Dag 9 - Reisverslag uit Yoncq, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Yoncq, Frankrijk van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

10 Maart 2008 | Frankrijk, Yoncq

MA 10 maart
Bouillon - La Chapelle - Francheval - Douzy - Mouzon - Yoncq, 33km

10-03-2008
Hallo iedereen,
Een goede overnachting gehad. Later op de avond was er nog een Amerikaanse museumologe komen overnachten. Daar er geen historische waarde aan mij te bespeuren viel en haar leeftijd ruimschoots overeen kwam met de zaken die zij pleegt te onderzoeken, was de conversatie het enige wat wij die avond hebben gedeeld.
Na een ferm ontbijt was Frankrijk de uitdaging voor vandaag! De weg gaat flink omhoog, maar aan alles komt een eind, dus ook aan deze klim. Ik passeer het bord Franrijk, het is 8.20 uur. Ik besluit om dat maar even op de gevoelige chip vast te leggen. Maar goed ook, want alles wat zich aan een ware grensovergang herinnert is hier verdwenen. In La Chapelle stop ik even om mijn handschoenen aan te doen. De weersvoorspelling voor vandaag is heel, heel veel wind en in de namiddag regen.
Ik pauzeer in Francheval na 12,3 km en maak mijn gebruikelijke koffie en werk flink wat brood naar binnen. In een schuin tegenover gelegen bakker koop ik nieuw en vers brood, voor de rest van de dag. Op naar Douzy.
Ik verlaat daar de D4 en ga over op de drukkere D984. Veel vrachtverkeer en met die harde wind, het is uitkijken geblazen.
Ik moet bevestigen dat mijn gekozen outfit perfect is. Jack voldoet voor meer dan 100%, lekker warm, laat geen wind door en .... ademt. Ondergoed is prima en zo ook het vest. Nu de warme periode proef nog door staan.
Als ik Mouzon in het vizier krijg, begint het te regenen. De hoes er over. Het is 12.30 uur als ik bij de grote kerk aan kom. De pastorie gezocht en een bordje op de deur zegt: na bellen de deur openen. Bellen gaat, maar de deur blijft gesloten. Aan een voorbijgaander vraag ik naar het VVV. Hij wijst me die en zegt nog iets over de openingstijden, maar volledig begrijpen doe ik hem niet. Daar aangekomen, begrijp ik wat de man bedoelde: gesloten, omdat het seizoen nog niet geopend is. Dan naar het gemeentehuis. Pas open na 13.30 uur. Ik schuil maar even in een nis van de kerk en eet daar mijn brood. De regen wordt steeds heftiger en de nattigheid komt steeds dichterbij. In gedachte trek ik een steep op de tegels tot waar het water mag komen. Komt het verder dan moet ik verkassen. Ik houd het toch tot half twee uit.
Een dame op het gemeentehuis geeft me wel een stempel, maar aan een onderdak kan ze me niet helpen. Moet het maar op de pastorie proberen. Ik besluit even in de kerk te schuilen. In de Mariakapel vind ik een man die zit te bidden. Verbaasd vraagt hij waar ik vandaan kom. Op mijn antwoord staat hij op en luidt een bel. Waarschijnlijk dat er dan iemand komt, weet ik veel. Na drie pogingen en een kaarsje van mij bij Maria geeft hij het op. Hij wijst me buiten de weg naar een hotel. Blijkt ook gesloten te zijn en het ziet er naar uit dat het de komende weken ook niet open zal gaan. Weer terug naar de pastorie. Die pastoor zal toch wel eens thuiskomen! Weer geen gehoor. Naast de pastorie is een klein kantoortje. Voor zo ver ik het opschrift begrijp, zijn zij er voor sociale hulp. Nou die kan ik gebruiken. Aangeklopt, naar binnen en mijn verhaal gedaan. De dame achter het bureau vertelt eerst erg omslachtig waarom de pastoor er op maandag niet is: in kort, zijn weekelijkse vrije dag, niks mis mee, behalve vandaag. Maar zij kent iemand die vorig jaar naar Compostela is gelopen. Die belt zij en ik ben er welkom. 7 km lopen! Maar wel behoorlijk in de richting.
En na 33 km kom ik in Yoncq bij mijn slaapadres aan. En wederom heeft St Jacques het weer geregeld, maar dat hij me daarvoor zoveel kou heeft moeten laten lijden? Zal wel bij het pelgrimeren horen.

Tot de volgende keer,
groeten, Wil

  • 10 Maart 2008 - 21:10

    Henk Smits:

    Wil

    Alles gaat nog naar wens lees ik. Alleen een vraag: hoe gaat het met je onderdanen? Je hebt er in het begin iets over geschreven maar de in je laatste berichten hoor ik je er niet meer over. Ik denk: dan zal het wel goed gaan!!
    Henk

  • 10 Maart 2008 - 21:24

    Carla:

    Hallo,
    Geweldig Frankrijk bereikt,jammer van al die regen. Bij ons is het ook flink gaan regenen en stormen hopelijk dat het niet jou richting op gaat. En hoe gaat het met je voeten,luisteren ze inmiddels ???

    Antonet heeft vanavond bij ons gegeten wat heel gezellig was.
    Nu voor vanavond welterusten en morgen weer veel succes.

    Fijn weer iets van je gehoord te hebben, het is toch iedere keer weer spannend.

    Groeten van ons en een dikke knuffel van mij.

  • 10 Maart 2008 - 21:33

    Jan En Annie:

    beste zwager, ook wij volgen met bewonde ring jouw verrichtingen. Al moet je na tuurlijk wel beschikken over een goede loopconditie en vooral voeten. Hoe is het daar nu mee, is alles weer geheeld ?
    Ook het weer heeft natuurlijk veel invloed, we zullen maar zeggen dat een en ander erbij hoort.

    groeten, Jan.

  • 10 Maart 2008 - 21:34

    Jan Duijsters:

    Ha Willy :):)
    Goed om te lezen dat het toch wel erg voortvarend gaat; althans, dat concludeer ík na het lezen van je zoveelste verhaal. Leuk dat je het allemaal zo uitgebreid vertelt! Is goed te volgen. 't Lijkt me ook steeds billen knijpen om de avond iets warms én onderdak te zoeken, maar ook dat gaat je zo lijkt het, goed af te gaan.
    Zit je toch wel aardig op schema?! Frankrijk al bereikt.... dat moet op zich al een kick geven, nietwaar? Nou Wil, Succes verder, ik blijf je volgen!!
    Groeten, Jan en Brigit Duijsters.

  • 10 Maart 2008 - 21:38

    Denise:

    Joehoe!! de grens over. Hopelijk vind je nu vaker een bewoonde pastorie. Lijkt toch wel een uitstervend beroep, pastoor. Laat het weer maar beter worden. Ook hier regent en waait het zo hard dat je er nog geen hond doorheen stuurt. Liever een mandje bij de kachel. Veel groeten en succes weer van ons.

  • 11 Maart 2008 - 06:29

    Paul En Dimphie:

    Ha Willem,
    hier zijn we weer.Was wel een verrassing nu weer een verhaal van je te otvangen. Hadden we niet zo snel verwacht. Blij te lezen dat het je tot nu toe steeds lukt een slaapplaats te vinden en dat alles wat je meesjouwt tot nu toe aan de eisen voldoet.
    Loop je tenminste niet voor niets te zeulen.
    Hopenlijk wordt het weer beter.
    Zet je schrap vandaag(voor de wind en regen) en tot de volgende keer.
    Er zit al bijna 1/10 deel van je tocht op.
    Knuffel van ons.


  • 11 Maart 2008 - 06:49

    Kitty:

    Zoals iedere morgen ben ik gaan kijken of er weer berichten van je zijn.Ik ben ze vlug gaan lezen en mijn koffie zal nu wel koud zijn.Schrijf jij onderweg iets op of onthoud jij dit allemaal?Ik vind het echt geweldig en ook je belevenissen ,die je meemaakt.

  • 11 Maart 2008 - 07:05

    Jan En Francien:

    Geweldig Wil, alweer een grens overschreden. Het is een genoegen je zo te kunnen volgen. Wij wensen je nog veel loop genoegen en elke dag een goede rust(plaats) toe. Francien en Jan

  • 11 Maart 2008 - 08:13

    Jeannine:

    Hoi Wil, wat ik knap vind is dat je toch steeds in de franse taal een slaapplek moet zien te vinden. Haha, ik zie wel soms voor me hoe je je brood en koffie zit/staat te eten. Nog een geluk dat je nog niet aangezien bent voor een zwerver. Veel plezier en geniet maar van alle dingen die je onderweg tegenkomt.

    Groetjes,
    Hans, Jeannine en Chantal

  • 11 Maart 2008 - 08:59

    Ralfke:

    Hey papa,
    Heel erg fijn weer iets van je te lezen.. echt geweldig.Zoals ik het lees gaat alles toch wel goed, had eigenlijk ook niks anders verwacht. Moet wel zeggen papa dat ik je heel erg mis, maar de gedachte dat het nog (maar) ongeveer 11 weken duurt doet me goed. Reninka komt vandaag terug uit valencia waar zij met Dior 3 dagen is geweest. Drie dagen en 2 nachten is voor mij al een ramp..hihi.

    Papa tot lezens,horens en smsens....

    Succes papa.

    Liefs ook van reninka.x

  • 11 Maart 2008 - 15:29

    Joke:

    Ik lees uw berichten graag.
    en ik vind het enormknap hoe u dat doet,
    :cool:
    Een goede verdere reis toegewenst

  • 11 Maart 2008 - 17:32

    Marco:

    Goed te lezen(wederom geweldig geschreven) dat je al in frankrijk bent en je toch maar iedere keer een slaapplaats vind.
    nog veel pret en mogen je onderdanen het goed volhouden.
    MARCO


  • 11 Maart 2008 - 19:10

    Frans En Hetty:

    He wil, goeie avond vanavond. t'is hier al donker in dommelen, maar ja daar hebben we licht voor he, ooit door edison uitgevonden geloof ik. Voor jou komt het "licht" ook steeds dichter bij gezien de afstanden die je aflegt. Ik vind het nog steeds een knap staaltje waar je mee bezig bent, en om een beetje van thuis mee te geven heb ik wat foto's geplaatst in overleg met jou Antonet.
    Pas op voor de franse wolven want die zijn gemeen, en bijten zo in oew hakken.
    voor straks alvast welterusten.

    frans en hetty

  • 11 Maart 2008 - 20:49

    Henny Claes:

    Leuk om je verhalen te lezen!!! Knap dat je elke avond nog een slaapplaats vindt. Als ik vanavond in mijn bedje stap, zal ik aan je denken dat het niet zo vanzelfsprekend hoeft te zijn. Vandaag de eerste post gehad voor BHP van Antonet. Alles gaat hier dus gewoon door. Wat ik me nog afvroeg: nog geen loslopende honden tegengekomen???

    Groet
    Henny

  • 11 Maart 2008 - 20:49

    Henny Claes:

    Leuk om je verhalen te lezen!!! Knap dat je elke avond nog een slaapplaats vindt. Als ik vanavond in mijn bedje stap, zal ik aan je denken dat het niet zo vanzelfsprekend hoeft te zijn. Vandaag de eerste post gehad voor BHP van Antonet. Alles gaat hier dus gewoon door. Wat ik me nog afvroeg: nog geen loslopende honden tegengekomen???

    Groet
    Henny

  • 11 Maart 2008 - 21:23

    John:

    beste wil "Mouzon in het vizier krijg, begint het te regenen" kwist nie da gij naor de tropen ging? daor regend ut toch altijd in de mouzon?

  • 12 Maart 2008 - 03:14

    Wim:

    Al lezende door jouw verhalen merk ik dat ik op punten te kort schiet. En die blijken toch, zowel voor jou als voor het verhaal, van niet te onderschatten waarde te zijn. Zou ik dan toch iets gemist hebben in mijn opvoeding. Volgens mij hebben ons pap en mam me toch van alle kanten gestimuleerd. Ben misdienaar geweest, gingen regelmatig naar de kerk en altijd goede punten voor godsdienst gehaald. Echter, er zijn de afgelopen dagen weinig belletjes bij me gaan rinkelen als er weer een heilige in een van je verhalen voorbij kwam. Nou heb ik thuis een boek liggen, tenminste als Anja het nog niet opgeruimd heeft, waarin een groot aantal heiligen staat beschreven. Daar heb ik nu natuurlijk weinig aan, maar ik ga maar eens kijken of ik hier ook niet zoiets kan vinden. Misschien moet ik op deze manier dan toch maar een van de ontbrekende hoofdstukken uit mijn opvoeding invullen. Andere hoofdstukken die ik overgeslagen heb zijn wassen, eten koken, poetsen etc. Ben ze op het moment allemaal in aan het halen. Ome Wil, tobt er mee aan.

    Groetjes en wandelze. Ook namens Anja, Rein en onze Mies.

  • 12 Maart 2008 - 08:49

    Gerard En Marion :

    Hoi Wil.

    Wat fijn dat je de Franse grens al hebt bereikt, we genieten echt van je mooie verhalen. Geniet nog van je tocht, en blijf a.u.b. schrijven dan krijgen wij ook een beetje het gevoel!

    Groeten uit Bergeijk!

  • 12 Maart 2008 - 11:13

    Neef Erwin:

    hey ome Wil,

    totnutoe een 'stille lezer' maar wil toch even laten weten dat ik je avonturen vanaf 't begin met meelees. Spannender dan vroeger de dagelijkse aflevering Suske & Wiske in het Eindhovens Dagblad!

    een grote groet,

    Erwin

    en om met je zoon te spreken: alles gève (maar dat zit wel snor)

  • 12 Maart 2008 - 14:45

    Alex Van De Ven:

    Beste Wil,
    Via mijn broer werd ik geattendeerd op jouw reisverslag van je pelgrimstocht naar Santiago. Veel, heel veel bewondering heb ik voor je. Zo'n reis is niet alleen een conditietest, maar zoals ik lees moet je ook tegenslagen overwinnen. Goed voor je algemene constitutie en ontwikkeling, maar ja of dat op jouw leeftijd nog nodig is? Je komt er in ieder geval sterker uit. Uit de verhalen die doorspekt zijn met de nodige humor, kan ik afleiden dat je het goed maakt. Wil houd vol en ik lees met plezier de volgende verhalen. Groeten,

    Alex van de Ven

  • 12 Maart 2008 - 16:02

    Erik-Lex / M-J.:

    Kranige neef,
    Weer hebben we genoten van je verslag. We nemen aan je voeten zijn genezen. We hebben een gast die in delen dezelfde route heeft gelopen. Knap dat jij het in een keer doet.
    We volgen je en vandaag in gedachten een uur met je mee gelopen, zoals vorige week.

    Câlins,

    M-J.

  • 12 Maart 2008 - 16:14

    Cindy Verhoeven:

    Hai Wil!!!!

    Ik dacht ik ga eens even kijken hoe het allemaal gaat daar met je. Wordt natuurlijk ook goed op de hoogte gehouden door je vrouw.
    Leuk om zo te lezen wat je allemaal mee maakt en waar je bent!!!

    Succes en heel veel groetjes van Cindy (collega van je vrouw, hi hi)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Yoncq

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 122742

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: