Dag 20 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 20 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 20

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

22 Maart 2008 | Frankrijk, Vézelay

VR 21 maart
L‘lsle sur Serein - Provency - Sauvigne- Avallon- Pontaubert - St. Père - Vézelay, 35km

21-03-2008
Ik heb gisteren geprofiteerd van het hotel. De hele was gedaan en de airco wederom weer omgebouwd tot wasdroger. Binnen twee uur alles droog. Het eten was geweldig en de gevolgen ook duidelijk. Aangezien het vandaag een korte etappe zal worden, Avallon, hoef ik niet zo snel weg. Postpakket ophalen en dan een slaapplaats. Blik naar buiten meldt: regen. Na het ontbijt spullen gepakt en afgerekend. Gehandicapt sta ik even later buiten: wel 3 ribben uit mijn lijf. Ik werd nog wel vriendelijk uitgeleide gedaan, mag het? Bakker, poncho en wegwezen. Ik ga de D86 op en het regent steeds harder. Op de drukke weg is het extra uitkijken geblazen vandaag. Om 9.00 uur gaat mijn alarm af, wat me herinnert dat Annie vandaag jarig is. Die moet even wachten, want er is hier geen droge schuilplek. Dus Annie wachten!! Inmiddels slof ik Provency binnen, het gaat voor geen meter. Broek en schoenen inmiddels nat. Koude handen heb ik niet, want ik heb weer handschoenen. Ik heb mijn kapotte sokken een tweede leven gegeven. Ik loop nu met Falke-handschoenen. Rood met grijs én L en R. Het idee is van onze pa. Wonende op de Delishurk ging hij elke morgen heel vroeg fietsen. Als het koud was en hij kon zijn handschoenen niet snel genoeg vinden, nam hij twee badhandschoentjes en ging op pad.
Rechterhandschoen inmiddels doorweekt. Het duurt tot Sauvigne eer ik een droge plek gevonden heb om te bellen. Bij een openbaar toiletgebouw. Dus Annie, nu proficiat. Gelukkig is ze thuis. Lekker even bijkletsen en weer verder, de regen in. Links in de berm vind ik twee briefjes van vijf euro, kletsnat. Een rib terug van St. Jacques. Een wondertje? Inmiddels zijn mijn Falke sokken even nat als mijn Falke handschoenen. Ik kijk onder de rand van mijn hoed schuin naar boven om de lucht te bekijken. Het lijkt op te klaren. Maar na enige tijd realiseer ik mij dat die lichte vlek die ik waarnam een vette veeg op mijn bril was. Geen opklaring, in tegendeel steeds meer regen. Langzaam voel ik beneden de druk oplopen. Had ik toch maar, voor ik Annie belde, van de toilet gebruik gemaakt. Meester van Ham kan zeggen wat hij wil. Stop. Wel in de regen. Wat let, nattigheid is nattigheid. Al doende komt bij mij 'Bekkertje' voor de geest.

Toen Opa Cox stervende was en ik daar op bezoek ging, vond ik dat het op zijn kamertje op zijn zachts gezegd, niet lekker rook. Dat zal zijn vreselijke ziekte wel veroorzaakt hebben. We spreken nu over ’55 – ’56. Opa en oma woonden toen aan de Dommelseweg in een huisje van Willem van Hout, naast de Bova, tegenover bakker Hoevenaars.
Om de lucht op opa’s kamer te veraangenamen, stonden er twee schoteltjes met sterk geurende vloeistof. Ons mam noemde dat onjeklonje. Geen 4711, of Kölnisch Wasser, nee onjeklonje! Vrouwen hadden dit vroeger bij zich in hun handtasje. Te pas en te onpas werd het op een zakdoek gesprenkeld, voor heilzame werking. Als haar flesje leeg was moest ik het voor haar laten vullen bij drogisterij Bekkers, op de Eindhovenseweg. Drogist Bekker, 'Bekkertje' in de volksmond, een tengere, keurige, vriendelijke altijd in een witte jas gestoken man had op zijn toonbank twee grote flessen staan. Op de één stond 4711, waar een bijna witte vloeistof in zat en op de andere stond niets. Maar de inhoud was veel geler van kleur. 4711 was voor ons te duur, dus de merkloze! Behoedzaam pompte Bekkertje het maatbuisje boven op de fles tot het juiste streepje vol. En als hij dan de inhoud van het maatbuisje in het door mij aangereikte flesje liet lopen, glimlachte hij voor mij enigszins merkwaardig. Telkens als ons mam weer wat uit dat flesje sprenkelde, rook ik iets van Bekkertje, alsof er iets van hem in zat ... Bekkertje, met zijn raadselachtige glimlach.

Op naar Avallon. Aan een passerende postbode, ik noem hem maar Sip, gevraagd naar het Postkantoor. Geen pakket. Misschien morgen, anders dinsdag. Spoedoverleg. Ik ben nat, heb het koud, dus doorlopen maar. Vézelay. Daar is zeker plaats, dan morgen maar terug. Ik besluit een dag in Vézelay te blijven.
Dan heb ik één doelstelling bereikt: met Pasen in Vézelay.
Pontaubert passeer ik en ik merk dat ik honger krijg. In een Kantoniershuisje schuil ik, drink koffie en eet. Als ik er weer uit stap is de lucht open getrokken en komt Vézelay net uit de wolken te voorschijn. Prachtig. Maar tijdelijk. Weer regen. Mijn voeten soppen inmiddels in een LOWA Zwembad. Nu moet ik toch echt oppassen dat ik die onderdanen, die nu heel goed aan ’t herstellen zijn, niet in één klap bederf. St. Père nog 3 kilometer. Ik zie een bord naast de weg L'Espérance, 3 km. Welke hoop zal daar voor mij liggen? St. Père, het bruggetje over. Het riviertje le Cure, dat de afgelopen zomer zo kalm was, is nu een woest riviertje met troebel water. Veel water. Zoveel, dat het ver buiten de oevers is gegaan en ondertussen veel hout en ander rotzooi vervoerend. Rechtsaf naar Vézelay. De laatste statie: 2 kilometer omhoog. Dan voor mij de Baselique. Het is Goede Vrijdag, dus de Kruisweg is net begonnen. Ik beleef hem op mijn eigen manier. Dan op naar de pastorie van de Fraternités Monastiques de Jérusalem. Of ze een bed voor mij hebben? Ja! Voor twee nachten? Ja! Op mijn wenken bediend. Ik ga naar ’t opgegeven adres.
Vézelay met Pasen. En een bed en een dak boven mijn hoofd.

Tot de volgende keer,
Groeten wil

  • 22 Maart 2008 - 16:02

    Kitty:

    Ik weet nu precies waar je bent ,want ik ben daar ook geweest en ik heb prachtige foto's van Vezelay en ik heb foto's samen met pelgrimgangers voor de kerk.Geweldig om daar Pasen door te brengen.

  • 22 Maart 2008 - 16:16

    John:

    wil, een prettig en voooral een droog pasen!
    ga dadelijk kijken of ons cluppie mij ook een prettig pasen wenst.
    groeten JMJN

  • 22 Maart 2008 - 16:29

    Nico Van Brussel:

    Hallo Wil,

    Als ik het goed heb vier jij vandaag je anniversaire. Waarschijnlijk de eerste keer met zo weinig bekenden om je heen, maar contact leggen in den vreemde gaat jou zeker ook goed af. Neem op je "vrije" dag maar een lekker paaseitje en voor de volgende wandeletappe weer veel succes.

  • 22 Maart 2008 - 16:31

    Maria (schoonzus):

    Ik ben net bij Antonet aangekomen.

    Willem nogmaals gefeliciteerd, ik wens je verder nog een fijne voettocht met hopelijk veel zonneschijn.
    groetjes Maria

  • 22 Maart 2008 - 16:46

    Frans Van Hetty:

    Hoi Wil, alvast van harte gefeliciflapstaart met je 61e verjaardag.
    Gisteravond hebben we voor de eerste keer geoefend met de oude garde van het jongerenkoor st nicolaas,vanwege het 35 jaar bestaan binnenkort. Nu heet dat Camus. Eer het zover was moest er natuurlijk veel bijgepraat worden. En voor ons was het al +/- 33 jaar geleden. Voor jou en jullie Nard nog langer. Maar toen Wim van Beek de eertse noten liet horen, was het hek van de dam. We hebben heel onze ziel en zaligheid eruit gezongen. En pas toen we gelijk begonnen en eindigden met een liedje was Wim tevreden. Nou moet er nog twee keer geoefend worden en dan zijn we weer wereldberoemd in valkenswaard e.o. Enkele liedjes uit het repertoire zijn"i want to sing it" het driestemmige "laat ons met elkander zingen" "onze vader" kende de nog? "het vlakke avondland" "waar feest wordt gevierd" en nog meer. Nou ga ik er mee stoppen, want ik krijg dreigementen van achter mij, dat andere mensen ook nog wat willen schrijven. nou tot lezens en schenk wat aandacht aan je onderdane.
    groeten van frans


  • 22 Maart 2008 - 17:00

    Helen:

    Wil, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Fijn dat je op schema ligt en datje dus in Vezelay bent met Pasen. Vrolijk pasen en misschien vind je nog paaseieren onderweg.

    Groetjes Helen

  • 22 Maart 2008 - 17:56

    Jannie Wil Rijkers:

    Hallo Wil,

    Ook wij volgen je en lezen je verslagen met veel plezier. wat een tocht, wij hopen wel dat het snel beter weer wordt. Ook lees ik dat je vandaag jarig bent, gefeliciteerd en nog veel loop plezier voor de komende tijd.

    groetjes wil en jannie

  • 22 Maart 2008 - 19:12

    Sip En Gonnie:


    hallo wil

    Nog van harte proficiat met je verjaardag
    en niet te vergeten de geweldige prestatie die je tot nu toe hebt neergezet .geweldig.
    Ik ben blij om te horen dat mijn collega
    in frankrijk de mensen ook goed de weg
    wijst.
    We blijven genieten van de geweldige verhalen die je schrijft.
    We zullun vanavond even op je verjaardag
    toosten.
    Fijne paasdagen.
    Zorg goed voor je voetjes en de groetjes


  • 22 Maart 2008 - 19:41

    Carla:

    Ha willemke,
    Geniet van je verblijf in Vezelay en morgen weer veel wandelplezier nu dus hopelijk echt met zonnenschijn.
    Onze Nard weer thuis dat is echt goed nieuws en voor jou een beetje zorg minder.GENIETEN en tot morgen.

    Liefs van ons en van mij XXX

  • 22 Maart 2008 - 20:19

    Gisela En Robbert:

    Hoi Wil, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. En we wensen je ook fijne paasdagen met een warm bed en een dak boven je hoofd. We lezen je wandelavonturen heel graag en leven met je mee. We vinden het een superprestatie. Petje af dat je al zover bent gekomen.
    Fijne voortzetting van je pelgrimstocht.

    Groetjes vanuit Veldhoven van
    Gisela Robbert Pepijn en Floris.

  • 22 Maart 2008 - 22:14

    Toon Ras:

    Wil,

    proficiat met je verjaardag. Lijkt me een rare gewaarwording, om deze zonder familie in den vreemden te vieren. Geniet van de Franse paaseitjes en de rustdag.

    Toon Ras

  • 23 Maart 2008 - 07:20

    Paul En Dimphie:

    Hoi Willem,

    Eieren rapen zal er wel niet in zitten vandaag, maar bij deze vrolijk Pasen.
    We hebben gisteren een borrel op jouw welzijn genomen, die smaakte prima. Toch is het gezelliger met jou erbij,volgend jaar dus weer beter.
    Geniet van Vezeley en Willem je weet, "na regen komt zonneschijn".
    Wandel ze.

    Dikke kus Paul en Dimphie.

  • 23 Maart 2008 - 12:54

    Wil Zv Jean D Árc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    "Trietsen", zo noem ik dat wanneer jouw lezers je melden dat ze een borrel op jou drinken bgv je verjaardag.
    Proficiat Willem&Antonet met zo'n geboorte-herdenkende dag, die je NOOIT meer kunt vergeten.
    Ook wij speelden vroeger pastoorke. Christje, Jan en ik. Vooraf ging het zoebelen op pepermuntjes totdat ze zo dun waren als een hostie. Eigen hosties, ultiem. Christje mocht na 3 keer niet meer meedoen. Hij zoebelde immers tot ze OP waren. Dat is niet productief.

    PASEN: Het kerkelijk feest dat bij pelgrims past. Los laten wat was. Opnieuw de levensweg invullen. Kiezen tussen de rotzooi, om achter te laten en waarde te geven aan wat je goed dunkt.
    De 15de statie in Lourdes!
    Wil, je Lourdes-makker

  • 23 Maart 2008 - 14:47

    Jan Duijsters:

    dag Wil,
    Allereerst een heel zalig pasen! Laat de eikes tot ow komen!!! Ik begrijp uit de overige berichten dat ik je ook heb te filiciteren met 61 jaren..... bij deze Wil. Volgens mij krijg je steeds meer tijd om na te denken over het leven, nietwaar?? De verhalen worden alsmaar langer en voller van herinnering; mooi!
    Vier ze verder.. Wij pakken er hier eentje op jouw gezondheid, oké?!
    Groet. J&B

  • 23 Maart 2008 - 17:09

    Hans:

    Hoi Wil,

    Alleen met je verjaardag? Er was geen doorkomen aan op je Weblog; het was een lange virtuele receptie. Leuk kadootje gehad? Van harte proficiat en naast een goede gezondheid in vele jaren natuurlijk mooie weer en devotie toegewenst.

    Van de Sic aan de Pelgrim (ook van Conny)

    PS. We blijven je volgen, "niet in je kontzak" maar op gepaste afstand, je weet wel....?!

  • 23 Maart 2008 - 18:34

    E-L Et M-J.:

    Bonnes Pasques Wil, Catalaans zo ook onze costuums waar we driedagen op de hoeken van de straaten in zingen. De GOIGS DELS OUS. Het Leger des Heils, maar niet zo geordnerd. Koren mogen dan ophalen, worst, eieren, koek, wijn en geld. Na ieder dagdeel en in telkens een ander dorp worden omeletten gebakken met worst, voor ons en de dorps-bewoners.Na Mardi kunnen we geen ei meer zien.
    Dag 20 is net pas opkomendagen. Zo ik ben laat met reageren. Wat fijn dat je met Pasen in Vézelay bent geweest.
    Proficiat met je nieuwe handschoenen.
    Ik hoop je vind vanavond ook weer een goed onderkomen.

    Bisou,
    Marie-Jehan.


  • 23 Maart 2008 - 19:47

    Harriëtte:

    Hoi Wil,

    Proficiat, en nog vele jaren.

    Groetjes Harriëtte

  • 23 Maart 2008 - 22:40

    Marco:

    Ik zou haast mee willen lopen en mee willen maken wat jij allemaal mee maakt.
    Gewoon in 1 woord geweldig en grandioos geschreven.
    blijf trouw aan je onderdanen dan komt alles goed'
    tot het volgende verslag(kan nie wachte)en een groote diepe dikke zegening van mij.
    Loop ze,

    MARCO

  • 24 Maart 2008 - 12:26

    Ben En Mieke:

    Hallo Wil op de eerste plaats van harte gefeliciteerd met je verjaardag heb van ons Wil je weblog doorgekregen en met bewondering je mooie verhalen gelezen het is wel jammer dat je het weer niet altijd mee hebt
    Wij wensen je nog veel succes met deze tocht voor de aller sterksten
    en we blijven je hierbij volgen
    groeten B&M

  • 24 Maart 2008 - 13:16

    Ad En Ans De Fouw.:

    Hallo Wil,

    Nog van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Je zult er straks nog vaak aan terug denken!
    Fijn deze pauze even met Pasen lijkt me.
    Hier schijnt de zon. Gisteren ook. Maar vannacht had 't gesneeuwd.Hopenlijk schijnt ie daar ook voor jou.
    Weer een leuk verhaal van vroeger trouwens.
    Let goed goed op de voetjes, en succes verder.

    Groetjes van ons.

  • 24 Maart 2008 - 20:49

    Anne:

    Hoi Wil,

    al lezende ontdek ik dat je jarig was. Gefeliciteerd en (alvast weer) een goed gezond jaar gewenst.Hoe was je rustdag met Pasen?? We hopen voor je dat er eindelijk eens een droge periode zal komen. Je verdient het inmiddels!! Groeten en houd goede moed! Von en Anne

  • 24 Maart 2008 - 21:59

    Anita Compen:

    Hallo Wil als eerste nog proficiat met jou verjaardag, Wel leuk dat iedereen nu aan jou denkt. Wil met de 4-daagse maak jij zoveel foto's zijn er nu geen mooie plekjes? Zodat wij kunnen zien waar jij bent. Het gaat je goed en ik blijf je volgen.
    Groetjes Anita.

  • 25 Maart 2008 - 09:59

    Pieter Mikkers:

    Hallo Wil,

    Nog gefeliciteerd met je verjaardag. Alweer 1 jaar ouder, of telt het nu als een tropen jaar ? Het moet voor jou in alle opzichten een bijzondere Pasen geweest zijn. Hier trouwens ook (2e Paasdag een mooi wit deken). Wij hebben er inmiddels weer een dagelijks ritueel bij; even de website van Wil bekijken? Zou er al weer een nieuw verhaal op staan?
    Groeten van ons alle.

  • 25 Maart 2008 - 18:22

    Carla En Peter:

    Ha Wil!! Leuk hoor om te lezen, al die avonturen van je, nu al in La France!! Zo te lezen gaat het je allemaal nog goed! Houwen zo, we denken regelmatig aan je, een troost; het regent hier net zo hard af en toe, hoop dat het weer wat beter gaat worden voor je, we zullen duimen! Groetjes uit Dommelen! Carla Koolen en Peter Nagtegaal.

  • 25 Maart 2008 - 19:22

    Hans Berkers:

    Wil, proficiat. We horen nog wel wanneer het feest is. Of moeten we met z'n allen naar Santiago komen????

  • 25 Maart 2008 - 20:38

    Frans Van Hetty:

    hoi wil

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Vézelay

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 122743

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: