Dag 16 - Reisverslag uit Essoyes, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Essoyes, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

17 Maart 2008 | Frankrijk, Essoyes

MA 17 maart
Bar sur Aube - Fontaine - Baroville - Champagnol lez Mondeville - St. Usage - Fonette - Essoyes, 32km

Hallo trouwe lezers,
Een nieuwe dag, een nieuw avontuur. Ik voel me goed uitgerust, maar wel overal stijf. Even een bericht aan Antonet via de fax en dan gaat het na het ontbijt op pad! Essoyes is het doel vandaag. Op mijn pad om buiten de stad te geraken passeer ik de bakker en de Mairie. De laatste is gesloten; nogal rijkelijk vroeg voor een ambtenaar: 9.00 uur. Op naar Fontaine en Baroville.
Ook hier sta ik voor een gesloten Mairie. En ik wil vandaag een stempel. Aan een man, die tegen de gevel van de Mairie gehangen verkiezingsuitslagen staat te lezen, vraag ik of dat gebouw vandaag nog open gaat. 'Nee, maar waarom?' 'Voor een stempel.' De man schiet in zijn broekzak en haalt een sleutel te voorschijn en maakt de voordeur open. Hij gaat op zoek naar de gemeentestempel en vindt die zowaar. Nog een datumstempel erbij en ik ben weer, enorm verwonderd, geholpen. De man bedankt en weer verder.
Baroville is de poort naar de champagne. Alles leeft hier van dat spul. Vele merken zijn aangeduid. En waar je ook kijkt, overal wijngaarden. Tussen de wijngaarden stroomt een klein riviertje. Ik zie twee mannen in schutskleuren, tussen wat bomen staan te vissen.

Ik heb ook twee vissers in de familie gehad. Echte vissers bedoel ik. Er waren er meer in de familie die achter het net visten, maar zij visten er voor! Aan de Driesen-kant wel te verstaan. Ome Piet en ome Sjef.
Ome Piet viste met fuiken. Ik herinner me uit mijn MULO-tijd, dat ik 's middags thuis gekomen soms met neef Johan naar de 3 Bruggen fietste om te gaan kijken hoe donker de Tongelreep was. Heel donker betekende palingvangst. Dus dan 's avonds met de fuiken op de pakkendrager en samen met ome Piet de fuiken gaan zetten op zijn stekkie op de Tongelreep. Eerst zijn vismaat Jantje nog ophalen. Die woonde toen in een groen houten huisje op de Zeelberg, vlak bij de Frankenhoeve.
Ome Piet op de ene oever en Jantje op de oever aan de overkant. Een touw werd naar Jantje gegooid en hij trok dan de ene zijde van de fuik naar hem toe. Als hij dan, voorovergebogen en met kracht de bevestingspaal voor de fuik in de Tongelreep duwde, gebeurde het wel eens dat ome Piet aan het touw trok. En Jantje donderde schreeuwend in het water. De godver's waren niet van de lucht.
Als de volgende morgen de fuik vol paling zat, was Jantje alles alweer snel vergeten.
Ome Sjef daarentegen was een hengelaar. Hij had op de Koekoek, op de Malpie, een bootje liggen. Vast geketend met een groot slot aan een boom. Als tenminste kwajongens het slot niet doorgezaagd hadden. Dan was het die dag niet vissen naar vissen maar naar zijn boot!
Als kleine jongen mocht ik een keer en tevens de laatste keer, met hem mee. Uren lang in die boot zitten, turend naar die dobber en geen woord zeggen; stilte moest er zijn. Ome Sjef heeft volgens mij het mediteren daar uitgevonden. Ondertussen was ik in slaap gevallen en plots wakker gemaakt door spattend water. Ome Sjef had beet! Hoefde hij deze keer op de terugweg niet langs Zwarthoed.

In Champagnol-lez-Mondeville (wat een naam voor een gehucht van 12 huizen) stop ik bij een huis dat klaarblijkelijk ook nog een restaurant huisvest. Ik besluit iets warms te gaan eten: Plat du Jour. Door de dochter van de uitbaatster word ik naar het restaurantgedeelte van het etablisement gewezen: 'La!'
Ik krijg een bord, bestek, wat glazen voorgelegd. Geen woord! Er verschijnt een gloeiend stuk pizza met brood. Weer geen woord. Als dat alles is ... nou vooruit dan maar. Ik probeer door het raam buiten het bord te lezen, waarop de samenstelling van het menu staat geschreven. Een voor mij totaal onbegrijpelijke opsomming. Daar er 4 regels staan, denk ik 4 afzonderlijke dingen te krijgen. Ik behoed me om 4 gangen te zeggen. Maar het klopt: deel twee, een bord vol met gloeiende aardappelen, varkensvlees in vette jus. Daarna kaas en ronde 4 is de koffie: Voila!
Als ik buiten sta, zit ik vol, maar lekker is anders. Nu kan ik best wel wat sterkers gebruiken, want ik heb er inmiddels 4 kg afgelopen. 13.00 uur en nog 15 km naar Essoyes via de D70. Dat betekent dat ik iets na half 4 daar zal aankomen.
Het plein voor de Mairie is stil en leeg. Inderdaad gesloten. Morgen om 10.00 uur ben ik de eerste, als ik dat wil. Voornamer is het toiletgebouw dat ik rechts van de Mairie zie.
Weer terug op het plein spreekt een man mij aan en vraagt of ik naar Compostela ga? Hij vertelt honderd uit over zijn tocht 5 jaar geleden (ook onderwijzer?). Of hij me kan helpen? Jawel, aan een slaapplaats! In zijn auto gestapt en wat adressen afgereden. Bij het derde is het raak. Ziet er goed uit en krijg meteen koffie. De vreemde neemt afscheid en wenst mij nog een goede reis. (Was dit nu St. Jacques?) Ik praat nog wat met de gastheer en ga me douchen en de gebruikelijke andere dingen doen. Tijdens de was zie ik dat ik de eerste paar sokken versleten heb, de gaten zitten er in! Morgen maar een ander paar.
Vanavond mag ik mee eten, maar pas na 20.00 uur. Wat een geluk weer.

Tot de volgende keer.
Vriendelijk groeten,
Wil

  • 17 Maart 2008 - 19:20

    Erik-Marie-J.:

    Mooi. Wil,
    Zo lees je nog eens wat, waar ik geweet weet van had.
    Leuk joch.

    Eet smakelijk,
    Wij gaan nu ook aan tafel.
    Je t' embrasse,
    Marie-Jehan.

  • 17 Maart 2008 - 19:33

    Marielle:

    lieve ome willie,

    Geweldig om zo wat familiehistorie te lezen. Ik geniet!

    Marielle

  • 17 Maart 2008 - 19:48

    Carla:

    Ha kanjer,

    Ook toevallig heb neef Johan vandaag gesproken en moest je veel groeten doen en succes wensen.
    En was het weer een 4 gangen diner vanavond?? Zal beslist lekker geweest zijn. Wij hebben vanavond vis gewokt. Antonet heeft hier gegeten en is daarna naar haar oudjes gegaan. Nu voor straks slaap lekker en morgen goed wandelweer.

    Groetjes van ons en van mij XXX

  • 17 Maart 2008 - 20:11

    Francien En Jan:

    Hoi Wil, een groet van ons. Heerlijk om telkens weer je verhalen te lezen. Als je zo door gaat moet je nog een keer :-) We blijven je volgen en wensen je goede benen toe en elke dag een welkom matje. Groeten Francien en Jan

  • 17 Maart 2008 - 20:48

    Ger En Petra:

    We hebben ons tot nu toe stil gehouden maar wel vol bewondering je verslagen gelezen. We staan niet te kijken van je doorzettingsvermogen, want zo kennen we je wel. Dat je boeiende verhalen kon vertellen wisten we ook, maar dit was meestal na een paar pilsjes. Maar zonder de nodige pilsjes (nemen we aan) zijn je verhalen zeker nog boeiender. Je hebt verschillende baantjes gehad, kun je er weer een aan toevoegen. Tijd genoeg als je weer in Dommelen bent.
    Je laatste verslag sluit je af met "Wat een geluk weer" Dat wensen we jou ook toe: Heel veel geluk en heel veel succes.
    Groetjes.

  • 17 Maart 2008 - 21:23

    Willem Nicole Smit:

    Hallo Wil,

    We hebben net je verslag gelezen. schiiterend. Ga zo door, we zullen je volgen.

  • 18 Maart 2008 - 09:36

    Ralfke:

    Hey papa, geweldog al die verhalen van vroeger...

    Ik geniet met tranen in mijn ogen als ik je verhalen lees....

    Tot vlug papa.

  • 18 Maart 2008 - 10:17

    Dorry En Frans:

    Beste Wil we blijven dagelijks genieten van jouw trip met al zijn ups en downs, leren tegelijk ook nog wat over de familie, je barst natuurlijk van de tijd om dit soort herinneringen aan vroeger op te halen, daarmee gaat het lopen ook als vanzelf, kan ik me voorstellen. Wij gaan een weekje met de caravan weg, naar Zeeland, dus we zullen de komende week je verhalen moeten missen, zodra we weer thuis zijn gaan we alles inhalen, want we kunnen geen dag uit je trip overslaan. We willen je wel alvast feliciteren met je verjaardag as. zaterdag en zullen er eentje op je gezondheid nemen, Proost alvast! Neem zelf maar een glaasje champagne, je moet tenslotte de produkten uit de streek ook leren kennen. Heel veel groetjes en tot volgende week.

  • 18 Maart 2008 - 10:44

    Joland En Arjanne:

    Beste Wil,

    We lezen met veel plezier je reisverslagen. We komen zo ook nog van alles van je te weten.

    Het is hardstikke leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, waar je overal aan denkt en hoe het verloopt. Het lijkt een beetje op de t.v. serie van vroeger: Het dagboek van een Herdershond, maar de titel klopt voor jouw dan niet helemaal.

    Groetjes en sterkte en blijf schrijven.

  • 18 Maart 2008 - 10:48

    Paul En Dimphie:

    Ha die Willem,
    Alweer even geleden dat we gereageerd hebben, maar volgen doen we alles. We hadden wel verwacht dat het matrasje beter zou liggen, schone schijn bedriegt dus..Ik denk dat deze reis heel veel herinneringen naar boven haalt, is ook je enige gezelschap. Nog even een dikke kus voor de verjaardag van je dochter en doe er meteen maar een voor je kleinzoon. Veel goede moed, zonneschijn en loopplezier.

    Knuffel van ons.

  • 18 Maart 2008 - 12:27

    Kitty:

    Vandaag heb ik wat verhalen moeten inhalen.Het lijkt wel dat mensen met pre-pensioen of pensioen het steeds drukker krijgen.Hoe zou dat toch komen?Nou ik kom ook heel wat te weten over de familie.Wat een leuke familie was het en is het nog steeds.Vertel nog meer over vroeger,iedereen zal ervan smullen.Heel veel groetjes,loopplezier en devotie van Kitty en Nasser.

  • 18 Maart 2008 - 15:08

    Rian Mandigers:

    Hallo Handelmaat,

    Via Wil Rijkers, een collega, hoorde ik dat je inderdaad aan je grote wandeldroom begonnem bent. Geweldig, wat een moed. Maar jij kunt dat, dat weet ik zeker. Fijn dat al je fans je belevenissen kunnen volgen. Van af nu ben ik er ook heen. Geniet al lezend van jouw tocht. Krijg op weg naar Handel zeker en vast nog hilarische aanvullingen. Wil heel veel succes en ik leef met je mee.

  • 18 Maart 2008 - 17:56

    Hans Berkers:

    Jouw bericht lezend moet St Jacques een onderwijzer zijn geweest. Toch nog een eerzaam beroep voor een heilige.
    Ik lees weer verder. Groeten.

  • 18 Maart 2008 - 19:14

    Guido Van De Ven:

    Ha die Wil.
    Ik hoorde op de verjaardag van Gabi (nog van harte) dat je nog dik twee maanden aan de gang bent. Ik wens je heel veel succes en ben best jaloers op je mooie reis. Niet op je blaren! ;-)
    Hou vol, en heel veel succes in de komende kilometers.
    Groeten, Guido.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Essoyes

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 122747

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: