Dag 24 - Reisverslag uit Neure, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 24 - Reisverslag uit Neure, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 24

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

26 Maart 2008 | Frankrijk, Neure

DI 25 maart
Nevers – Gimouille – Mars-sur-Alier – Le Veurdre - Neure, 39 km

25-03-2008
Beste trouwe lezers,
Allereerst wederom bedankt voor jullie reacties. Uit de berichten mag ik concluderen dat jullie op mijn verjaardag meer gedronken hebben dan ik. Oké, verschil mag er zijn.

Het was een bijzondere avond gister. Om half 10 's avonds stik alleen in de kapel, alleen met Bernadette. Doodstil. Heel fijn om zo even op die manier je te kunnen terugtrekken. Alleen vervelend als plots het licht uitvalt. Sommigen krijgen het 'licht'. Bij mij het tegenovergestelde. Opeens hoor ik 'Pardon, pardon'. Zou Bernadette echt ... Zuster-portier. Was voor het sluiten vergeten te kijken of de kapel leeg was. Dus kon ik met een lampje toch nog bij de uitgang komen.
Op naar bed, want de 44 km-benen moeten rusten. Ik maak me nog een voorstelling voor het ontbijt van morgen. Het diner was gelijk de lunch van 's middags. Diegene die hier 's middags wel eens gegeten hebben zegt dit genoeg. Voor de anderen blijft het cryptisch. En dat wil ik zo maar laten. Je moet toch wel van een heel andere planeet komen om zo’n eten te kunnen brouwen. Genoeg daarover.


Om 7.00 uur ga ik ontbijten. Niet klaar, gelukkig ken ik mijn weg en al snel heb ik op vers brood na, alles in de keuken kunnen vinden, een voldoende! Ik reken af en vertrek. Een geluk dat ik in de Lourdes-bus vooraan zit, want de weg uit
Nevers heb ik zo gevonden. Met de brug de Loire over en daar vind ik de eerste aanwijzing van de Compostela route. Ik besluit die te nemen. Fout. Een groot modderfestijn. Maar het brengt me bij Gimouille, waar ik de D134 wil nemen. Onderweg wordt ik nog verrast door een gewonde roofvogel. Vleugellam! Dit keer wel een foto gemaakt (Frans!). Als ik Gimouille binnenloop, ik heb dan vanaf het klooster 9,5 km gelopen, ontmoet ik een uitvaartstoet. Drie misdienaartjes voorop. De middelste draagt een groot kruis. Een ander het wijwater met kwast en de kleinste niets. Vlak daarachter de pastoor in volornaat. Gevolgd door de dragers met de hoofdrolspeler en de, denk ik, bijbehorende familie en belangstellenden. Waar tref je nog zoiets?

Als kleine jongen was ik al heel vroeg misdienaar. In de St. Nicolaaskerk. Ofschoon wij in de St. Josefstraat woonden. Behoudens dat ik het heel graag wilde zijn, gaf het zijn van misdienaartje nogal wat privileges: van dichtbij alles meemaken, ook dingen die ik toen nog niet begreep, bijvoorbeeld de kerkgang. Je mocht van school verzuimen om een huwelijksmis of een uitvaart te 'dienen', zoals dat heette. Maar het vroeg soms ook wel wat van je. Bijvoorbeeld als je in de winter om 6.00 uur 's morgens vroeg present moest zijn om een mis te dienen voor een geestelijke die toevallig op de pastorie op bezoek was en zijn mis die dag behoorde te doen. Soms had je zo'n 'vissersmisje'. Dat werd in een verschrikkelijk rap tempo afgeraffeld. Als je bezig was met het misboek over te zetten van de epistelzijde naar de evangelie zijde was de geestelijke al bezig met de voorbereiding van de concecratie. En al zegenend verdwenen we op het einde de sacrestie weer in. En ik om 6.20 uur weer naar huis. Maar ik had weer een mis gediend!

Ik ben blij op de D134 te lopen, geen modder. Maar het gaat vanmorgen niet. De benen willen niet. Het hoofd doet pijn, mijn maag draait en mijn rugzak doet me vooral pijn. Ik krijg het gevoel dat ik langzaam de pest erin krijg. Zal blij zijn als ik over 9 km in Mars-sur-Allier zal zijn. Ik stop in Saincaize voor de koffiepauze. Het eerste bekertje stoot ik om, weg koffie. Daarna blaast de wind mijn rugzak om, het natte gras in. Ik pak in en loop door. Als ik in Mars aankom is het zoals ik al doemdenkend onderweg voor ogen had: niets te krijgen. Vooraleer ik ontplof, besluit ik eerst goed te eten en te rusten. En ondertussen mijn plan bijstellen. Na een uur rust en overleg met mezelf ben ik er uit: ik loop door naar Le Veurdre, 12 km. Het zal dan ongeveer 15.00 uur zijn en omdat Le Veurdre een grote vlek op mijn kaart is, zal daar beslist iets te vinden zijn. Even rust in Vary. Vijf minuten maar, want het lopen gaat plots als vanouds. Na een kwartier mis ik mijn kaart. Laten liggen, dus terug. Om 15.00 uur steek ik de brug over de Allier over naar le Veurdre. Hier verlaat ik de Nièvre en ga het departement van L’Allier binnen. Mijn verwachtingen van Le Veurdre lijken te hoog gespannen. Veel navraag levert niets op. Ik constateer dat mijn vragenstellen steeds soepeler gaat. Dat blijkt ook het enige te zijn. Ik ga een kruidenierszaakje binnen. Een caissière heeft twee adresjes voor me. Eén 12 km verder (ze lijkt wel gek!) en eentje 6 km verder. In de richting. Zij, de roodharige met een gruwelijk rappe mond voorziene caissière slaat voor mij aan het bellen. Uiteindelijk heeft zij een ander adres gekregen, blijkt als na een hoop gedelibereer de conversatie met de telefoon stopt. Ik ben welkom. In Neure, 5 km verder. Bedankt. Ik doe nog wat inkopen en vertrek. Voordat ik het weet, zie ik plots een bord aan de zijkant van de berg met de aanduiding van mijn slaapplaats er op: Albert Latour, Chambre d’hôte, Tourisme et Handicap. Ben wel geen toerist en dat laatste nog lang niet. Ik sla rechtsaf, naar een boerderij. Als ze maar geen hond hebben. Niet één, maar drie! Kleine teckels, snuffelen alleen maar. Albert laat de kamer, de douche, de wc en zijn dochter zien. Zij moet meteen koffie zetten voor mij. Maar toch, de ontvangst is prima. Dus na 39 km, iets meer dan de geplande 21 zit ik weer warm en droog. En St. Jacques heeft ’t weer geregeld en ook het weer vandaag. Ik werd een paar maal uitgedaagd om de poncho aan te treken, maar daar is het gelukkig bijgebleven.

Tot de volgende keer.

De groeten, Wil

  • 26 Maart 2008 - 21:38

    Jacqueline:

    Hoi Wil,

    Waar haal je toch weer elke dag de moed vandaan om je tocht voort te zetten? Ik vind het bijzonder knap met alle tegenslagen die je overkomen. Gelukkig is het vandaag bij jou droog gebeleven; hier heeft het de hele dag geregend. Dat het maar snel een beetje lente mag worden! Wil, het ga je goed!
    Groeten, Martin & Jacqueline

  • 27 Maart 2008 - 07:12

    Paul En Dimphie:

    Hoi Willem,
    over penetenties niets te klagen. Doe jij ze voor heel je familie en kennissenkring? Zijn we je wel dankbaar voor. We blijven je doorzettingsvermogen bewonderen. Misschien kun je ons wat verkopen.
    Pas goed op jezelf en als altijd 'n dikke knuffel van ons.

    Paul en Dimphie.

  • 27 Maart 2008 - 07:17

    Carla:

    Ha broertje,
    Je hebt het toch maar weer volbracht, ondanks een lichte dip. Op naar de volgende dag en hopelijk met wat meer zon. Of met droog weer,dan ben je zeker ook al tevreden?? Succes loop ze deze keer zonder dip, anders wat Gabi schreef, hoed naar beneden en.......door!
    Liefs jezus xx

  • 27 Maart 2008 - 07:25

    Ralfke:

    Hey papa, wat een verhaalweer.. ben nu al zo trots op je...!!

    Ambiance!!!

    Liefs ralfke en de bereboot.

  • 27 Maart 2008 - 07:40

    Guido Van De Ven:

    Ha die Wil,
    Leuk om te lezen dat het vragenstellen je steeds beter afgaat. Als je terugkomt dan spreek je vast vloeiend frans en spaans! Nog veel succes en denk maar zo: het kan beter even tegenzitten tussen Nivers en Gimoulle dan tussen Dommelen en Valkenswaard. Ik bedoel, als je tóch onderweg bent...
    Groeten, Guido.
    P.S. Stond er nu écht cryptisch?? ;-)

  • 27 Maart 2008 - 08:11

    E-L Et M-J.:

    Goede morgen Willem,

    Wat moet jij afzien.
    Ik zal vandaag veel voor je zingen. Heel de dag stage, als voorbereiding voor SOIREE A L'OPERA.
    Hopelijk wat zon vandaag voor jou, minstens geen regen. In gedachten ik loop mee.

    Bises,

    Marie-Jehan.


  • 27 Maart 2008 - 10:40

    Harrie Toussaint:

    Beste Wil,

    Het is en blijft leuk om je verhalen te lezen, maar het is vooral bewonderenswaardig hoe jij deze tocht aan het volbrengen bent. Gisterenavond hebben wij onze voorbereidende vergadering voor Handel 2008 gehad. De opkomst was zeer groot, de inbreng derhalve ook.
    Wij praten je later wel weer bij.

    Gegroet, Harrie


  • 27 Maart 2008 - 10:50

    Wil Zv Jean D'Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    En dan ook nog een stuk terug om je vergeten kaart op te halen.
    Kan me goed voorstellen dat die enige echte Bernadette je in de stilte van de kapel goede woorden in het hart legde.

    Was Goede Vrijdag bij Gerard van Maasakkers. Zijn deun "Hier hurde thouis, waor ge ok heen gaot, hier hurde thouis." spookt al dagen door m'n kop. Een lied met weemoed en trots over de thuis-situatie. Een pelgrim haalt daar echter de schouders bij op. Die laat immers alles los en vindt nieuws, nieuwe mogelijkheden, nieuwe zienswijze. Wat zal jij groot zijn, als je weer "thouis" komt.

    Groet aan Antonet en salve voor jou.
    Wil, je Lourdes-makker

  • 27 Maart 2008 - 11:16

    Dorry En Frans:

    Wil, we wensen je de komende dagen perfekte wandeldagen toe, waarmee je lekker kunt opschieten, zonder teveel te hoeven af te zien. We hopen wel dat je nog veel aangename of bijzondere ontmoetingen, met mensen of de natuur tegenkomt, want we leven met je mee en verslinden je dagelijkse verhalen en overpeinzingen.
    Succes, we volgen je op de "voet".

  • 27 Maart 2008 - 17:01

    Theo En Cecile:

    Wil: met interesse volgen we je verhaal hier in Arizona! Groetjes ,God Bless !!

  • 27 Maart 2008 - 17:50

    Jans Van Der Ceelen:

    Beste Wil

    Wij nemen onze petten af voor jou doorzettingsvermogen houvol tot de volgende mail

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Neure

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 138
Totaal aantal bezoekers 122753

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: