Dag 12 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 12 - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 12

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

13 Maart 2008 | Frankrijk, Parijs

DO 13 maart
Clemont en Argonne - Auzéville - Beaulieu en Argonne - Triancourt en Argonne - Laheycourt - Brabant le Roi - Revigny sur Ornain (Bar le Duc), 39km

13-03-2008
Hallo trouwe lezers.
Het slapen is vannacht niet veel geweest. Slechts enkele uurtjes. Dat komt ervan als je weer iedereen wilt plezieren. En ik heb een fikse etappe vandaag op het programma. De gastvrouw heet Marie Do en gastheer Pascal.
Het ontbijt heeft zij gereed staan. Pascal is al naar zijn werk en van hem heb ik gisteravond afscheid genomen. Na een afwijzend gebaar t.a.v. van mijn vraag over enige betaling, neem ik ook van Marie Do om 7.30 uur afscheid en vertrek voor een nieuwe dag. Ik neem de D998 nog even om, daarna bij Auzéville rechtsaf te slaan, de C1 op en het bos in naar Beaulieu. Het gaat eerst over een viaduct, waaronder de auto's razen over de A4 van Reims naar Metz en visa versa. Voor me doemt het bos op met zijn aandoenlijke stilte. Slechts de vogels maken hier geluid. Vergis ik me of heb ik het toch goed? Regen! Uit voorzorg de hoes over mijn compagnon. Duidelijk is hier te zien dat de houtvesters hun best gedaan hebben. Vele omgezaagde bomen en heel veel openhaard hout.

Ik zie een paniekerige fazant een doorgang door een heg zoeken. Hij loopt van links naar rechts en vliegt soms ook omhoog. Hij kan de doorgang niet vinden! Dement of zo? Een pracht sprong van een vos en die heeft zijn geveerde prooi meteen te pakken. Triomfantelijk paradeert hij met zijn prooi in de bek weg. En dit schouwspel speelt zich op nog geen vijf meter van mij vandaan.
Maar ook de verkeersdrempels hebben hier in het bos hun intrede gedaan. Een plaag voor de automobilist, maar ik denk hier wel noodzakelijk. Als er al een auto rijdt, heeft hij hier een prachtig circuit. In een woonwijk wekt zo'n drempel eerder ergernis dan dat hij nut heeft. Wij noemen zoiets een hobbel op de weg. Het woord alleen al! Hobbel. Daar krijg je al een rot gevoel van. Zeg maar eens 3 maal hobbel achter elkaar en je bent aan een dosis antidepressiva toe om weer met beide benen op de grond te komen staan. Nee, dan hier in het franstalige. Ze noemen zo'n verkeersdrempel een "dispositif ralentisseur". Als je het leest of hoort begin je al te glimlachen. Als je het woord uitspreekt terwijl je er overheen rijdt krijg je een prettig gevoel; het klinkt liefelijk: "dispositif ralentisseur".......zet er een melodie onder en je wint het songfestival! Een uitdaging, Manfred? Misschien iets voor je blaaskapel (?).

In Beaulieu aangekomen slechts 10 km gelopen en het is 9.45 uur. Ik voel me dan ook best vermoeid. Zou de te korte nachtrust parten gaan spelen vandaag? Ik loop in het dorp de verkeerde kant op, want de weg loopt opeens dood. Voor de kerk heb ik de afslag gemist. En wat voor een. De D2b gaat hier 14% omlaag. Ik moet onderweg twee maal stoppen om de vaart er uit te halen. Het gaat veel te hard. De weg zal me uiteindelijk in Triancourt brengen. Onderweg eet ik eerst wat en dat vliegt er in. De voeten zijn aan een stevige massage toe. De linker protesteert hevig. En ik moet nog 15 km! Ik besluit de MP3 speler te gebruiken en die heb ik tot Revigny sur Ornan nodig om me voort te slepen. Eten klaar, plaats geruimd en om vijf over een gaat het dus met de muziek mee, 6 km naar Laheycourt.
Hier ziet de Mairie er indrukwekkend uit en wordt deze door mij met een bezoek vereerd. De juffrouw achter de balie is compleet verrast op mijn verschijning, maar begrijpt uiteindelijk dat ik om een stempel kom en niet voor een huwelijksaanzoek. Echter als ik ook nog om een datum stempel vraag, wil zij weten waarom. Ik vertel haar dat ik niet wil vergeten dat ik haar hier om twee uur ’s middags achter de balie op de Mairie heb ontmoet. Ze bloost. Ik verbaas me over mijn Frans. Ik ga echter in de fout als ik haar vraag de weg uit te leggen naar Revigny. Dat kost me een half uur. Ik weet nog net niet wat voor ondergoed ze draagt, maar ze vertelt alles wat er te vinden is tussen hier en Revigny: waar zij haar inkopen doet, waar de schoorsteenveger woont (of ik die nu één nodig heb...). Maar die blijkt haar broer te zijn.
Voorzien van een heleboel overbodige informatie ga ik op weg naar Revigny. Dus dit kan nooit meer fout gaan. Wat wel bijna fout gaat, is mijn linker voet.
Net voor het dorp dikke druppels. Toch maar weer de hoes. En ik loop regelrecht naar de Mairie, ik hoor het de juffrouw nog uitleggen. Ik vraag om een stempel en de weg naar het VVV. En zowaar bij de gemeente camping. Het bureau is bemand en bevrouwd, dus eigenlijk bemenst. Op mijn gebruikelijke vraag wordt diep nagedacht. Men kent iemand die iemand kent die naar Compostela is geweest. Er wordt driftig gebeld. Een man uit Bar le Duc meldt zich: ik ben welkom. Ho even, Bar le Duc? Dat is nog 15 km. Maar als ik te moe ben om te lopen komt hij me halen. Ik ben dus te moe. Binnen een half uur staat een zekere Denis Helminger er en hij brengt mij naar zijn huis, waar ik welkom wordt geheten door Anne, zijn vrouw. Met je kont in de boter vallen, heet zo iets. Hun huis is mijn huis! Kamer wordt getoond en ook de douche en WC. Vanavond doet Anne de was voor mij en zij belooft dat die morgen droog zal zijn. Het eten wordt om 20.00 uur geserveerd. Dus ik denk dat ik nu de route voor morgen wel iets moet gaan verleggen.

Na de douche de onderdanen geïnspecteerd: links is er een klein blaartje bijgekomen, maar de grafzooi van vorige week wil maar niet helen. Alsof er tientallen spijkers in mijn voet zitten. Onze Lieve Heer had geluk; hij had er maar één.

Ik heb me er vandaag echt doorheen moeten slepen. Ik heb vele flash-backs gehad, dingen die in het verleden diepe indruk op me gemaakt hebben en me emotioneel nogal geraakt hebben. Als ik de muziek niet zou hebben gehad, was ik zeker in Laheycourt gestopt; misschien had ik dan wel bij de juffrouw van de Mairie kunnen slapen...........

Tot de volgende keer.

De groeten,Wil.

  • 13 Maart 2008 - 21:36

    Antonet:

    Hoi lieverd,

    Ik ben deze keer de eerste.

    kusje, en welterusten

  • 13 Maart 2008 - 21:49

    Denise:

    Even de pootjes en het koppie een goei nachtje rust gunnen en dan weer veel succes voor morgen.
    Groetjes van ons.

  • 13 Maart 2008 - 22:25

    Hans Westendorp:

    Het is leuk om je via het web een beetje te kunnen volgen. Succes, of beter gezegd: 'handelse', wandel ze

  • 13 Maart 2008 - 23:00

    Erik-L / Marie-J.:

    Goede avond Willem.

    Wat kan jij een humor leggen in je verslag en dat met heel je vermoeide lijf.
    Ik hoop je zal een goede nachtrust hebben. Ik zoek de heilige die voor goed weer kan zorgen, behalve Moeder Aarde heb ik niemand gevonden. Zo blijf ik met mijn kaarsje in de hand zitten. Ik zoek verder.

    Je t' embrasse.

    Marie-Jehan.

  • 13 Maart 2008 - 23:21

    Jan En Francien:

    Hoi Wil, wij wensen je betere tijden met die benen en voeten van je. Het is nog steeds leuk om je verhalen te lezen. Groeten Jan en Francien

  • 14 Maart 2008 - 06:48

    Kitty:

    Van Rosa heb ik gehoord,dat jij van Annie het kruis van Benedictus hebt gekregen en ik moet van haar vragen,hoe het met het kruis gaat.Dus bij deze.
    Wat heb ik weer van je verhalen genoten.Het is maar goed dat je al je belevenissen vastlegt.Succes en heel veel sterkte met je onderdanen.Ook heel veel groetjes van Nasser

  • 14 Maart 2008 - 07:18

    Ralfke:

    Hey pa,

    Kom op he en die onderdanen redden het wel!!! Dan maar wat vaker die mp3 speler aan.....

    Komt goed.

    Liefs je zoontje en zijn vrouwke !!!

    x

  • 14 Maart 2008 - 07:57

    Jeannine:

    Hoi Wil, als je zo diep kunt gaan, weet ik zeker dat je het gaat halen. Petje af.

    Groetjes,

    Jeannine, Hans en Chantal

    P.s.: schrijf van al die verzoekjes op van de mensen onderweg waar je slaapt?
    De een wil een kaarsje, de ander een kaartje, enz.

  • 14 Maart 2008 - 08:29

    Carla :

    Ha kanjer,

    Grenzen verleggen, het is je weer gelukt. Knap hoor!!!

    Geraak je weer een keer emotioneel dan mag je best een keer flink janken, lucht erg op en wil wel eens helpen. Stroomt de adrenaline weer volop.

    Als je dit leest is het al weer avond. Dus probeer optijd te gaan slapen en voor morgen veel succes.

    Voor ons begint dan het weekend, 2 vrije dagen maar voor jou hard werken.

    Kijken weer uit naar je verhaal.

    Groeten van ons en van mij XXX

  • 14 Maart 2008 - 09:04

    Diny:

    Flinke Wil,
    Wie geen bergen beklimt zal niet ver zien.
    (oud Chinees gezegde)
    Je doet het goed.
    Goed weekende.

  • 14 Maart 2008 - 09:42

    Nico Van Brussel:

    Ha die Wil,

    Vandaag heb ik een vrije dag genomen en ook even de tijd om jouw wandelverhalen eens goed te kunnen lezen. Het valt me op dat je schrijft zoals ik je ken van praten. Het lijkt me interessant om al die dagelijkse ervaringen straks in een boek te verwerken.
    Je beschrijft het op een zodanige humoristische wijze dat ik het gevoel krijg op dat moment met je mee te lopen.
    Hopelijk houden die voeten en benen van jou nog enkele maanden stand, maar ja ik zie ook wel dat je door het thuisfront goed gemotiveerd blijft.
    Het gaat je verder nog goed.

  • 14 Maart 2008 - 09:46

    Maria En Wim:

    Ha, die Wil
    Jongen, je gaat als een speer. Volgens het draaiboek lig je ruim een dag voooooor
    op schema. Onze lieve heer had drie dagen nodig om weer op te staan...Misschien heb jij aan 1 dag (rust en verzorging) voldoende.....
    Wij wensen je verder een behouden (bede)-vaart en blijven je op de voet volgen.
    Een dikke knuffel van je zus.

  • 14 Maart 2008 - 10:24

    Frans Van Hetty:

    Beste Wil, letterlijk en figuurlijk ga je door een dal. En de schuld ligt bij Bar-le-duc. Ik heb even wat synoniemen opgezocht voor Bar en wat denk je :
    Bar is eenheid van druk 10N/m2 (voeten)
    Bar is buffet waar je kan drinken
    Bar is grof,erg, met veel moeilijkheden
    Bar is in hoge mate

    Bar-le-duc ligt in de meuse
    Bar-beque spreekt voor zich
    Bar beque worst is ook lekker
    Bar-bediende spreekt voor zich
    Bar-beel karperachtige vis
    Bar-bershop zangstijl
    Bar-bertje mandje wat je omhangt
    Bar-baars wreed, gruwel
    Bar-le-duc natuurlijk water

    Ik denk dat je hier zo snel mogelijk uit de buurt moet zijn, en dan wordt het rustiger. Gun echter ook je voeten de nodige ontspanning, tenslotte zien ze maar weinig van de omgeving, omdat ze altijd maar krap opgesloten zitten, in een kleine donkere ruimte. Eigenlijk zou je scharrel voeten moeten hebben????

    genoeg gezeverd nu, want dalijk zit ik aan de opslag quota van de netwerkserver.

    frans van hetty

  • 14 Maart 2008 - 11:57

    Marco:

    Weer een schitterend verteld avontuur.
    Het doet me goed dat het toch iedere keer weer lukt een slaap plaats te vinden(alleen nu wel goed slapen).
    Blijf in je zelf geloven dan komt alles wel goed, ik geloof in ieder geval wel in je.
    kop op en succes.
    MARCO

  • 14 Maart 2008 - 13:59

    Wil Zv Jean D'Arc:

    Willem, Willem, Willem toch
    Waar jij die energie put om na (s)lopende dag op zo'n geweldige manier die letters mooi verhalend achter elkaar te krijgen.
    Overigens: Jouw voormalig gerommel in varkensstallen is een peulenschilletje vergeleken met je huidig zoeken naar de weg én EENpersoons-slaapplaatsen.
    Heb lang nagedacht over al die Bernadetjes, die je onderweg bij de Maagd zag. Je weet toch dat pa Soubirou een losbandig leven leidde, dat hij nauwelijks kon schrijven en daarom steeds maar weer die nieuwe boreling Bernadette noemde. Henk Smits weet daar echt meer van, durft het niet in het handboek op te nemen.
    Vriendelijke groet aan Antonet.
    Wil, je Lourdes-makker

  • 14 Maart 2008 - 17:16

    Jan Duijsters:

    Héé kerel!
    Ge moet gewoon 's gewoon durlope en nie naar al da schon vrouwvolluk kijke!!!! Maar ik begrijp Wil dat je af en toe wat afleiding zoekt om van die pijnlijke plekjes weg te mijmeren... Wat kun jij 'n hoop bij elkaar fantaseren zeg.... wat 'n verhalen.... wél heel leuk.. nog steeds!! Jij mag m'n Handelverhaal gerust 'ns overnemen hoor!! Weet zeker dat het er heel gelijkt uit gaat zien als ik jouw proza zo aan 't volgen ben... Denk er maar 'ns over na:):)
    Veel plezier weer veder hè!! Groet!

  • 14 Maart 2008 - 17:51

    Paul En Dimphie:

    Ha die Willem,
    Zoals Carla schreef lukt het je steeds weer je grenzen te verleggen. Ook wij nemen hiervoor ons petje af. Kunnen als je thuis bent misschien een cursus bij je volgen. Telkens staan we er weer van te kijken hoe jij je avonturen op papier zet. Ook wij wisten niet van deze bijzondere gave. Houdt moed en vertroetel je onderdanen zoals je je patienten kneed. Veel kusjes voor opa pannekoek(het lintje wordt iedere dag korter). Ties kan er geen genoeg van krijgen.

    Knuffel van ons.


  • 14 Maart 2008 - 18:25

    Carin Van Hout:

    Ha die Wil ,geweldig om je op deze manier te kunnen volgen.
    Ik geniet van je schrijven en bewonder je kracht en energie.
    Ik wens je alle goeds en veel succes.

    Wees gegroet.

  • 16 Maart 2008 - 19:17

    Manfred En Gabi:

    Ha lieve papa,

    Wat fijn om foto's van jou te zien!

    Enne ... je weet het hè, net als in Nijmegen: als de tranen komen, hoed naar beneden en janken maar!

    Dikke kus van ons en jouw kleinkereltjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 122748

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: