukkig trapje af kan. Lang hoef ik daar niet over na te denken, want ik krijg een dreun van achteren en schiet naar voren. Een terugslaande klapdeur! Op mijn bankje kan ik heerlijk eten. De man van het huis voor me op nummer 26, naast het postkantoor, is al drie maal naar buiten gekomen om quasi wat onkruid uit een bloembak voor het raam te plukken. Of hij is nieuwsgierig naar mijn doen en laten, of hij verveelt zich stierlijk, of daar binnen heeft hij een kwaaie vrouw vrij rond lopen. Hij staat nu met de beide armen in de deuropening. Een forse man, met een duidelijke zwelling onder zijn borstkast, zodanig zelfs dat zijn gereedschap altijd droog hangt. Als ’t er nog hangt, want zelf kan hij ’t niet meer zien.
Het is 11 uur. Het klokje uit de kerktoren klinkt, zoals waarschijnlijk ook het inkomen van de pastoor hier zal zijn: zeer bescheiden. Kwart over elf, en ik stap weer op voor mogelijk het laatste deel van vandaag: Cérilly. Ik hoef de D3 maar te blijven volgen, op en af. Halverwege las ik nog een rustpunt in. De lucht wordt dreigender. Zou de voorspelling van Camille, dat het droog zou blijven, niet uitkomen? Ik zoek het VVV. Ik moet nog wachten tot 14.00 uur, dan is het pas open. De vriendelijke juffrouw heeft enkel hotels voor mij. Zelfs niets richting de route van morgen. Ze regelt een goedkope kamer voor mij. ’t Is wel niet veel, maar ik heb ook niet veel nodig. Morgen gaat het weer verder.

Tot de volgende keer.

De groeten, Wil

  • 27 Maart 2008 - 18:45

    Ralfke:

    hey papa... leuk dat ik een keer de eerste ben...\\hou vol... mis je

  • 27 Maart 2008 - 18:45

    Wil Zv Jean D"Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,

    Heb zo af en toe tijdens het lezen de emotie, die ik ook destijds bespeurde bij "Alleen op de wereld".
    Complimet dus aan jou, niet alleen qua inhoud van je stukjes, maar ook de stijl heeft iets bijzonders.
    Mocht het zijn dat je ooit je ervaringen wenst boek te stellen, dan bied ik me bij dezen aan de auteursfunctie voor je te vervullen.
    Begin langzaamaan mijn gedoentje in nuenen af te sluiten. Volgende week 5 weken naar Italië, dan weekje rust en begint ons Lourdeswerk. Maar dan ben jij er niet meer.
    Groet aan Antonet en salve voor jou
    Wil, je Lourdes-makker

  • 27 Maart 2008 - 18:46

    Tju Ralfke:

    Net een seconde eerder. Had ik de typefouten niet verbeterd, ja dan....

  • 27 Maart 2008 - 19:30

    Nasser:

    Heel veel sterkte en zorg goed voor jouw voeten.Denk aan mijn poppetje.

  • 27 Maart 2008 - 21:22

    Carla:

    Hoi Willem,
    Zorg je wel dat er wat vet op die botten komt anders komt er straks niets aan in Santiago. Alleen brood door de dag is niet genoeg gezien de calorieen die je verbruikt. Ik hoor je steeds zeggen tijdens de 4-daagse dat ik goed moet eten en drinken. Nu is het jou beurt om te luisteren!!!!!

    Straks fijn slapen en succes weer voor morgen.
    Je blijft wel een kanjer hoor, maar wel luisteren.
    Groetjes Leo en Carla xxx

  • 27 Maart 2008 - 21:41

    Henri En Maria:

    Hoi Wil
    Je moet proberen wat meer spek en worst te eten, dat er weer wat vet op je botten komt, ander past de korte broek die Antonet opgestuurd heeft ook niet meer
    We genieten van je verhalen, hou vol en wensen jou weer een dag met goede moed en weer wat meer zon
    Groetjes Henri en Maria

  • 28 Maart 2008 - 07:33

    E-L Et M-J.:

    Goede morgem Willem,

    Heb je goed geslapen? Dat lukt je steeds weer, ondanks iedere nacht gaan slapen in een vreemd bed.

    Goed dat er nog eentje zich ongerust maakt. Luister naar Carla, s.v.pl. zij weet van wanten. In de dorpen zijn bretels te koop, soms bij de kruidenier. Op markten ook, maar daar zal je niet komen. Ik kan ze voor je opsturen en of brengen.
    Vind je het ook zo'n mooi geluid als en campagne of dichter bij een dorp de kerkklokken te horen zijn?
    Zorg goed voor jezelf, dat blijft ook na zoveel kilometers noodzakelijk.

    We kijken uit naar het volgende bericht.

    Baisers,

    Marie-jehan.

  • 28 Maart 2008 - 08:15

    Jeannine:

    Hoi Wil,

    Jazeker, luisteren naar de jongste van jullie. Verdorie. Vat een keer n'n lekkere friet met vette mayo. Heerlijk.
    Nou loop ze weer jongen, veel groetjes van ons

  • 28 Maart 2008 - 08:53

    Toon Ras:

    Ha Wil,

    wat een bezorgdheid bij al je "volgers". Natuurlijk moet een mens goed eten, zeker als er flink wat van je lichaam gevraagd wordt. Dus lijkt het me goed om zoals de anderen zeggen, regelmatig wat meer vettigheid tot je te nemen. Vaak zie je in de kleine dorpjes dat er in de plaatselijke buurtsuper alles te koop is voor de bewoners uit de omliggende omgeving. Dus wellicht ook bretels. De vergadering van woensdag was druk en duurde redelijk lang. De complimenten voor de penningmeester waren wederom op zijn plaats, inclusief een passend handgeklap van alle broedermeesters.

    Veel succes en tot het volgende bericht.

    Groet,

    Toon Ras

  • 28 Maart 2008 - 10:08

    Femke, Erik En Tess:

    Vol interesse en trots voor jou lezen we je verhalen iedere dag.
    Ook Erik gaat er s'avonds voor zitten.
    Het lijkt wel een film, waarvan je iedere keer een klein stukje te zien krijgt.
    Het lijtk alsof ik het zelf meemaak.
    En nu wachten op het plot.

    Wat een kracht heb jij.
    Blijf zo doorgaan.

    Liefs Fam. Laurijsen

  • 28 Maart 2008 - 12:56

    Gabi Alber:

    Hi Will, nice to hear from you. But do not understand what you are doing, so please, send more details since I do not understand the netherland language.
    Dirk bought a sailing boat and we are going to sail about the start of May from North Germany/Danemark over to and around Scotland. However, before that I am going to attend two sailing courses in order to have some knowleges.
    The 1st is called:competent crew, and the 2nd: day skipper. So will be away from 30th of March to 5th of April and again from 13th to 18th of April. The courses take place on the West coast of Scotland.
    Wish you all the best and fun!
    Regards,
    Gabi

  • 28 Maart 2008 - 14:28

    Frans Van Hetty:

    Toen ik in de st.Jozefstraat nr.11 (het gekkegetal)woonde was er altijd wel iets te doen. Dat was de leukste en gezelligste straat van Valkenswaard. Kampvolk zoals van Esch, en Pruimenboom, en de poolse die wij Janka noemde. Of ze echt zo heette weet ik niet, maar iedereen noemde haar zo. Aangezien het een oude wijk was en het kampvolk liever een caravan wilde, brande er wel eens een huis uit. De huisraad was op misterieuze wijze altijd al het huis uit.
    Ik kom hier nog wel op terug, want ook bij mij komen de jeugdherrineringen weer naar boven. Ik hoop dus ook dat gij blijft doen. Waar moeten anders d'n hele dag aan denken nietwaar.
    loopzenogenveelplezieronderweg

    frans

  • 28 Maart 2008 - 17:09

    Anita Compen:

    Ook ik kom uit die buurt en wij noemde die poolse vrouw Bianka. Het laatste wat ik van haar weet is dat haar huis afbrande midden in de nacht en zij op de vuilnisbak stond te dansen. De brandweer hadden hum handen vol aan haar.
    Wil met de 4-daagse eet jij het meeste van ons allemaal dus moet je dat nu ook maar gaan doen anders waai je straks weg.
    Groetjes Anita.

  • 28 Maart 2008 - 20:10

    E-L Et M-J.:

    Willem even je goed nieuws doorgeven.
    Morgen gaat het weer opklaren, veel zon
    wordt voorspelt.
    Met dit vooruitzicht zal het best goed slapen zijn.

    Bonne nuit,

    Marie-jehan.

  • 28 Maart 2008 - 20:53

    Eric:

    Nu je gewicht afneemt, is het tijd om je een riem onder het hart te steken: El clima es mejor, el sol!

    Gran ritmo de la que usted!

  • 29 Maart 2008 - 08:20

    LUCETTE:

    Dommage je ne sais pas lire le néerlandais mais c'est bien, vous avancez bien je crois Ultraïa!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Cérilly

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 122750

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: