Dag 77 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 77 - Reisverslag uit Arzúa, Spanje van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 77

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

17 Mei 2008 | Spanje, Arzúa

ZA 17 mei
Melide - Boente - Castañede - Ribadiso - Arzúa, 14 km (39km)

17-5-2008
Hallo trouwe lezers,
Het restaurant dat ons gisteravond geadviseerd werd om te gaan eten, opende pas om half negen. Veel te laat. Weer met een volle maag in bed, dat niet. Dus iets anders zoeken. En blijkbaar hadden dat met mij meerdere pelgrims gedacht. Wel geen pelgrimsmenu, nu eens wat anders. En wijn mag ik van mijn lieve arts tot volgende week donderdag/vrijdag niet gebruiken, vanwege de pillen. Eén van mijn beloftes aan de arts.
Terug in de refugio nog wat gepraat met drie Brazilianen. Uit het gesprek blijkt dat iedereen de camiño zich anders heeft voorgesteld en anders heeft beleefd. Zij vonden dat er veel te weinig slaapgelegenheden waren en dat er soms 'gerend' moest worden om een plek te kunnen bemachtigen. Zij hadden de indruk opgedaan, dat de camiño enkel bij Duitsers en Spanjaarden populair is. Toch hadden ze er geen spijt van de lange reis van Brazilië naar hier te hebben ondernomen.
Tegen 22.00 uur ben ik naar bed gegaan. Drie Spanjaarden waren nogal luidruchting en dat ook nog langdurig. Ik heb morgen de tijd maar anderen hadden er duidelijk moeite mee. Uiteindelijk toonden ze toch begrip en werden wat stiller. Soms heb je van die mensen! Om middernacht mijn reeds vertrouwd alarmpje: mijn pil.
Tegen zessen beginnen de eersten zich alweer voor het vertrek in gereedheid te brengen. Ook hierin heb je twee soorten pelgrims. De ene soort met begrip en respect voor de nog slapende pelgrim en de andere soort, met begrip voor alleen zichzelf. Ik kan niet zeggen dat in welk geval de nationalitiet een rol speeld.

Na zeven uur sta ik ook maar op en ga na het ontbijt naar de met John afgespoken ontmoetingsplaat.
Bij kilometerplaal 51 zal ik op hem wachten. Hij zou om 7 uur vanuit Casanova, op 10 km van Melide vertrekken.
Dit geeft me alle gelegenheid in de vroege morgen wat van Melide te zien. Het stelt allemaal niet heel veel voor. Er is totaal geen leven in dit stadje. Enkele krantenbezorgers lopen er rond, wat verkeer rijdt af en aan, een bus stopt om een passagier op te halen en een oude man met een stokje op weg ergens naar toe.
Tegen kwart over 9 komt John aangelopen. De blauwe poncho om, zijn korte broek aan en over de kuiten rose gamaches. Een blij weerzien. Dus wordt het toch waar: samen vertrokken op 2 maart en nu zullen we ook samen over twee dagen Santiago binnen lopen. Hoe kan het lopen ...
Eerst een kopje koffie en elkaar verhaal doen. Maar verder praten kan ook onderweg, dus lopen we om half 10 maar aan voor de etappe van vandaag: Arzúa, 14 km. Half tien, de dag is nog lang.
Onderweg kunnen we weer als vanouds elkaar verhalen vertellen. Ook de regen laat zich weer voelen. Het gaat iets te hard om geen maatregelen te treffen. Dus loopt rood-blauw even later weer gebroederlijk naast elkaar.
Een troosteloze omgeving en als wij er niet zo opgewekt zouden zijn, zou Galicië er nog troostelozer hebben uitgezien.

In Castañeda vinden we langs de weg een aardig cafeetje, waar we tijd vinden voor een broodnodige kop koffie. Op het terras zit ook een moeder met twee kleine zoontjes. Gedrieën lopen zij een stuk van de camiño naar Santiago. De jongens wilden het zo graag en hadden daar vier weken vakantie voor over. De ene schat ik op 10 en de andere op 13 jaar. Ieder met een ferm rugzakje om. Ik vind het dapper. Maar ook van die moeder. Tijd om weer te gaan. Nog 6 km naar Arzúa. Vlakke weg, geen afwisseling, een saaie bedoeling.
Even de weg vragen naar de refugio. We zoeken een betere uit dan die ik gisteravond heb gehad. En dat blijkt ook zo te zijn: een super refugio.
Na het bed te hebben gekozen, gaan we eerst een stukje eten. De rest doe ik later wel. De etappe voor vandaag zit erop!

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

• 17 Mei 2008 - 15:49

Helen:

Ben ik nou echt de eerste, das ook voor het eerst!
    Fijn te lezen, dat je nog loopt. Succes op de laatste kilometers.
    Groetjes Helen

• 17 Mei 2008 - 15:50

Wil Zv Jean D'arc:

willem, willem, willem toch,
    fijn te lezen dat je oudste pelgrimsmakker en jij elkaar weer gevonden hebben. nu samen dat laatste stukje nog.
    ja, hoeveel soorten mensen zijn er wel niet. mi in de 6 miljard.
    kunst is om dat te accepteren en mee leren omgaan. als het te gek wordt, ja dan maar verbaasd kijken of evt. lachen.
    Groet aan antonet en
    salve voor jou.
    Je Lourdes-makker Wil

• 17 Mei 2008 - 16:38

Seppe- Nino-Ties:

Opa, heb je Sinterklaas in Spanje al gezien, vraagt Seppe??
    Opa, had Sinterklaas nog kadootjes bij, vraagt Nino??
    Ties vraagt of opa pepernoten heeft gekregen van Sinterklaas.

Groetjes en veel kusjes van Seppe, Nino en Ties.

• 17 Mei 2008 - 17:01

Carla:

Ha Willem,
    Je hebt weer gelopen goed zo!! Nu samen met John naar Santiago. Doe maar kalm aan, je gaat dit volbrengen. Knap hoor!! We zijn trots op je!!
    Rust vanavond maar goed uit en morgen weer genieten van de tocht. De groeten aan John.
    Tot het volgende verhaal, succes.
    Liefs van ons en van mij XXX

• 17 Mei 2008 - 17:48

Wim En Maria:

We zijn blij dat je goed naar je lichaam luisterd. Ga zo door! Nog maar eeen paar kilometers.Veel liefs.xxx

• 17 Mei 2008 - 19:36

Nicole Smit:

Wil,
    Houd nog even vol, de laatste loodjes. We hebben veel bewondering voor je.

• 17 Mei 2008 - 21:08

Will En Mieke:

Wil, fijn dat het weer beter met je gaat.
    Ook al loop je nu minder kilometers: komen doe je er: Wat een doorzetter !!
    Met veel plezier hebben we je gevolgd op je weg.Geniet nog van de laatste dagen, samen met John.Groetjes van ons en ga ervoor!!
    Will en Mieke

• 18 Mei 2008 - 03:42

E-L Et M-J.:

Bonjour Wil,
    Misschien lig nog lekker te slapen. De rust zal je goed doen. De kaarsjes branden nu bij Saint Expédit tot eind van je tocht.
    Voor jou vandaag een niet te moeilijke et bonne balade toegewenst,

Je t'embrasse,

Marie-Jehan.

• 18 Mei 2008 - 04:24

Wim Van Beek :

Ha, ome Wil,

Alles weer onder controle? Die ervaring kun je in ieder geval ook weer in je rugzak stoppen. Je maakt zo wat mee op zo'n tocht. Gelukkig is Santiago nog steeds in zicht. Geniet nog van die laatste kilometers en het moois Santiago nog kan brengen. Groeten.

• 18 Mei 2008 - 04:41

Ralfke:

Hey papa, leuk dat john weer mee loopt... samen vertrokken in dommelen en samen aan komen in SdC........ Geweldig...

Tot gauw papa...

Liefs je zoontje en de 32 jarige bereboot...

Ambiance en Amen....

• 18 Mei 2008 - 06:20

Leo Van De Ven:

Hoi Wil,
    Nu nog even de afstand van Valkenswaard naar Handel en je bent in Santiago.Nog even doorzetten.Toi toi toi voor de laatste kilometers.
    Jammer dat je geen wijntje mag drinken, maar herstel gaat boven alles.
    Groeten,
    Gonnie en Leo van de Ven

• 18 Mei 2008 - 12:36

Marielle Jonkman:

Ha ome Willie,

Wat een geweldige prestatie!! Fijn dat je je binnenkomst in Santiago kan delen met John...GENIET ERVAN!!

Tot snel,
    Marielle en Peter

• 18 Mei 2008 - 17:03

Jan Duijsters:

Hoi Wil,

Enige tijd gemist, druk, druk, druk.... Fijn dat jij wél de rust en tijd neemt om je lastte kilometers te volbrengen. Vanaf nu hou ik je absoluut weer bij!!! Succes weer.
    Jan