Dag 7 - Reisverslag uit Gembes, België van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 7 - Reisverslag uit Gembes, België van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 7

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

10 Maart 2008 | België, Gembes

ZA 8 maart
Petit-Hour - Hour Famenne - Focant - Honnay - Froidfontain - Haut-Fays - Gembes, 34km

8-03-2008
Hallo iedereen,
Allereerst, ik kan niet altijd een internet mogelijkheid vinden en kan het dus soms even duren voor ik weer in de lucht ben. Ben niet ongerust, het loopt nog steeds!

Jullie zullen het wel aan het aantal kilometers kunnen zien, dat het me het dagje weer wel geweest is. Ten gevolge van een verkeerd pad in het bos zijn er wat kilometertjes bij gekomen.
Vincent, de B&B houder, had het ontbijt pas om 8.30 uur gereed, want de bakker was niet eerder open. Vincent eet gezamelijk met mij mee en de kinderen eten voor de TV en kijken Samson en Gert en Mega Mindy (als je kleinkinderen hebt, ken je die programma's ook!). Hij vertelt hoe hij zijn levensstijl veranderd heeft en zich nu toegelegd heeft op het fokken van IJslandse pony's en Spaanse Waterhonden. Heel indrukwekkend. Maar het wordt tijd om te gaan, maar na 200 meter moet ik alweer terug: hoed vergeten. Vincent heeft me een kortere weg naar Focant getoont, waardoor ik een groot gedeelte van Hour afsnijd. Op het hoogste punt aan gekomen kijk ik zo de Vallei van de Lesse in. Het dal ligt nog bedekt onder een deken van ochtend nevel, waarboven de zon reeds duidelijk aanwezig is en zij probeert de nevel te breken. De kerktoren steekt nog net boven het deken uit. Het is 10.30 uur als ik Focant uitloop en heb dan al ruim 6 km afgelegd. Het weer is prachtig, er staat wel een koud briesje, maar de zon wordt alsmaar warmer. Ik maak de zijvleugels van mijn jack los, zodat de wind wat verkoeling kan geven. Via Revogne bereik ik Honnay. Opmerkelijk is de in grote getallen aanwezige Maria beelden in nisjes en zelf heuse grotten. Wat wil je, zo dicht bij Beaurain. Maar wat Bernadetje daarbij doet, vraag ik me toch wel af. Het ik iets gemist in mijn VNB handboek? Heeft Bernadette toch stiekem uitstapjes gemaakt vanuit Nevers? (Henk S. heb ik iets gemist?)

Op mijn weg naar Froidfontaine kom ik twee mannen tegen die bezig zijn een paal in de grond te slaan. Hen aankijkende moet ik denken aan de buut van tonprater Janus Bloemers over een verhaal als gemeentewerker samen met zijn maat de Schèle. Hij vertelt dat zij ook ergens een paal in de grond moeten slaan. De Schèle hanteert de hamer en Janus houdt de paal op zijn plaats. De Schèle haalt aan en op dat moment kijkt Janus hem aan. Dan zegt hij verschrikt: "Hé Schèle, kèkte gij wur gij slaot, of slaodde gij wor gij kèkt? In beij gevalle houde gij dè pulleke zelf mèr vast!"
En zo stonden die twee daar ook. De Slaander, staande op een wiebelend krukje, haalde aan en toe liet de Vasthouder het paaltje los. Want hij zag mij en kwam op me af. "Nodeju", hoorde ik de Slaander nog zeggen. "Waar ik heen ging?" vroeg de vasthouder. "Santiago". "Ohlala, Santiago de Brazil?". Ik aarzelde even en zei:"Ja". "Oh", zei de Vasthouder en ik liet hem verbouwereerd achter. Of hij heeft nu nog meer bewondering voor de 'Ollanders gekregen, of hij heeft de ultieme bevestiging gekregen van zijn idee dat de meeste 'Ollanders gek zijn.
Een uurtje later werd ik voorbij gereden door een tractor met de Slaander achter het stuur en de Vasthouder achter op in de aanhanger. "Bonne route", roept hij me toe en tikt tegen de rand van zijn pet. Het paaltje zal er denk ook wel in staan.

Bij een bos aangekomen gebeurt het waar ik soms bang voor ben. Ik neem het verkeerde bospad! Al mijmerend bemerk ik opeens, dat de zon op mijn linker schouder straalt. En die behoor ik op kop te hebben. Verkeerd dus. Vind dan maar eens uit waar je fout bent gegaan en hoe je er uit komt. De eerste de beste weg gekozen waarbij de zon op kop staat. En dat maar resoluut volgehouden. Ik kom weer in de bewoonde wereld, maar wel 6 km uit de richting. Richting bepaald en ik ga weer verder, naar Haut-Fays. De overnachting. Niet dus. Na veel omvragingen kom ik er achter, dat de pastorie leeg staat (maar wel gesloten) en dat er geen B&B is. Wel in Gembes, waar ik via de kruidenierster achter ben gekomen. Even bellen en ik kan komen. Nog 6 km extra, maar wel in de goede richting.
Ook vandaag nog een fout gemaakt. Ik heb geen bezoek gebracht aan de flappentapper. Ik heb nog maar 40 eurootjes. De kamer kost 35 dus het kan schraal worden vanavond ....
Uiteindelijk ter plekke, heel eenvoudige huisvesting en als pelgrim moet men geen noten op je zang hebben. Tegenover is een restaurant, waar ze mijn Visa accepteren, dus geen nood. Saint Jacques heeft weer goed voor me gezorgd. Alhoewel vanmiddag in het bos moet hij of hebben liggen slapen, of hij was boodschappen doen. Oplettend is hij toen even niet geweest.

Tot de volgende keer.

De groeten, Wil

  • 10 Maart 2008 - 18:03

    Gabi:

    Dag papa, ik open je website en je bericht staat erop! Fijn dat we vandaag ook hebben gehoord via SMS aan Ralf dat je inmiddels in Frankrijk bent!

    Met een glimlach je bericht weer gelezen. Gisteren ook nog aan je gedacht bij het kijken naar een stukje Mr. Bean ... maar jij hebt zo je eigen binnenpretjes lees ik (of zijn het buitenpretjes en rollen de tranen over je wang zoals we dat zo heerlijk kunnen). Af en toe zijn het bij mij ook tranen omdat ik je mis; maar jij maakt het goed en wij blijven bij mama.

    Ik zal Seppe en Nino en Ties zeggen dat opa tijdens het wandelen ook Mega Mindy en Samson&Gert kan volgen!

    Dag lieve papa, heel graag tot lees's!

    Kus Gabi en de kerels

  • 10 Maart 2008 - 18:13

    Henri En Maria:

    Hoi Wil
    Het is een genot je reisverhaal te lezen
    Iedere dag open ik je site en kijk of je een stukje hebt geschreven
    Bedankt dat we allemaal met je mee mogen reizen.
    Hou vol we kijken weer uit naar je volgende verhaal
    Groetjes Henri en Maria Schijvens

  • 10 Maart 2008 - 18:45

    Marielle:

    lieve ome Willie,

    Als je zo op je site kijkt, moet het je toch heel erg goed doen dat er zoveel mensen met je meeleven en -genieten! Papa heeft een autokaart met een routeoverzicht op tafel liggen met een pionnetje met rood-wit-blauwspeldjes. Het pionnetje wordt elke dag trouw verdergezet!
    Door de griep die heeft toegeslagen in huize Jonkman (Bob, Pepijn en nu ik), zitten mijn schouders weer vast...maar gerust, Peter is er nog om ze 'savonds in te smeren. We doen het er mee!
    Tot snel en GENIET!!

    Marielle en de mannen

  • 10 Maart 2008 - 20:25

    Henk Smits:

    Wil.
    Of Bernadette in Beaurain is geweest??? Bij mijn weten niet. Maar ik bezig in het boek: De brieven van Bernadette. Als ik daar iets tegen kom wat op Beuarain lijkt ben jij de eerste die het weet.
    Succes
    Henk

  • 11 Maart 2008 - 14:02

    Bram En Sjoukje:

    Heb vaak aan je moeten denken tijdens de met veel pech onderweg autorit naar Frankrijk met de dames. Weg van de snelweg is er veel te genieten. Ik denk dat er straks als je weer thuis bent een boek moet schrijven want je kunt zeer boeiend verslag doen en we hangen aan je lippen (letters)!
    Over een uur worden Dorry, Marry en ik naar het station gebracht voor ons uitstapje naar de Highlands.
    Veel liefs, Bram en Sjoukje

  • 11 Maart 2008 - 17:13

    Marco:

    Zo zie je maar dat gemeente werkers overal het zelfde zijn.
    Ik moet zeggen ik begin een bietje jaloers te worden als de reis tot nu toe net zo mooi is als dat je schrijft moet het wel geweldig zijn.
    Ga zo door.

    groet,
    MARCO

  • 12 Maart 2008 - 09:08

    Erik-Lex/Marie-Jehan:

    In Frankrijk kan men ook genieten van Sanmson @ Gert et Mega Mindy. Dus geen zorgen daarover.
    Bedankt voor je verslag. Zijn de voeten weer wat beter?
    Bisous.
    M-J.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: België, Gembes

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

26 Mei 2008

Twee dagen daarna ...

24 Mei 2008

Aankomst Wil

21 Mei 2008

Aankomst Wil in Dommelen

19 Mei 2008

Dag 79

18 Mei 2008

Dag 78
Wil

Actief sinds 22 Feb. 2008
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 122748

Voorgaande reizen:

11 November 2018 - 21 November 2018

Fietstocht door Israël

02 Maart 2008 - 06 Juni 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: