Dag 15 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

17 Maart 2008 | Frankrijk, Parijs

ZO 16 maart
Wassy – Sommevoie – Nully Trémily - Thil – Ville sur Terre - Bar sur Aube, 42km

16-03-2008
Hallo trouwe lezers,

Ik word kort na half zes voor de duizendste keer wakker. Ik ben op mijn supermatrasje wel vrij rap in slaap gevallen, maar ook weer snel wakker geworden. Het ligt voor geen meter. Kou heb ik niet geleden, een fijn slaapzakje! Alles aan mijn lijf doet zeer, vooral mijn nek. Dus snel opstaan, alles gereed maken, ontbijten en op pad. De sleutel laat ik op de tafel liggen en om kwart voor zeven trek ik de deur van het nonnentehuis dicht. Eerst de bakker bezoeken en dan richting Bailly aux Forges via de D113. Het weer is goed en als dat zo blijft kom ik vandaag ver. Goed weer, een mooie opmaat voor deze lange weg. Doel is Bar sur Aube.
De D113 gaat door Sommevoie. Ik ben daar om 9.40 uur en heb reeds 14 km gelopen. Maar de eerste druppels vallen en spoedig loop ik weer onder de poncho. Ik passeer een schuurtje, wat opgetrokken is uit betonplaten. Een vroeger veel voorkomende manier om schuurtjes en afrasteringen te maken.

Ik herinner me dat onze pa ze zelf ook nog gemaakt heeft. We woonden toen in de St. Josefstraat (nu Kempische baan) Veel geld was er toen niet. Pa besloot zelf de betonplaten en palen te maken voor een eigen schuurtje. Hij maakte houten mallen voor de palen en platen. Die werden op de hofpad neergelegd en vol specie gegooid en wachten tot ’t droog was. Zo fabriceerde hij met eigen betonfabriek de materialen voor zijn schuur. Ik heb menig keer over zijn net vol gegooide mallen gereden; ze lagen precies op mijn racepad, op het hofpad. Resultaat: weer stampend naar boven. Ik heb er nogal wat vernield. Het kostte iedere keer weer geld en zo breed hadden ze het niet. Ik herinner me dat hij me eens vertelde dat hij met het kaarten, één weekloon verloor. Hij besloot toen nóóit meer voor geld te kaarten. Hij heeft dat lang vol gehouden. Totdat we in de Hoge Akkers woonden, toen kon hij het zich veroorloven om zo nu en dan met zijn broers een boompje te gaan katten bij Jo Geenen, op de Achelsedijk. Altijd moest ik meehelpen. Broer lief had het beter voor elkaar. Die kon bijvoorbeeld op zaterdag in juni naar Handel gaan. Terwijl ik 16 kuub gele grond naar achter moest kruien. Dat was mijn bedevaart. Geen blaren op de voeten, maar wel op de handen! Ave!

In Sommevoie verlang ik naar de koffie. Het is de tweede ronde van de gemeenteraad verkiezingen. Een groot lokaal waar gestemd wordt, is open. Een mooie droge plek voor mij en de koffie. Ik heb heel wat aanspraak. Een leraar is verheugd de eerste pelgrim van 2008 te ontmoeten. Hij blijft maar praten (zoals elke onderwijzer), maar ik wil door. Het regent nog steeds. Ik passeer na 21 km Nully, op naar Thil. Daar eet ik mijn lunch op een kerkhof, onder twee naar elkaar toe getrokken conniferen. Dus onder een ere boog.
Om half één wordt het weer tijd om op te stappen. Na een poosje is het nodig uit te gaan zien naar een boompje, paaltje of iets dergelijks. Want de druk is redelijk hoog opgelopen en het wordt tijd om nog meer water over Gods akkers uit te storten.
Poeh! Dat lucht op als de druk er geleidelijk afgaat.

Het doet me denken aan Meester van Ham van de MULO uit de Willibrorduslaan. Hij gaf wiskunde. Nooit mocht je van hem onder de les naar de wc. "De blaas is onuitputtelijk rekbaar", was steevast zijn antwoord op jouw hoge nood. Meester van Ham, met zijn rode, kale, bolle kop. Hij zag er uit alsof hij steeds geplaagd werd door zijn eigen onuitputtelijke rekbare blaas.
Meester van Ham, zou hij nog leven?

In Thil staat er 29,6 km op de teller. Ik overleg wat te doen. Nog 18 km naar Bar sur Aube. Ik voel me goed en besluit er voor te gaan. Mocht het niet goed gaan stop ik in Ville sur Terre.
Ben daar net aan voorbij, trekken ze toch een sluis boven me open. Tot op de draad nat, behalve mijn compagnon. Zo kom ik Bar sur Aube binnen. Verzopen, koud en een gesloten VVV. Ik besluit een hotel te nemen. Daar is geen verwarming maar een airco-unit. Die bouw ik om tot een effectieve wasdroger. Het is om te stikken op de kamer. Maar alles wordt weer droog voor morgen.

Tot de volgende keer.

De groeten, Wil.

  • 17 Maart 2008 - 12:31

    Fam Vd Eijnde:

    hallo wil
    wat een overlevingsdrang zeg.......weer wind en kou! maar het is mooi om te lezen! hopelijk dat het weer wat mooier wordt. maak er iets mooi's van

    groetjes van pierre eva en els

  • 17 Maart 2008 - 12:32

    Hans Berkers.:

    Leuke verhalen Wil, maar niet generaliseren. Niet alle onderwijzers zeveren de hele tijd. Ben weer benieuwd naar je verdere avonturen. Groeten.

  • 17 Maart 2008 - 13:26

    Thom Verkerk:

    Hallo Wil,
    Surf ik op internet. Zie ik dat Wil van de Ven op pad is naar Santiago. In 1998 heb ik dit op de fiets gedaan. Echter te voet neem ik mijn pet diep af voor jou. Ik wens jou heel veel plezier en veel devotie. Geniet van alle (onverwachte) contacten met totaal vreemde maar ontzettend aardige mensen.
    Ik neem aan dat je de muziek van "Kinderen van Maria" bij je hebt.

    Ik lees ook dat je met Handel weer terug wilt zijn. Dan zien we elkaar ongetwijfeld.

    Thom Verkerk

  • 17 Maart 2008 - 14:06

    Carla:

    Ha broertje,
    Volgens mij draai jij je hand er niet meer voor om de 4-daagse in de regen te lopen. We komen bij jou in de leer. Lagen er in het nonnentehuis geen dekens die je als ondermatras kon gebruiken? Maar wel een borrel kunnen drinken da's ook nie niks.
    Je gaat de zon tegemoed?? Hier zijn de voorspellingen niet bijster. Voor vanavond welterusten slaap lekker en voor morgen veel wandelplezier en tot het volgende verslag. We kijken er weer naar uit.

    Groeten van ons, van mij XXX

  • 17 Maart 2008 - 14:26

    Wil Zv Jean D'Arc:

    Willem, Willem, Willem toch,
    Ben verbaasd dat jij niet alleen geest en lichaam scheidt, maar bovenal dat je de onderdelen van het lijf als zelfstandige delen gaat beschouwen. Ook jouw voeten ben jij. Het heeft geen pas om ze te minderen tot onderdanen.
    Overigens heb jij ze in het verleden niet naar behoren bediend. Steeds ontbeerden ze sokken. Blootvoets moesten ze jou torsen, weliswaar ingepakt in van Bommels leder, maar toch.
    Wat doe jij toch culinair ingewikkeld om in bushokjes koffie te zetten. Kan die zwarte niet al 's ochtends voor vertrek in jouw drankfles.
    Nooit geweten dat achter de muren van het stille klooster ene Willem op de eikes moest passen tot ze reguliere paaseieren werden.
    Groet aan Antonet en jou.
    Wil, je Lourdes-makker

    pm: dank aan Hans Berkers. Ik zever ook niet.

  • 17 Maart 2008 - 15:30

    John:

    tjee wil. wat zal het daar groen zijn! hebben een gezellig avondje bij gabi gehad,jammer genoeg was de dag daarna niet zo gezellig voor mij.
    na de wijnproefavond,een dagje het witte keramiek bestudeerd. een voordeel! mijn dieet schiet daardoor wel op (nu in totaal 12 kilo eraf)
    gr john

  • 17 Maart 2008 - 16:02

    Ralfke:

    Hey papa,

    Fijn weer iets van je te lezen...
    Heb wel een leuk weekend gehad, zatedag even naar gabi en daarna naar claudi's vejaardag.. allemaal heel erg leuk...

    Hoop dat je nu beter weer gaat krijgen!! Succes pa en tot morgen ????

    Liefs je zoontje en zijn vrouwke.

    X

  • 17 Maart 2008 - 17:41

    Hetty:

    Hoi Wil
    Wat leuk om te lezen dat er tijdens het lopen herrinneringe van vroeger naar boven komen.Je hebt natuurlijk ook heel veel tijd om na te denken.En wat ook voor jou leuk is dat je die gedachten weer met ons ,de trouwe lezers van jou reisverhalen,kan delen.Hoef je straks als je thuis komt niet meer de blaren op je tong te vertellen want dan weet iedereen alles al.Wil ,ik wens je nog heel veel gedachten en fijne herrinneringen tijdens je tocht.

    HETTY.

  • 17 Maart 2008 - 18:19

    Henri En Maria:

    Hoi Wil
    Iedere dag kijken we er naar uit om weer een nieuw bericht van je te lezen
    En zie daar vandaag staan er 3, geweldig
    We vinden het zo geweldig dat je een site hebt gemaakt en dat we met je mee mogen naar Santiago.
    Morgen een goeie loopdag met zon en
    GEEN REGEN
    Welterusten straks

    Henri en Maria Schijvens

  • 17 Maart 2008 - 18:42

    Fam. Berkers:

    Hallo Wil
    Geweldig om jouw weg te volgen. Bij ons komen natuurlijk heel wat herinneringen boven( hoewel we niet van huis uit zijn vertrokken).Vandaag is het wel een erg lange tocht geweest.
    Bon Camino: Betsy en Frans.

  • 17 Maart 2008 - 19:08

    Marlies En Harrie:

    Hallo Wil,

    Geweldig om die verhalen van jou te lezen.
    Het wordt voor ons net zoiets als de krant, je raakt er aangewend en baalt als de krant te laat/niet komt. Je hebt een leuke wijze van verslaglegging, daarnaast komen wij aan de weet wat voor een lieve jongen jij vroeger geweest bent.
    Fijn voor je dat het apparaatje met het hoge geluid werkt om honden op een afstand te houden. Heb jij je wel gerealiseerd, hoe gevaarlijk zo’n wild zwijn/varken met jongen kan zijn (gevaarlijker dan een hond), of ging jij er vanuit dat ook ma zwijn en haar biggetjes wel te verjagen zijn met het apparaatje? Wil het gaat je goed.


  • 17 Maart 2008 - 20:49

    E-L Et M-J.:

    Vindingrijke neef,
    Hoe simpel ook men moet leven des te vindingrijker men wordt.
    Bedankt voor het relaas. Het was weer mooi.
    Verkiezingen, hier een catastrofe. 21 stemmen verschil. Stemmen verstopt in de sokken! We zijn nu een rechtse gemeente en het zal de paradiënnen opbreken. We stonden in een hoek van de hal treurig te zijn. "La fête sans frontière" zal voor dit jaar op 18 mai nog doorgaan. Verder willen wij en onze helpers niet meer werken voor de nieuwe burgervader. Veel ontslagen zullen er vallen. Ach arm de sociale afhankele. Met onze assemblée zullen misschien uit moeten wijken naar een ander plaats. Maar het was spannend.
    Het is net: "De kleine wereld van Don Camillo".
    Ik hoop je rust vannacht goed uit,

    Câlins,

    Marie-Jehan.


  • 17 Maart 2008 - 23:25

    Eric Janssen:

    Terwijl ik je verhaal lees, schiet ik in de lach zoals je die meester van Ham beschijft. Geweldig! Gelukkig ben ik net naar de toilet geweest...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 122743

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: