Dag 23 - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 23 - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 23

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

26 Maart 2008 | Frankrijk, Nevers

MA 24 maart
Brinon sur Beuvron – Champlin – Ourlon – Nolay – Ourouër – Montigny-aux-Amognes – Nevers, 44 km

24-03-2008
Hallo beste en trouwe lezers,
Ik ga om 7.00 uur naar beneden voor mijn ontbijt. Ik krijg nog een flink lunchpakket mee. Echte, eigengemaakte, gerookte boerenham. Ik reken af en vertrek. De eerste verrassing van deze morgen: sneeuw. Een geluk, deze is al gevallen. Het ziet er wel mooi uit, maar daarvoor ben ik niet hier. Vol goede moed vertrek ik richting Champlin. Na even zoeken vind ik de goede weg, linksaf de D129. Het blijft nog steeds droog ondanks de onheilspellende lucht boven me. Hoe lang nog? Het is heuvelachtig, maar mijn gevoel zegt, dat het meer en meer naar boven gaat. Tot aan Champlin heb ik nog geen mens gezien. Het gaat nu naar Montenoison. Nu nog meer omhoog. Er lijkt geen eind aan te komen. Ik voel het in mijn benen. Zoals toen in mijn actieve wielerperiode.

Samen met zwager Jan een dagje Limburg. Zoetemelk Van de Ven zou de Nederlandse bergen eens gaan slechten. Dat heb ik geweten. Als laatste de Cauberg in Valkenburg. Al na enkele meters reed ik op mijn aller-, allerkleinste verzet. Stampend, op de pedalen staand, worstelde ik me naar boven. Steeds langzamer zag ik de Cauberg onder me door glijden. Tot het wegdek ineens stilstond en ik met alle geweld tegen het asfalt. Neef Patrick had voor vertrek gezegd: 'Ome Wil, een goeie wielrenner stapt nooit af!'. Klopt Patrick. Een goeie wilrenner stapt nooit af, die valt om! En wij maar geloven dat die profs op een bord brinta-pap en een korstje brood naar boven fietsen. Ammenooitnie! Mijn Tourmalet ervaring met zwager Jan was de kroning op de wielercarrière. Klim van 16 km duurde ons 3 uur. Groen en geel zag ik, toen ik volledig uitgeleefd boven aan kwam. Terug ging sneller. Ontzettend hard. Hier heb ik 't snelste ooit gereden: 80 km per uur. Onverantwoord achteraf. Het langzaamste op de Cauberg. Ook onverantwoord (voor het achteropkomend verkeer!).

Nog één bochtje hoop ik. Ik ben er nog niet. Het duurt nog twee bochten, dan ben ik in het dorp. Ik rust wat uit op een steen. Tegenover mij zie ik op een bord aangegeven: Bezienswaardigheid, 400 meter naar boven, stijging 16%. Die mogen ze van mij houden. Dit was genoeg. God weet hoe zwaar het vandaag nog wordt. De Voorzienigheid?
Ik sta op en loop richting Ourlon. Keuze van de weg is niet moeilijk: er loopt er maar één. Om 10.00 uur tijd voor de koffie in een voor mij daar neergezet bushokje. Ik bekijk op de kaart hoe ver ik nog moet. Montigny-aux-Amognes is het doel. Totaal 37 km. Pittig, maar moet kunnen. Als ik inpak, begint het te sneeuwen. Bij Lurcy klaart het op, maar in het bos naar Nolay word ik weer niet gespaard. Ik word behoorlijk nat. Mijn handschoen heb ik in een plastic zak gestoken. Blijft hij droog en ik geen kou. Al doende leert men! Het is vreselijk eenzaam. Ik ontmoet geen mens. Van Nolay naar Ourouër. Vanaf hier moet ik gaan uitzien naar een overnachting. Ik sms aan Henk Smits voor het telefoonnummer van het klooster van Nevers. Ik wil voor morgen daar reserveren. In Ourouër zie ik een adres: Gîte de France. Als de bewoner open doet, zegt hij mij dat hij het huurt. Vette pech. Ik besluit door te lopen naar het volgende en volgens plan het laatste dorp, 4 km verderop. Om mij daar te verwelkomen trekken ze boven nog een sluis open! In een bushokje in Montigny overleg ik wat te doen. Welke mogelijkheden: spontane aanbiedingen, blijven uit; Chambre d’hôte, geen te bekennen; burgemeester, adres gevraagd, blijkt niet thuis. Laatste mogelijkheid, ik zie twee mensen lopen: 6 km verderop is een B&B. Dat is richting Nevers voor morgen. Ik zie dat Nevers nog 12 km is. Ik besluit de B&B te gaan vragen. Inmiddels heb ik er 37 op de teller staan. Ik hoop dat deze de laatste 6 zijn. Maar het is wel droog. Een prachtig huis, maar alle luiken toe en geen antwoord. Ik word nu toch wel heel erg op de proef gesteld. Ik besluit het klooster in Nevers te bellen. Geen netwerk! Ik ga dan toch maar richting Nevers te lopen en ondertussen op de telefoon te kijken of ik kan bellen. Na ongeveer een dikke kilometer stopt er een auto. Of ik een lift wil. St. Jacques en iedereen vergeef me, ik ben ingestapt. De man, een visser, type ome Sjef, brengt me tot voor de deur. Mijn stappenteller wijst 44 km aan. Op zijn teller nog eens 6. Ik bedank de vriendelijke visser (St. Jacques was toch ook een visser ...) en meld me. Een kamer met eten en ontbijt. En onder de hoede van Bernadette.

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

  • 25 Maart 2008 - 23:26

    Gabi:

    Lieve papa, fijn jouw berichten, ik kan weer lekker gaan slapen! Hopelijk voor jou ook een goede nacht en morgen een droge dag!
    Dikke kus van ons X

  • 26 Maart 2008 - 07:07

    Anita Compen:

    Hallo Wil, Ik lees wel dat het niet altijd even makkelijk is, maar na regen komt zonneschijn. Ook al moet je er misschien nog eventjes op wachten.
    Zo gauw als de zon hier is sturen wij hem door.
    Groetjes Anita.

  • 26 Maart 2008 - 08:13

    Kitty:

    Nu heb ik gelezen dat ik nog een hele sportieve neef heb,die ook de Kennedymars loopt.
    Wil ik ben er zo aan gewend geraakt,om 's morgens je avonturen te lezen,dat ik je de Paasdagen echt gemist heb.Hoe moet dat nou in juni?????????????

  • 26 Maart 2008 - 08:37

    Henri En Maria:

    Hoi Wil
    Wij hopen dat goed hebt geslapen en dat het morgen een keer de hele dag droog is
    en het een beetje warmer.
    Een fijne dag
    Groetjes uit een druilerig Dommelen

  • 26 Maart 2008 - 09:35

    John:

    goh wil. had beter naar de noordkaap kunnem lopen,had je minder sneeuw gezien volgens mij.haha
    heb een rustig dagje in de zaak,dus tijd om bij te lezen.
    krijgt dit weekend mischien een smsje van mij met het blijde nieuws dat "ons cluppie" kampioen is.
    groetem john

  • 26 Maart 2008 - 09:47

    Carla:

    Ha Willem,
    Het weer wil bij jou maar niet, troost je bij ons is het ook naaitje pet. De vooruitzichten worden beter ook in Frankrijk. Dus geduld ( nog meer) de korte broek kan beslist aan.Jou afstanden per dag worden ook steeds meer. Je loopt je schema voorbij. Streep iedere dag de plaats af,maar heb er de afgelopen week een paar over kunnen slaan. Het gaat je nog steeds goed af, knap hoor! Gaan we nog oefenen voor de 4-daagse of zit jou training hier in???(grapje)!!
    Het zal wel weer avond zijn als je dit leest, fijn slapen en voor morgen droog weer, veel zon (voor de korte broek)en we zien uit naar je volgende verslag.
    We moesten nu wel erg lang wachten, we zijn verwent!
    Groeten van ons en van mij dikke kus XXX

  • 26 Maart 2008 - 10:10

    Diny:

    Ha Wil,
    Via de pastoor, de koster en het secretariaat van Handel, heb ik 6 nieuwe kaarsen ontvangen. Speciaal voor jou Wil. Elke stap die jij zet op weg naar SdC. wordt nog steeds begeleid door een vlammetje.
    Je doet het goed.
    Ave

  • 26 Maart 2008 - 11:02

    Toon Ras:

    Ha Wil,

    net terug van een bezoek aan een klant in de buurt van Veghel. Ook hier is het weer bar en boos. Veel fileleed etc. Het was even wennen een aantal dagen geen berichten te lezen. Het volgen van je tocht werkt verslavend, maar dit lees ik ook van de andere "volgers". Je reis gaat gestaag verder en wellicht ga je de zon tegemoet. Volgens de berichten gaat het weer vanaf het weekend flink omhoog, en loop je de 20 graden binnen. Vanavond hebben we vergadering van onze Broederschap, en zullen de belevenissen die jij tijdens je tocht meemaakt, ongetwijfeld gespreksstof opleveren. Het gaat je goed, en tot de volgende keer.

    Groeten,

    Toon Ras

  • 26 Maart 2008 - 11:03

    Alexandra:

    Hoi Wil,
    Ik doe voor mijn studie een onderzoek in Frankrijk naar hagelslag samen met drie andere studenten. Nu zijn wij opzoek naar zoveel mogelijk respondenten voor onze enquete en zo kwamen wij ook op jou waarbenjij.nu site terecht. Zou jij de franse enquete aan zoveel mogelijk franse contacten van jou daar willen emailen. Wij zouden het heel fijn vinden als je mee wilt werken,mijn emailadres is a.l.asperslag@st.hanze.nl, als je mij wilt emailen of je mee wilt werken kan dat naar dit adres.

    Het enige wat jij nu hoeft te doen is mij even mailen; ik stuur jou dan de enquete waar mijn emailadres op staat, dus die mensen mailen mij rechtstreeks hun antwoorden, hier heb jij verder geen werk meer aan.

    Ik hoop snel van je te horen!
    Geniet van Frankrijk!

    Groeten,
    Alexandra 2dejaars IBL

  • 26 Maart 2008 - 12:30

    Wil Zv Jean D'Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    Met genoegen lees ik en volg ik je gang door Frankrijk en over de kaart. Je moest eens weten hoe moeilijk je het me maakt. Deze week slingerde jouw weg precies uit de pagina van de atlas én dan weer terug.

    Ga je in op die hagelslag-enquète. Doe geen moeite. Alleen de patiserie gebruikt dat spul.

    Ja, ik geloof meteen jouw kippenvel-verhaal over de Paaswake. Die momenten grijpen je en komen nooit meer van de vaste schijf.

    Als ambassadeur van CliniClowns zat ik gisteren bij zwaar gereformeerden te Zevenaar. Oude besjes van gemiddeld 75 + moesten eerst naar de dominee luisteren. Als Brabantse en in hun ogen bourgondische katholiek probeerde ik kwinkslaand de sfeer open te breken. Geen kippenvel-gebeurtenis, maar staat wel ook op mijn vaste schijf.
    Groet Antonet en ook voor jou Willem een salve.
    Wil, je Lourdes-makker

  • 26 Maart 2008 - 12:53

    Anton Van De Ven:

    Hallo Wil,

    Sinds Pasen heb ik jouw Web-site en ben onmiddellijk trouwe lezer geworden. 2e Paasdag was hier bar en boos (veel sneeuw) maar het was ontzettend gezellig jouw eertste 20 verslagen te lezen.Ik had al veel vertrouwen in jouw kunnen, dit neemt alleen maar toe! Zonder gekke dingen zie ik jou deze tocht volbrengen!! Veel sterkte en devotie, ik volg je op de voet!

    Het verhaal over die klarinet vond ik wel grappig. Ik herkende een heleboel zaken. Alleen ik mocht van ons pap niet bij De Valk voetballen, eerst de klarinet onder de duim krijgen en de Mulo afmaken. Later op mijn 17e is alles toch nog goed gekomen, alleen nooit tegen jou mogen voetballen!!

  • 26 Maart 2008 - 13:36

    Ralfke:

    Hey papa,

    ik mis je .....

    liefs

  • 26 Maart 2008 - 15:23

    Nancy Ummels:

    Hai Wil, dag 23 en het lijkt net of je gisteren gezegend bent in de Nicolaas kerk en de volgende ochtend vertrokken. Voor jou, Antonet en de rest van je gezin is dat wellicht anders :). Je bent helaas niet zo gezegend met het weer, hopelijk wordt dat beter. Het is erg leuk te lezen wat je meemaakt. Zeker ook de dingen waar je op teruggrijpt die je eerder eens hebt meegemaakt, zijn erg leuke anecdotes. Toi toi toi, we blijven je volgen en lezen.

    Hartelijke groeten,
    Nancy Ummels

  • 26 Maart 2008 - 20:45

    E-L Et M-J.:

    OH! Willem wat zijn je berichten weer mooi, maar wat zal je het soms koud hebben.
    Het Goigszingen is voorbij. Vanaf Octobre en gans de winter buiten kunnnen eten en nu sneeuw en regen. Gezongen in schuren et garages, doorweekte stoffen schoentjes, etc. 7 X VIROLAI gezongen à la Mare de Deo de Montserrat. Aan jou opgedragen.
    Jij bent in een droom gestapt om die te verwezelijken.
    Erik-Lex et ik hebben ook een droom: met jou en Antonet naar Montserrat te gaan. Alleen; niet te voet.
    Droom lekker vannacht.

    On t'embraase,

    Marie-Jehan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nevers

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 111
Totaal aantal bezoekers 122750

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: