Dag 18 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

19 Maart 2008 | Frankrijk, Parijs

WO 19 maart
Les Riceys - Beauvoir sur Sarce – Channes – Maulnes - Arthonnay - Cruzy le Châtel - Primelles - Ancy le Franc, 35km

19-03-2008
Het is 6.30 uur als ik opsta en ik ga om kwart voor 7 de kamer in. Een pracht schouwspel. Remy, de gastheer, staat er in zijn onderbroek overduidelijk op zijn lijf naar beestjes te krabben. Klefbek, de hond, loopt zenuwachtig rond en zo te zien heeft hij met zijn te natte snuit de rand van de tafel al geheel schoon gedweild. Aan de overkant van de tafel zit het vrouwmens, Eucalypta. Wat ziet ze eruit. Ze heeft iets aan wat op een nachtjapon behoort te lijken. Maar ze heeft het zo aan dat alle gaten die dat ding heeft geopend naar mij staan gericht. Wat een verschijning. Onze Lieve Heer moet dat, na een hevig weekend stappen, snel op een maandagmorgen gemaakt hebben. Stond nog op het werklijstje van vrijdag: te doen. Hij moest zich omdraaien in zijn graf, maar daar is hij het komend weekend ook al weer van verlost. En het is behaard ook!
Koffie is klaar en Remy staat pannenkoeken te bakken. Nou weet ik wel dat ik de pannenkoekenbakker van de kleinkinderen ben, maar ‘s morgens om 7.00 uur? Tijd voor afscheid en om kwart voor acht vlucht ik weg. Richting Cruzy le Châtel, het doel van vandaag. Het gaat eerst via de D452 naar Channes. Stipt om acht uur bel ik mijn kleinzoon Nino om hem met zijn vierde verjaardag te feliciteren. Toch weer een bijzonder moment (snik). Na 10 kilometer bereik ik Channes en vraag aan een voorbijganger naar een bakker. Alleen een rijdende is er en op dat moment is hij in Arthonnay. Op mijn weg. Twee en een halve kilometer is het naar dat dorp. In de verte hoor ik de wagen al claxonneren en ik zie hem al rijden, nu nog vangen. Het lukt en een brood gekocht. Ik loop het dorp weer door, passeer een grote houtzagerij aan de linkerkant en ga op zoek naar een plekje voor de koffie. Gevonden, bij een boom. Krak, mijn vlaggenmastje in tweeën! Tak niet gezien, resultaat wel. Ik loop om 10.45 uur weer door op weg naar Cruzy, nog 8 km en dan zit de dag er weer op.
Het weer vandaag is heel afwisselend. Zon, wind, regen en sneeuw. Het zou weer een voorspelling van Erwin Krol kunnen zijn. De poncho gaat geregeld op en af. Zo ook de weg hier. Het blijft erg heuvelachtig. In Cruzy aangekomen gaat het zo te keer dat ik toch even schuil in een boerenschuur. Dan gaat het verder op zoek naar ’t gebruikelijke van alle dag. Niets. Overleg met mezelf. Het volgende grote dorp is Ancy-la-France, nog 12 kilometer. Het is pas ruim over half 12 dus dat moet lukken. Het dorp uitlopend kom ik langs de kerk die men aan het restaureren is. Eén van de weinige, de meeste staan er hier uitgeleefd bij.
Waar is het Rijke Roomse Leven gebleven?

Ten tijde dat ik nog misdienaartje was ... Thuis speelden mijn broer en ik heel vaak mis. Hij was de pastoor en ik moest het werk doen. Ik was misdienaar, collectant, kerkvolk en koor. Hij had het betere werk. We hadden wel niet zo’n mooi altaar en tabernakel als neef Johan. Dat van hem was van triplex, wij hadden een samenstelling van schoendozen. Het altaar van Robinson, van de Nier en een Bata-tabernakel. Het deurtje bij Johan had echte scharniertjes. Onze pa had daar twee rubbertjes, geknipt uit een oude fietsband, voor genomen. Maar na acht missen was het kapot en nam hij een leukoplast pleister daar voor in de plaats. De kelk was één van de vier wijnglazen die we bezaten. Maar, en dat had neef Johan niet, wij hadden twee heuse kandelaren met een stompje kaars en een zilveren kruis. Dat behoorde toe aan het 'bedien'setje. Als er iemand de laatste sacramenten moest ontvangen, omdat hij stervende was, werd dat alvast klaar gezet voor de pastoor. Het setje was na het overlijden van opa Cox naar ons toe gekomen. Er zat nog een gehaakt kleed bij, voor over de handen van de stervende. En een glazen schaaltje met twee glaasjes erop, afgedekt met een klein doekje. Waarvoor dat was kan ik enkel gissen, want de pastoor bracht zijn eigen potjes mee. Mogelijk dienden deze glaasjes voor diegene die naderhand waakten bij de stervende en later de overledene. Voor de neut!! Waarom ik dit setje van mijn zussen en broer heb gekregen na het overlijden van mijn moeder, begrijp ik nog steeds niet. Mijn broer deed altijd een hoogmis. Kon hij zich uitleven inclusief een preek. (Hij is later ook onderwijzer geworden!) Als hij de techniek bezeten had, had hij zelf een mis met 3-heren opgevoerd.

Het regent nog steeds als ik Primelles binnenloop. Ik loop nog even om, om naar een chambre d’hôte te zoeken, maar het is vergeefse moeite. Dan maar eerst eten. Dat wordt heel rap eten, want ik heb me net mooi op een bank geïnstalleerd, breekt de hel boven me weer los. Snel opbreken en weer op pad. Het is half 4 als ik in Ancy le Franc aankom. Bij de VVV hebben ze enkel een hotelkamer. Er is niets anders en ze kennen ook niemand die ’n pelgrim wil herbergen. Geen nood, een keer afkicken na vannacht mag best. Ik voel me weer prima. Ondanks alle weersinvloeden is mijn stemming nog steeds uitstekend. Ik zie uit naar morgen.

Tot de volgende keer.
Met vriendelijke groeten, Wil

  • 19 Maart 2008 - 18:27

    Dimphie & Paul:

    Zijn wij nu toch maar mooi de eerste om te reageren. We hebben net bij jouw goei gegeten. Het heeft prima gesmaakt.

    By the way, ik heb ook wel een goeie uit hetzelfde nest.
    Op naar Vezelay, dat komt al in zicht.
    Slaap ze tot hetvolgende bericht (of fax, je weet het nummer).

  • 19 Maart 2008 - 19:04

    Annie En Jasper:

    "Elk nadeel heb z'n ......"
    Regelmatig horen en lezen we dat we veel te schoon / steriel leven tegenwoordig. Voor jou zal dat niet meer opgaan, begrijpen we inmiddels!
    Vandaag vruug èèrpel gepoot. Als het mee zit zijn ze goed rond de tijd dat je weer onder ons bent. Bij deze dus de uitnodiging al vast!
    Behouden verdere vaart.
    Annie en Jasper

  • 19 Maart 2008 - 19:22

    Henk & Sylvia :

    Hey Wil, zojuist weer een paar dagen "bijgelezen". Prachtig wat je allemaal schrijft. Veel plezier en hopelijk fatsoenlijk weer de komende dagen, wij gaan een witte pasen tegemoet (als je de weerberichten mag geloven). Houdoe! Henk.

  • 19 Maart 2008 - 19:52

    Carla:

    Dus vanavond een "luxe" overnachting vergeleken met vorige nacht. Waarom jij het bedien-setje hebt gekregen weet ik ook niet. Misschien dat ons Maria al genoeg dozen heeft met spullen die niemand wil maar ook 'sunt' zijn om weg te gooien, zoals de foto's.

    Nino was echt jarig alle cadeautjes moesten op de kast zodra hij iets uitgepakt(binnen door) had.
    'N freet menneke.
    Slaap lekker en voor morgen veel zon.

    Groeten en tot morgen
    van ons en van mij XXX

  • 19 Maart 2008 - 20:34

    Hans:

    Hoi Wil,

    Verrast door jou reactie via de mail. Mooi om jou vorderingen te lezen via de Weblog. Al lezende is de rek er nog niet uit. Dat ondanks natte snuiten van honden en het nuttigen van gerechten op de meest vreemde tijden.Hopelijk krijg je beter weer met meer zon.

    Adem ons tot leven heb ik zelf nog niet gezien, dus kan ik je vraag nog niet inhoudelijk beantwoorden. Zal waarschijnlijk iets weg hebben van de bekende boeken van Phil Bosmans.

    Houd goede moed en het ga je bijzonder goed. De komende paasdagen zullen ongetwijfeld bijzonder voor je zijn.

    Alle goeds toe gewenst,

    Van de Sic aan de Pelgrim.


  • 19 Maart 2008 - 21:46

    Maria:

    Even reageren op het verhaal "de mis". Zie alles weer voor me. Samen met ons mam de mis uitgezeten. Toen veel gelachen (stiekum). Nu ook weer(niet stiekum, maar tranen in mijn ogen) Ga zo door. En nog veel loopplezier. Groetjes ,ook van Wim.

  • 19 Maart 2008 - 22:06

    Jacqueline & Martin:

    Hoi Wil,

    Was was jij een braaf menneke vroeger! Heerlijk die herinneringen die jou weg kruisen. We genieten er met z'n allen van. Ondanks alle wind en regen blijf je goed gemutst. Chapeau!

  • 20 Maart 2008 - 07:35

    Ralfke:

    Hey pelgrim,

    Geweldig dat verhaal over dat vrouwke...

    Amen zeg ik....

  • 20 Maart 2008 - 08:28

    Kitty:

    Jij ziet uit naar morgen,wij ook.

  • 20 Maart 2008 - 16:05

    E-L Et M-J.:

    Bonjour Wil. Voor Johan de H. Mis kon spelen mocht ik het wel eens doen. Zonder wie ook. Dus ook druk, vooral omdat ik bij iedere functie die aan de beurt was me als zodanig omkleedde in de albe, het superplie, dan weer de kazuifel met het scapulier, cingel of stool, misdienaar of kerkganger. Ik heb nooit een mis uitgekregen.
    Bediening-setje van Van de Ven heb ik hier in huis. Waarom ik het heb gekregen weet ik niet. Het zal ook wel aan de dozen gelegen hebben. Nog gebruikt bij onze Grootouders. Ik wist niet Carla dat je erom verlegen zat. In het eerst koffer dat richting Holland gaat zal het inzitten. Ik bewaarde het setje voor Nard of een ander van ullie. Mooi borduurwerk van Tante Marian erbij als afdek "mantel".

    Wil ik heb gelachen en zag het weer voor me.
    Inmiddels zal je wel al een slaapplaats gevonden hebben voor vannacht.
    Rust goed uit. We kijken uit naar je volgende epistel.

    Je t'embrasse.

    Marie-Jehan.

  • 20 Maart 2008 - 17:39

    Frans Van Hetty:

    t'is lente, t'is lente, ik voel het aan m'n instrumenten. en dan t weer. het is geen weer hier de komende dagen. 't is goei weer om eier te schilderen vur de pasen.
    en verder zijn ze goed bezig mee d'n glaskabel hier in dommelen. ze zijn al achter ons bezig met alles te verglazen. nou d'n hoef nog, kenne we sneller berichten van jou ontvangen wil.

    welterusten voor straks

    frans

  • 20 Maart 2008 - 21:07

    Henri En Maria:

    Hoi Wil
    Wa'n leuk verhaal weer hebben zitten te genieten.
    Hopelijk krijg wat beter weer
    únne Fijne Pasen
    Wij kijken ook weer uit naar je nieuwe verhalen
    Groetjes
    Henri en Maria

  • 21 Maart 2008 - 06:38

    E-L Et M-J.:

    Goede morgen Willem,

    Net de info gelezen. Alles achter je laten, als je gaat lopen deze tocht. Maar dankzij de techniek mogen wij meelopen met jou. Komen onze verhalen ook nog in je rugzak. Extra blaren op de ziel, maar ook heel wat zalf om de blaren te helen.
    We kijken uit naar de volgende.

    CÂLINS,

    Marie-Jehan.

  • 21 Maart 2008 - 10:33

    Judy&Diny:

    Wil,
    Wij wensen je
    een "Goede Vrijdag", en
    een fijne verjaardag op deze wel heel bijzondere Paaszaterdag.
    Hele mooie Paasdagen met veel bezinning.
    Je doet het heel goed.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 122740

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: