Dag 17 - Reisverslag uit Les Riceys, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 17 - Reisverslag uit Les Riceys, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 17

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

18 Maart 2008 | Frankrijk, Les Riceys

DI 18 maart
Essoyes – Gyé sur Seine – Les Riceys, 22km

18-03-2008
Hallo trouwe lezers,
De verrassing van gisteravond kwam toen ik net mijn bericht de wereld had in gestuurd. De gastheer kwam net weer thuis. Hij stelde mij voor aan zijn vriend. Nou heb ik daar absoluut niets op tegen, maar het bleek dat zij elkaar in weken niet meer gezien hadden. Dus hadden zij totaal geen oog meer voor mij. En met name bij het eten werd er geen woord met me gewisseld. Tot drie maal toe trachtte ik een gesprek te beginnen, maar daar werd nauwelijks op gereageerd. Ik dacht, gauw nog even de koffie en hup naar boven naar mijn kamer. En zo geschiedde! Wegwezen.

Ik heb goed geslapen. Het is alweer de 17e dag. Beneden hoor ik al gestommel, dus ik ben niet de einige die wakker is. Het ontbijt staat keurig gereed. Ik vraag nog naar een volle thermoskan met heet water en als ik het laatste stukje stokbrood verwerkt heb, reken ik af en neem afscheid.
Het is iets over achten als ik de D70 neem, met als doel vandaag: Les Richeys. De weg gaat gedeeltelijk door het bos en grotendeels langs de wijngaarden. Het heeft vannacht gevroren en dat merk ik als ik op de open vlaktes loop. Er staat een guur windje en op een hoogte van 300 meter tikt het aan! De zon is nog te zwak om voldoende warmte te produceren. Ik zie links en rechts mensen bezig met het snoeien van de wijnranken. Lijkt me zwaar werk, steeds maar voorover gebogen staan, takken er uittrekken en steeds maar weer bergje op en bergje af. Als je zo’n wijngaard bekijkt, lijkt er geen eind aan te komen. Na 10 km loop ik ietsjes voor tienen Gyé-sur-Seine binnen. De Mairie is open, dus de stempel is zo geregeld. Ik vind het tijd voor de koffie. Bij de Seine, jawel die stroomt hier ook. Ik zoek een plekje in de zon. Het is heerlijk om zo van de stilte en de koffie te kunnen genieten.

Kijkend over mijn bekertje koffie zie ik mijn pronte vlaggenmastje. Hij heeft veel, heel veel geleden de afgelopen 16 dagen. Gebroken in België. In eerste instantie wat getaped, later met twee delen van één van mijn 4 wasknijpers gespalkt. Maar de hevige, felle wind heeft hem behoorlijk op de proef gesteld. Maar hij leeft nog steeds. De 4 vlaggetjes hebben het ook zwaar te verduren gehad. België ziet er eigenlijk nog het minst gehavend uit. Spanje doet het ook nog goed. Nederland en Frankrijk zijn behoorlijk gerafeld. Als die aftakeling maar niet symbool staat voor de toestand van het land. De Franse vlag zal binnenkort veranderen in de Finse kleuren, als het vlaggetje zijn rood verloren heeft. Veel slimmer is de Nederlandse. Tot aan het mastje toe blijft het Nederland representeren, tot de laatste rafel!
Om 5 over half 11 stap ik weer op. Steek de Seine over en daarna de N71. Het spoor over richting Les Riceyes, 7 km staat er aangegeven. De klok van het totaal verlaten stationsgebouw wijst om half 11, half 2 aan. De tijd is daar stil komen te staan, maar de klok geeft wel 2x per dag de juiste tijd aan! Ik loop langs een werkplaats: Répération de vélo. Een heuse fietsenmakerij. Maar stelt absoluut niets voor. De laatste fiets is hier eeuwen geleden gerepareerd.

In onze familie hebben we ook nog een artiest met fietsen gehad. Ome Louis. De uitvinder van de aanmekaarfiets. Hij laste, op zijn manier, twee fietsen aan elkaar. Waarvan hij van de ene het achterste deel en van de tweede het voorste deel had afgezaagd. Helaas was zijn laswerk niet precies. De fiets spoorde voor geen meter. Als je door de bocht ging leek het alsof de fiets een meesturende achteras had. Hij had achter op de fiets een plaatje gezet. Niet met S-H (slecht horend), maar Z-U (zwengt uit). Ik heb hem nog vaak bezocht, ome Louis, toen hij verzorgd werd op Taxandria, ten tijde dat ons mam daar ook verbleef. Een keertje toen we voor de vijfde keer een rondje liepen, bleef hij plots stil staan. 'Wil', zei hij, zijn hand op mijn schouder leggend en mij een beetje scheef aankijkend, waar onder zijn oog de ravage van zijn fietsongeluk nog duidelijk zichtbaar was, 'Wil, gij hèt de beste van Jan Koolen getrouwd!' Ik bedoel maar, zo dement was ome Louis ook weer niet. Bedankt Ome Louis!

Zo loopt de weg op en af, maar door. De omgeving is nog eender, maar de zon heeft aan sterkte toegenomen. Jawel, het wordt warmer. Ik bereken dat ik rond 12 uur in Les Riceys zal aankomen. Dat is ook zo, maar Les Riceys bestaat uit drie dorpjes Le Ricey. Meervoud is Les Riceys. Via Ricey-Bas kom ik in Ricey-Haute-Rive, dat overgaat in Ricey-Haute. Ik blijf maar stug doorlopen, want Haute lijkt op de kaart het grootste.
Eerst eten of het toch het VVV. Ik besluit het VVV te gaan zoeken, want de kans bestaat dat die na 12 uur sluit en pas morgen weer open gaat. Daar aangekomen is het de gehele dag gesloten: wegens ontsmetting. Heb ik weer! Ik loop buiten wat rond, word ik door een Fransman met een stokbrood onder de arm aangesproken. De gebruikelijke vragen met mijn gebruikelijke antwoorden. 'Maar het VVV is dicht, dus moet ik naar de Mairie voor een slaapplaats.'
'Ik heb ook wel een kamertje voor je', was zijn voorstel. Ik denk 2 seconden na en ik ga mee, tien meter verderop een bouwval in. Ik denk de trap oplopend, waar ben ik nu weer terecht gekomen? De deur gaat open en ik stap binnen in het huishouden van Jan Steen. Jezus, wat ziet het er uit. Ik denk nog, hier mag je niet niezen want dan dondert alles om. Allereerst springt een meer dan levensgrote hond zeverend op mijn nek. Ik heb me net van de nattigheid ontdaan, komt er tussen de stapels tijdschriften en een hoop wasgoed een vrouwspersoon van achter een tafel omhoog. Ze begroet mij. Er wordt een kamertje getoond. Ik kan nog net op mijn tong bijten, anders had ik gevraagd of die werklui die bij het VVV bezig waren, ook hier even konden komen.
Maar ja, dat was de eerste blik, daarna kijk je er wel een beetje doorheen. Ik heb altijd mijn slaapzak nog. Als die hond maar weg is én daar heb ik een hard hoofd in!

Mee eten. Oke, zeven gebakken eieren in de pan en zijn stokbrood van zoëven. Als je honger hebt en pelgrim bent, went het nogal makkelijk. Behalve als hij even later ook nog een blik warmgemaakte linzen met vette worst, beter gezegd vet in een velletje, voor mijn neus zet. Helaas, dan pas ik en sla het af.
Maar al met al, vriendelijk mensen en uiterst gastvrij, toch?
Zijn moeder schijnt een bekend Franse kunstenares te zijn: Marie Hélène Guichard. Ik krijg de eer haar vanmiddag ook nog te ontmoeten. Wat een bofferd ben ik toch!

Tot de volgende keer.
Vriendelijk groeten, Wil

  • 18 Maart 2008 - 20:57

    Hans:

    Ha die Wil,

    't Is en blijft "skôn" om te lezen. Ik geniet er heel erg van maar ( denk ik ) bij lange na niet zoveel als jij van je tocht geniet. En terecht ! Ik houd het maar kort anders komt er ook nog het "verwijt " dat misters ook nog veel typen i.p.v praten. Wandel ze met alle goeds in het vooruitzicht.

    Groeten,
    Hans

  • 18 Maart 2008 - 21:14

    Mark En Renate:

    Beste Wil,

    Wat later ingehaakt als gedacht en met grote spoed je reis tot nu toe ingehaald. Ging sneller als de tocht die je tot nu toe hebt volbracht;).

    Zoals vele (lees: alle) lezers vol lof over je vlotte, pakkende en zeer grappige, 'rake' teksten: "Une autobiographie pour tout le monde".

    Succes met alles wat op je pad gaat komen; We blijven je volgen!

    Groeten,
    Mark en Renate

  • 18 Maart 2008 - 21:38

    Wim En Maria:

    Volgens ons Mam (ook op Taxandria) hèt Antonet de beste van de Vennekes getrouwd. Zo, daar kun je weer een heel eind mee komen. Het ga je goed.
    Groetjes
    Wim en Maria xxxx

  • 18 Maart 2008 - 22:31

    Wil Zv Jean D'Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    Wat een gedoe in jouw ouderlijk gezin. Heerlijk om over die, voor ons onbekende personen, te lezen. Je weet dat ons Joseetje uit een Kempisch nest van 10 jong komt. Kan heel wat potjes opentrekken dus.
    Trouwens, toen José van jouw verloren kilo's las, spoot wel 16 pakjes boter / jalouzie uit haar oren.
    Erwin Krol kan heel wat lullen over het weer, jij overtreft hem met de ingebakken emotionaliteit die het weer teweeg brengt.
    Hè hè, je zwijgt gelukkig over dat stukje Willem, dat jij je onderdanen noemt. Doet JIJ geen pijn meer?
    Bij ons in de schuur is het net zo'n puinhoop als op jouw pelgrims-nachtplaats. Wanneer je Nuenen aandoet, op weg naar Handel, bieden we je dit memory-hotel met genoegen aan.
    Groet aan Antonet.
    Wil, je Lourdes-makker.

  • 18 Maart 2008 - 22:36

    De Plank 13:

    Dag Wil,
    Mooie verhalen schrijf je toch. Het is maar goed dat ik het niet in mijn rug heb....want ik moet af en toe kostelijk lachen. En als je het dan in je rug hebt, doet dat verrekte pijn. Maar daar weet jij alles van...toch....Mr. Bean????
    De groeten en ben eens wat liever voor de honden. Dan zul je zien dat die beesten soms best meevallen....
    Woef, woef, woef,
    Manfred en de rest van de Plank 13

  • 19 Maart 2008 - 07:50

    Carla:

    Ha Willem,

    Gelukkig een dag zonder regen, loopt toch iets prettiger. Je slaapplaats moet ik dan denken aan mijn eerste 4-daagse de gemeenschappelijke keuken ??? Zoja, dan kan ik me er een goed beeld bij vormen.Ben benieuwd wat je 's avonds hebt gegeten. Hopen dat vandaag ook weer de zon schijnt. Gisteravond naar de verjaardag van Wil Rijkers geweest en van iedereen heel veel groeten en succes.
    Wat ome Louis betreft, ge hèt 'n goei!!

    Nu voor vanavond slaap lekker en voor morgen weer veel zonneschijn.
    Op naar het volgende verslag.

    Groetjes van ons

  • 19 Maart 2008 - 08:29

    Kitty:

    Jouw zusje Maria schrijft,dat je volgens je moeder het beste venneke bent,volgens mij ben je ook het best lijkende venneke.In jou zie ik jouw vader,mijn vader en hun broers,altijd gevoel voor humor en de vriendelijke goedbedoelde plaagstootjes.Behalve tegen de hond natuurlijk.Ik lees dat iedereen van je verhalen geniet.

  • 19 Maart 2008 - 08:47

    Wim En Maria:

    Goedemorgen Willem
    Van harte gefeleciteerd met de vierde verjaardag van je kleinzoon Nino
    Loop vandaag maar op het ritme van
    Lang zal hij leven. Veel zonneschijn voor vandaag.
    Liefs Wim en Mariaxxx

  • 19 Maart 2008 - 09:15

    A&P:

    Hoi Wil,

    Wat zijn en blijven je verhalen toch prachtig, we kijken er elke dag naar uit, wat een belevenissen.
    Nu je ook nog wat meer over jezelf en je familie gaat vertelen zijn wij benieuwd wat nog gaat volgen.
    Wil heel veel wandelplezier, geniet van de mooie dingen en probeer de wat mindere maar zo snel mogelijk te vergeten.
    Wil het ga je goed en hopelijk veel zonneschijn.

    Groetjes, ook aan "de beste van Jan Koolen",

    Alda & Peter.

  • 19 Maart 2008 - 09:57

    Ralfke:


    Hey pa, geweldig weer dat verhaal... En met dat huis moest ik weer denken aan mijn vloerbedekking in het bruninxdal... Weet je nog met al die kleren..!!

    Mis je papa, en proficiat met de kleine Nino..

    Tot vlug papa.

    Liefs ralfke en de bereboot!!

  • 19 Maart 2008 - 11:17

    Henk En Riet:

    Ha Wil.
    Fijn dat alles goed verloopt,we genieten van je verslag en kijken er naar uit.
    Het is best spannend en mooi dat de thuisblijvers het zo kunnen volgen.
    Groeten en succes.

  • 19 Maart 2008 - 12:30

    Carla:


    Sorry, bijna vergeten Proficiat met je kleinzoon. Ik ga er zo naar toe. Misschien weer tot vanavond.
    Doeiii

  • 19 Maart 2008 - 16:40

    E-L Et M-J.:

    Bonjour Wil,
    Het was een mooi begrafenis van Albert Thibaut 110 jaren oud. Ook in Perpignan en vele andere steden hield men een gedachtenis bijeenkomst.
    La mémoire devient l'hystoire maintenant.
    Het zijn vluggerikken hier met beschrijving l'hystoire.
    Le mémorial; "Les 300 jours de Verdun"
    is 2006 uitgekomen. La Légion étrangère biedt het 2 jaren te koop aan.
    Heb je medereizigers mee gekregen toen je weer opstap bent gegaan? Je weet wel van die hele kleine.
    Voor wie Ome Louis is geweest moest ik opheldering vragen in Valkenswaard.
    Proficiat met de verjaardag van de kleine filosoof.
    je bent echt een bofferd deze kunsttenares te mogen leren kennen.
    Tot morgen,

    Un bisou,

    Marie-Jehan.




  • 19 Maart 2008 - 17:55

    Hanny En Kick:

    Hoi Wil,
    Elke dag is het weer een verrassing, wat je weer te vertellen hebt. Alleen al elke dag zoeken naar een slaapplaats lijkt mij al een avontuur.

    Voor mij was de Handelse prosessie al een uitdaging. Maar dit is heel iets anders.

    Ik heb daar respekt voor.
    We blijven je volgen.
    Zo'n pelgrimstocht vergt toch veel van je lichaam.

    We vinden wel, dat alles wat je nu opschrijft, de moeite waard is om in een boek om te zetten.

    Heel veel kracht en sterkte.
    groetjes uit Dommelen.
    Kick en Hanny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Les Riceys

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 122740

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: