Dag 19 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 19 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 19

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

21 Maart 2008 | Frankrijk, Parijs

DO 20 maart
Ancy le Franc – Argenteuil sur Armençon – Moulins – Noyers sur Serein – Massangis – L’Isle sur Serein, 35 km

20-03-08
Als ik om half 8 in het ontbijtkamertje kom, is er voor drie personen gedekt. Een kopje, schoteltje met servetje, een mes en een lepeltje. De koffie wordt gebracht met een mandje brood. Rest te nemen van het buffet. Ik zal zorgen dat ik mijn Euro's hier wel op eet. De twee andere gasten zeggen geen stom woord. Ik kijk naar buiten en zie de aan- en afloop bij de bakker. Iedereen komt met zijn stokbrood (of twee) de deur uit. Auto’s die stoppen om snel een brood te kopen. Een hele drukte. Naast de bakker wordt de markt opgebouwd. De venters komen stuk voor stuk aanrijden en ieder heeft zo te zien zijn eigen plekje. Twee visboeren, de Zwarthoed en Swinkels van Ancy staan met elkaar te praten. Prijsafspraak voor vandaag?? Een Turkse familie stalt hun hele hebben en houden uit. Iedereen van de familie is druk in de weer, behalve pa. Die deelt de lakens uit.
Om 8.30 uur ga ik op pad. Ik sla links af en rechtsaf de D109 op. Over het kanaal, onder het spoor door en daar gaat de wereld open. Een wijde vlakte doormidden gesneden door de D109. De groene vlakte is licht bevroren en ziet er een beetje wit uit. Het is stil hier. De zon staat links van mij, al redelijk prominent, een stukje boven de horizon. Rechts van mij loopt nog iemand. Hij heeft hetzelfde tempo en als ik hem aankijk draait hij zijn hoofd van mij af. Gelukkig praat ik nog (net) niet met mijn eigen schaduw. Het is redelijk koud, want als ik flink de adem uit mijn neus blaas gelijk ik net op de kaft van het rijkelijk geïllustreerde boek van Rien Poortvliet, het Briesende Paard. Een prachtig boek. De voorstelling van het boerenleven. De verklaring van de hengstige en tochtige periodes. En hoe een koe een haas vangt.
Ik loop een dromerig Argenteuil binnen. Een boer is bezig zijn koeien hooi te geven. Ook hier heeft de mechanisatie vat gekregen. Hij doet ’t met de tractor, met een heus werkend zwaailicht erop. Om de koeien te waarschuwen, denk ik. Heel lui etend draait een koe haar hoofd naar mij, om me dan nog luier aan te kijken. Ik hoor de geiten mekkeren. De haan laat horen dat hij voor de tigste keer deze morgen zijn daad heeft verricht. Een treetje meer of minder deert niet, denkt hij zeker. Hennen zat. En weer kraait hij victorie. De bofkont!
Ik loop verder en zie een oude oma achter het raam zitten. Ze schuift ’t gordijntje wat opzij en ik zwaai haar enthousiast toe. Het eerste vriendelijke gebaar wat ze waarschijnlijk deze morgen krijgt. Ze zwaait me moeizaam, maar duidelijk tevreden, terug. Ik loop door de Grande Rue, een grootse naam voor de D109. Rechts van mij staat de kerk met op het dak een 40-tal postduiven, roerloos. Zoals alles in dit dorp. Ik sla linksaf en volg de weg naar Noyers sur Serein. De Grande Rue is van naam veranderd: Rue de Noyers. Een bevestiging dat ik goed loop. Buiten het dorp nog het kerkhof aan de rechterkant en als ik dan omzie en Argenteuil zo zie liggen, denk ik dat zij hier niet weten waar Bagdad ligt. De weg gaat verder door de velden en loopt iets omhoog. Twee reetjes steken snel de weg over. Eentje blijft nog even staan, kijkt naar mij en denk dan: wegwezen hier! De lucht betrekt, toch weer niet vandaag hè? Links en rechts lijkt het net een groot biljart laken. Hier staat over een paar maanden het gele koren. Een duidelijke aanwijzing dat ik de Champagne verlaten heb en de Bourgogne aan het betreden ben. Het gaat onder de spoorlijn van de TGV door en de stilte wordt ruw verstoord door 2 straaljagers van de Franse luchtmacht. Krachtig wordt er gas gegeven en in luttele seconden zijn ze in de wolken verdwenen en sterft het geluid langzaam weg. Weer stilte!
Om half 11 houd ik in Moulins mijn koffiepauze. Tegenover een gedenkteken ter nagedachtenis van de oorlog '14-'18. Die oorlog heeft veel meer bij de Fransen teweeggebracht dan de Tweede Wereldoorlog.

Doet me denken aan een moment uit de loopgraven oorlog. De Duitsers hadden het listig door. Vele Fransen heten Pierre. En elke keer als ze 'Pierre' riepen staken er een 6-tal kopjes boven de grond uit en riepen ze terug 'Oui'. Een salvo en weg kopjes. Dat duurde zo een tijd en er kwam Frans krijgsmacht overleg. Zij dezelfde tactiek. Vele Duitsers heten Heinz. Dus de sergeant zette de hand aan de mond en riep luid 'Heinz', toen krachtig nogmaals 'Heinz'. Van Duitse zijde werd geroepen: 'Ben jij dat Pierre?' Een 6-tal kopjes omhoog: 'Oui'. Weer een salvo, weg kopjes.

Links van het oorlogsgedenkteken staat de Mairie: vredig gesloten. Ervoor staat een gesnoeide knotvormige plataan, zodanig gesnoeid dat er enkele takken merkwaardig omhoog steken, alsof hij 5 middelvingers laat zien. Reactie op de afgelopen verkiezingen?
Als ik Noyers binnenloop is het 12.00 uur. Even bij de VVV informeren of er ± 8 km verderop een overnachting zal zijn. De dame doet haar uiterste best maar slaagt er niet in die info te verkrijgen. Ander kanton of iets dergelijks. Maar, verzekert ze mij, er is zeker wel wat. Vertrouwend op haar verlaat ik het, trouwens heel mooie dorpje Noyers. Ik loop daar over een weg waar de aardbolstoffeerders met grote keien rustig hun gang hebben mogen gaan. Past geheel in de stijl.
Het gaat richting Massangis. Daar is niets te vinden. Even buiten het dorp vind ik het tijd voor mijn middagboterham en koffie. En na een uurtje rust gaat ’t verder. Ik vermoed tot l’Isle sur Serein te moeten gaan om iets te vinden. Klopt. Maar daar is enkel een hotel. Of 7 kilometer verder een Cambre d’hôte. Die reageren niet op een telefoontje en dan vind ik het te risicovol om daar zomaar naar toe te lopen. Dus dan maar het hotel. Zo lopen mijn onkosten gemiddeld wel drastisch op.
Morgen doe ik het rustig aan. Het gaat dan naar Avallon, 15 kilometer. Mijn postpakketje ophalen van ons Antonet.

Tot de volgende keer.
Groeten Wil

  • 21 Maart 2008 - 16:20

    Francien En Jan:

    Hoi Wil, morgen rustig aan ? Hoe laat begint de receptie dan? Al vast van harte gefeliciteerd. Maak er een fijne dag van. Loop met het leidje "Lang zal je leven" in je hoofd. Het ga je goed, groeten Jan en Francien

  • 21 Maart 2008 - 16:44

    Kitty:

    Uit de reactie van Francien en Jan denk ik dat jij morgen jarig bent.Ook van Nasser en mij van harte gefeliciteerd.In het postpakketje van Antonet zit zeker je cadeautje.

  • 21 Maart 2008 - 16:57

    Wim En Maria:

    Voor morgen van harte gefeliciteerd en een zonnige dag toegewenst.
    Heel veel groetjes en van je zus nog een extra dikke verjaardags kus.

  • 21 Maart 2008 - 17:24

    Jeannine:

    Hoi Wil,

    Ook van onze zijde heel hartelijk gefeliciteerd, en niet te zat he?
    Het weer is hier verschrikkelijk. Dus misschien dat jj het toch nog beter treft dan wij.

  • 21 Maart 2008 - 17:39

    Tonny En Leo:

    bij deze van harte gefeliciteert en omdat je jarig bent morgen, een rustig dagje en om daar lekker van te genieten een extra glaasje wijn mag vastwel op een pelgrimstocht (of mag dat weer niet in de goei week?) wij zullen toasten op een fijne dag.

  • 21 Maart 2008 - 17:45

    Toon Ras:

    Ha die Wil, wij zaten zojuist klaar om naar het EK zwemmen vanuit Eindhoven te kijken. Helaas, alle zenders springen op blauw, en dus zullen we de dagelijkse medailledrang moeten missen. Dan maar even naar de site van Wil, want ook dat doe ik dagelijks. Het is echt super leuk om je zo op deze manier te volgen. Helaas loop je niet door de door mij zo geliefde Vogezen, anders had ik je wel aan wat slaapadressen kunnen helpen. Ik wens je voor morgen een fijne verjaardag toe, en geniet van je dag. Een troost, hier in Valkenswird is het de gehele dag al bar slecht weer, sneeuw, hagel en onweer. Slechter kan het in la France zeker niet zijn.

    Groet,

    Je collega broedermeester,

    Toon Ras

  • 21 Maart 2008 - 17:53

    Gerard Schellens:

    Wil van harte gefeliciteerd, we volgen je op de voet, leuke verslagen, geniet ervan, Groetjes

  • 21 Maart 2008 - 18:30

    Marco:

    Al vast gefeliciteerd vanuit holland.
    Ooit gedacht op deze manier je verjaardag te vieren?
    We zullen er hier een stuk of wa drinken op jou gezondheid.
    loop ze en blijven schrijven.

    marco

  • 21 Maart 2008 - 18:37

    Annelies Penders:

    Hoi Wil,
    Ook van onze kant van harte gefeliciteerd met de komende verjaardag. Ik volg je tocht met veel plezier en hoor via het Scheperseind ook nog wel het één en ander. Veel succes nog en blijf schrijven (en lopen).
    Groet Annelies, Michael en Casper

  • 21 Maart 2008 - 18:37

    Joyce:

    Wil, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ook van Tinus en de kinderen. Jouw verhalen blijven leuk en mooi om te lezen. Ik mis je wel hoor! xxx

  • 21 Maart 2008 - 18:42

    Hanny En Ton:

    Vanmorgen is Antonet en Sjoukje bij ons op bezoek geweest. Antonet was wel benieuwd of het pakje op tijd aan komt. Zo niet, dan heb je in ieder geval veel felicitaties i.v.m. je verjaardag. Ook van ons een hartelijke proficiat met weer een mijlpaal, maar dat levert helaas geen kilometers op.

    Hanny en Ton van Gerven

  • 21 Maart 2008 - 18:53

    Denise:

    bon anniversaire pour demain!

  • 21 Maart 2008 - 19:00

    Rebecca:

    Een goede, rustige verjaardag morgen. Hopelijk met mooi weer, mooie momenten en mooie herinneringen. Hou vol verder (je moet maar denken "verbouwen is ook niet alles...").
    Groetjes van de mama van Dave & Kevin

  • 21 Maart 2008 - 19:53

    Henk & Sylvia:

    Beste Wil, PROFICIAT! We nemen er een goeie borrel op. Santé!

  • 21 Maart 2008 - 20:52

    Riet En Jan:

    Hoi Wil,we willen je alvast feliciteren met je verjaardag morgen. We zullen bij Annies wel een glaasje drinken.Groetjes en het gaat je goed.
    Riet Jan

  • 21 Maart 2008 - 21:19

    Bram En Sjoukje:

    Nog 1 nachtje slapen en dan is het feest!. Alvast van harte gefeliciteerd. We lezen dat je vannacht in het hotel mag waar hopelijk internet aanwezig is en je al je mail kunt lezen.

    HIEP HIEP HOERA

    Een feest is pas een feest
    als er niemand is geweest.

    Hiep hiep hoera
    wat ben ik blij
    want alle taartjes
    zijn voor mij

    Hiep hiep hoera
    tra la la la
    tra la la lang zal ik leven.

    Hiep hiep hoera
    wat ben ik blij
    want alle slagroom
    is voor mij

    Hiep hiep hoera
    ik ga ik ga
    ik ga mooi geen feestje geven.

    Want een feest is pas een feest
    als er niemand is geweest.

    Oke vooruit
    jou nodig ik uit.

    Lieve Wil, geen kado maar wel een lied gezongen door
    Hakim.

    Een beetje extra slagroom zal je goed doen!

    Als het goed is heb je morgen genoeg tijd om jezelf toe te zingen en je eigen feestje te vieren.
    Wij zullen aan je denken en het glas op je heffen!
    Veel liefs, Bram en Sjoukje


  • 21 Maart 2008 - 21:58

    E-L Et M-J.:

    Bonsoir Wil,

    Joyeux anniversaire, demaine,

    On t'embrasse.

    Marie-Jehan et Erik-Lex.

  • 21 Maart 2008 - 23:00

    Carla:

    Heb net je verslag gelezen, ben naar Jesus Christ Superstar geweest in de Hofnar. Als jij dit leest is het misschien al morgen dus JARIG!!
    Van ons PROFICIAT en en fijne verjaardag,drink maar een lekker borreltje, doen wij dat ook op jou gezondheid.
    Veel succes morgen, mooi weer en fijne paasdagen ook al zullen die anders zijn dan thuis.

    Groeten van ons en tot morgen.
    Leo en Carla XXX

  • 22 Maart 2008 - 02:29

    Herco Schuchard:

    Heyy Het is niet niks doe je best!!!
    er kan er maar een zijn zijn die het goeie voorbeeld geeft en dat is automatisch Wil vd Ven!!!!!!!!
    groetjes familie Schuchard!!

  • 22 Maart 2008 - 08:32

    Ruud & Lenny Visser:

    Hoi Wil,
    Heerlijk om te lezen die verslagen van jouw belevenissen op weg naar Santiago de Compostella!.Zelf ben ik daar in 2004 een aantal dagen geweest, was er trouwens in 2,5 uur met het vliegtuig, haha, ivm het EK in Portugal. Super mooie plaats dat wel. Over Antonet hoef je je geen zorgen te maken, maakt nu werkweken van 50 uur bij mij. Verder wensen wij jou veel succes en mooie belevenissen tijdens de tocht en nog een fijne verjaardag gewenst.

    Groeten

    Ruud & Lenny Visser

  • 22 Maart 2008 - 08:43

    A&P:

    Hoi Wil,

    Ook wij willen je van harte feliciteren en pak er straks maar een lekker Frans wijntje op, heb je zeker ook verdiend.
    Het wordt natuurlijk wel een verjaardag die je nimmer en nooit meer zult vergeten !!!
    Wil het ga je goed en wij blijven je volgen.

    Groetjes,
    Alda & Peter.

  • 22 Maart 2008 - 08:51

    Annie En Jasper:

    Lijkt ons een bijzondere ervaring om je verjaardag alleen te vieren. Toch maar "Lang zal je leven" zingen voor jezelf zou ik zeggen. Wij doen in gedachte mee.
    Gefeliciteerd en groeten.

  • 22 Maart 2008 - 09:37

    Kick En Hanny:

    Goede morgen Wil,
    Hartelijk Gefeliciteerd met je verjaardag. Je ziet we denken nu ook aan je. We toasten vanavond wel op je verjaardag, een goede gezondheid en veel kracht om deze pelgrimstocht tot een goed einde te brengen.
    Groetjes,
    Kick en Hanny

  • 22 Maart 2008 - 10:02

    HOERA HOERA HOERA:

    Wil, van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Babette, Eric, Sjoerd en Philip

  • 22 Maart 2008 - 10:06

    Buurtver. Den Hoef:

    Beste en jarige Wil, ook nu valt trouw de altijd weer stipt door Jacqueline bezorgde buurtfelicitatie weer in je brievenbus, maar daar heb jij nu niets aan. Daarom namens de buurt: Hiep hiep hoeraaaaa, 'n fijne verjaardag!

  • 22 Maart 2008 - 10:08

    Herco Schuchard:

    Hey Wil!!!!!!
    Als er een is die het kan dan ben jij het wel!!! Ik zou zo met je mee gaan maar je bent al onderweg!!!!
    Doe je best en we houden de site in de gaten!!!!1
    succes Herco Ankie Evi en Owen!!!!!

  • 22 Maart 2008 - 10:11

    Herco Schuchard:

    Oh ja!!!!!
    Gefeliciteerd!!

  • 22 Maart 2008 - 10:22

    Familie Rengers:

    Hoi Wil, ook van ons natuurlijk hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!

  • 22 Maart 2008 - 10:27

    Hetty En Frans:

    Beste Wil ,ook van ons een dikke proficiat met je verjaardag.Zet de bloemetjes maar eens buiten vandaag,en dat hotel heb je wel verdient .
    Groetjes je buurtjes van nr.63

  • 22 Maart 2008 - 10:31

    Patrick:

    Hallo ome Wil. Dit is absoluut het mooiste verslag tot nu toe, en dat zegt veel want ze zijn allemaal zeer lezenswaardig. Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en op naar het zuiden.

  • 22 Maart 2008 - 10:42

    Ralfke En Reninka:

    Hey pa schoonvader....
    Proficiat met je verjaardag.

    Veel liefs en vat maar een borrel, dan doen wij dat vanavond ook!!!!

    Ambiance en amen..

    R+R.

  • 22 Maart 2008 - 10:50

    Jan En Annie:

    Beste Wil, proficiat met je verjaardag en natuurlijk "lang zal ie leven" Als we vanavond de verjaardag van Annie vieren, zal ze de kussen voor jouw in ontvangst nemen, en wij zullen er dan met ze'n allen eentje extra op drinken. Groetjes en tot weer.

    Jan en Annie

  • 22 Maart 2008 - 11:18

    Henk Smits:

    HA die Wil

    Proficiat kerel. Dat het een mooie dag voor je mag wordem. Gisteren in hierde lente begonnen met fikse hagel- en sneeuwbuien. Ik hoorp dat jij juist vandaag beter weer treft. Ik ga de houtmand vullen zodat we voor vanavond weer genoeg hout in huis hebben. Want met een par graden vorst gaat de kachel aan. Het gaat je goed.

    Henk

  • 22 Maart 2008 - 11:32

    Nadia:

    Hoi Wil, van harte gefeliciteerd met je verjaardag en het is super om je verhalen te lezen ;-).. zet hem op!!! Groetjezzz Nadia

  • 22 Maart 2008 - 13:26

    Will En Mieke:

    Wil, proficiat met je verjaardag. Aangezien wij vandaag ook onze verjaardag vieren, zal ik er een (of meerdere) op drinken. We genieten elke dag van je verslagen.Je vertelt alles zo beeldend dat het net is of we met je meelopen, alleen worden we niet zo moe.
    Wil, houdt dapper vol en blijf vooral schrijven !!!!
    Groetjes,
    Mieke en Will.

  • 22 Maart 2008 - 13:36

    Peter En Elly Hamont:

    Hoi Wil ook van ons van harte gefeliciteerd drinken een borrel op je gezondheid en goede afloop van deze avontuurlijke tocht. Blijven je volgen met je boeiende verhalen. Het ga je goed en hopelijk beter weer als hier in Belgie. Groetjes peter en elly

  • 22 Maart 2008 - 13:45

    Henri En Maria:

    Profiat met je verjaardag
    Pak maar een goeie borrel

  • 22 Maart 2008 - 13:46

    HIEPERDEPIEPHOERAAAA:

    Aan deze lange lijst wil ik ook onze felicitaties toevoegen.
    Je ziet wel dat niemand je vergeet.
    Jij loopt wel een beetje de andere kant op,wij gaan zaterdag naar Cannes.Toch jammer we hadden graag een wijntje met je gedronken,dus doen we dat vanavond en proosten op je verjaardag.Groetjes Henk en Riet

  • 22 Maart 2008 - 14:15

    Wil & Fieke:

    Wil van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag! Hopelijk zullen ze je in Avallon op gepaste wijze verwennen. We lezen het wel (ook wat er in het postpakketje zit?). Zit er nog 'n rustdagje in of ga je morgen onverdroten voort richting zuiden? We wensen je een hele fijne dag!

  • 22 Maart 2008 - 14:42

    Peter En Marielle:

    HARTELIJK GEFELICITEERD MET JE VERJAARDAG!!!
    Ook wij zullen er een op drinken! Hopelijk zijn de weergoden vandaag goedgezind!

    Dikke kus,
    Marielle Peter Bob en Pepijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 122752

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: