Dag 78 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wil Ven - WaarBenJij.nu Dag 78 - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Wil Ven - WaarBenJij.nu

Dag 78

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Wil

18 Mei 2008 | Spanje, Madrid

ZO 18 mei
Arzúa - A Calle - Santa Irene - Pedrouzo - Sampayo - San Marco (Monte de Gozo), 34 km (5km)

18-05-2008
Hallo trouwe lezers,
Gisteravond wat te eten te krijgen, was een probleem. Zo makkelijk als het in de middag ging, zo moeilijk ging het ´s avonds. Er waren genoeg restaurants, maar ze gingen alleen zo laat open. Uiteindelijk bij een pizzeria uitgekomen die om 19.00 uur open ging. En of de andere pelgrims dit roken, de een na de ander viel hier binnen. Ik bestelde een speciale 'Spaanse' spaghetti, John een Mexicaanse pizza. Toen het meisje mijn bord serveerde vroeg ze of ik 'pan' er bij wilde. Gezien de inhoud van mijn bord en de honger die ik had, dacht ik daar zou wel wat bij kunnen. Dus zei ik dat ze die 'pan' wel mocht brengen. Even later bracht ze een mandje met twee stukken stokbrood. De volgende keer toch mijn Spaanse cursus maar afmaken!
John zijn pizza was zo spicy dat hij vannacht een liter water aan bed heeft weg gewerkt. Het toetje, een heel speciaal yoghurtje, was uitzonderlijk lekker. Nog niet gehad op deze tocht.
Om 22.00 uur lig ik in mijn bed en heb de rest van de bewoners niet meer horen rommelen. De beste nachtrust tot nu toe gehad in deze super refugio.

Rond 7.00 uur gaan we op pad voor de voorlaatste etappe. Ik sta er wel even bij stil. Mijn camiño wordt nu steeds korter. De aansluiting op de pijlen te vinden verloopt wat problematisch. De borden van Santiago maar volgen en dan komen we vanzelf op de camiño terecht. De lucht ziet er dreigend uit en al spoedig moet ik me wapenen tegen de nattigheid. De paden zijn modderig en ik moet op passen niet uit te glijden als het pad naar beneden gaat. De eucalyptusbomen steken kaarsrecht de lucht in en overal ligt het vol met de bast die ze spontaan verliezen. De geur van de bomen is overal duidelijk merkbaar. Ogen dicht en je waant je in de sauna!
In A Calle, na 10 km, drinken we koffie in een klein cafeetje en wordt er ook het ontbijt gepakt. Zoveel had ik vanmorgen nog niet gehad, dus dit komt keurig optijd. Het is droog als we weer vertrekken. En warempel de zon laat zich even zien. Maar gezien het wolkendek zal die zon het niet lang uithouden. Ik vrees dat we menige bui over ons heen zullen krijgen.
De drukte op de camiño valt erg mee. Duidelijk merkbaar dat velen doorgelopen zijn om vandaag, op zondag, in Santiago te zijn.

Santa Irene komt in zicht. Ik kijk John aan en hij knikt. We stoppen voor een verfrissing. Omdat het droog is, blijven we op het terras. Maar langs de asfaltweg vergaat de lol ook snel, dus al spoedig gaan we maar weer verder. Een heel vervelend stuk volgt tot aan Pedrouzo toe. Dan wordt weer een klim ingezet, richting luchthaven: het vliegveld van Santiago. Het vliegveld zien we niet, maar de toestellen horen we wel. Langs de A54 gaat het verder naar Santiago.
Ik heb wel honger gekregen en ook John kan best wat gebruiken. Tijdens het eten horen we buiten de regen naar beneden kletteren. Dat voorspelt niet veel goeds. Later worden we ook daadwerkelijk 2 keer gewassen. Wat een water! Schoenen en broek in no time door nat. Toch maar even schuilen. Dat wil zeggen, stil staan in de regen, want de bomen waar we onderstaan, later al het water door.
Onze geplande refugio na Lavacolla krijg ik niet gevonden en we lopen nu al een heel stuk richting San Marcos.
Dan maar naar het dorpje doorlopen, waar het complex Monte de Gozo ligt. Het meot gek lopen als we hier geen onderdak kunne krijgen. Een speciaal voor het bezoek van de paus in 1989 gebouwde refugio van 800 bedden. Het ziet er geweldig uit. Keurige gebouwen, kamers met slechts 4 stapelbedden, hele nette keuken, een eetkamer, fantastische douches en prima wc´s. En dat voor 3 Euro!
Ik heb ooit veel meer voor véél minder betaald. Eindelijk de natte spullen uit.
En om half 6 ben ik na een douche weer geheel ander mens. Een lange etappe ten einde, 34 km. Het is goed gegaan, geen problemen gehad. Enkel wat laat binnen, dankzij het weer!
Straks een stukje eten en dan weer naar bed. Wat een ritueel.
Vroeg op hoef ik niet. Want morgen zijn nog slechts 5 kilometers op mijn camiño te gaan.

Tot de volgende keer.
De groeten, Wil

• 18 Mei 2008 - 18:16

Joke:

Beste Wil de laatste loodjes.
    Petje af.
    Lieve groetjes,
    Joke

• 18 Mei 2008 - 18:22

Hetty:

Laat mij ook eens een keer de eerste zijn.
    En dan zijn daar de laatste kilometers,hoe voeldt de pelgrim zich dan????dat horen we hoogstwaarschijnlijk morgen wel.Het zal stil worden op het net.Wil ik wens je hele fijne laatste kilometers toe.Tot ziens in Dommelen.
    Liefs Hetty.

• 18 Mei 2008 - 18:24

Hetty :

helaas toch niet de eerste.

• 18 Mei 2008 - 18:29

Jos En Heidi:

Wil, het einde is in zicht. Geweldig wat een prestatie! Hoop dat je laatste loodjes niet te zwaar zullen zijn en wensen je een zonnige laatste etappe toe.
    Groeten van ons uit het Dommelse (waar de zomer ook weer ver toe zoeken valt)

• 18 Mei 2008 - 18:33

Carla:

Ha willem,
    Ja, het spaans is best moeilijk. En PAN in het spaans betekend iets anders dan PAN bij ons. Och nog even dan is alles weer op z'n Valkenswirts. De laatste 5 km,bijna onwerkelijk dat je er dan bent.
    Helemaal geweldig we zijn zo trots op je!!
    Vanavond een rustige avond genieten en fijn slapen.GENIETEN morgen van je laatste kilometers we lopen in gedachten met je mee.
    Dag Willem tot het volgende verhaal en dan bijna THUIS!!!
    Groeten ook aan John en voor joi een dikke knuffel en XXX

• 18 Mei 2008 - 18:34

Marielle Jonkman:

Lieve ome willie,

Nog maar 5 kilometer.....zoveel herinneringen en belevenissen al weer achter je. Geniet van de laatste passen op je camino!

Wij genieten met jullie mee,
    Peter en Marielle

• 18 Mei 2008 - 18:34

Harrie Toussaint:

Hallo Wil,

Succes met je laatste etappe, qua afstand ongeveer vergelijkbaar met de afstand Gemert – Handel.
    Geniet van je laatste kilometers.
    Groetjes ook van Henja en Nico (zij zijn nu bij ons).
    Tot in Valkenswaard.

Marlies en Harrie

• 18 Mei 2008 - 18:41

MarianG.:

Hoi Wil.
    Die laatste kilometers Wil.
    Ik denk dat er heel wat door je heen gaaat als je op de plaats van bestemming aankomt.
    Maar ook een geweldig gevoel dat je het geklaard hebt.
    Geweldig.
    Wens je heel veel succes voor die laatste kilometers!

Chapeau!!!!!!
    Marian

• 18 Mei 2008 - 18:56

Leo En Tonny:

je bent er bijna, je bent er bijna maar nog niet helemaal.nog maar 5 km en je geweldige tocht zit erop.Een geweldige prestatie, wat zal er veel door je heen gaan.Heel veel mooie en bijzondere momenten wensen we je toe in SdC en voor straks een goede nachtrust.Groetjes en tot ziens

• 18 Mei 2008 - 19:16

Patrick:

Hoi ome Wil ,

nog 500000 centimeter !! Een fantastische laatste dag van je reis toegewenst. Geniet er met volle teugen van.

• 18 Mei 2008 - 19:22

Annelies Penders:

Hoi Wil,
    Wat goed. Santiago in zicht. Morgen genieten van een wel heel bijzondere dag.
    Ben wel blij dat je inmiddels je tempo weer wat omlaag gebracht hebt (niet dat ik je die longinfectie gun). Maar aangezien jij het tempo bepaald bij de bedevaart naar Handel zag ik ons al achter jou aanrennen en ook nog een poging doen om alle nummers te blazen.
    Tot gauw.

Groet Annelies

• 18 Mei 2008 - 19:52

A&P:

Hoi Wil,

Graag willen wij je fantastische laatste kilometers wensen.
    Een geweldige prestatie, zal het je beslist niet nadoen.
    Hele goede nachtrust en voor Antonet, hij ligt weer bijna naast je, lekker toch.

Groetjes,

Alda & Peter.

• 18 Mei 2008 - 20:13

Jasper:

Hoi Wil,
    Prachtige prestatie. Proficiat, menselijkerwijs gezien kan het nu immers niet meer mis gaan. Complimenten ook van Annie. We zien uit naar het moment dat je terug komt in Valkenswaard.
    (P.S. We kunnen de komende weken wellicht samen nog een paar tochtjes maken om er voor te zorgen dat je weer weet wat het normale "Handeltempo"is!)
    Tot binnenkort,

Annie en Jasper

• 18 Mei 2008 - 20:30

Wim En Maria:

Beste, lieve Wil,
    Wij wensen je heel veel goeds en devotie als je de laatste km's loopt.
    In gedachten lopen wij allemaal om half elf met jou de kathedraal binnen voor de mis... het zal indrukwekkend en emotioneel zijn..
    Salve -- Amen

• 18 Mei 2008 - 20:43

Gerard En Marion :

Ha Wil,

Wij willen je alvast proficiat wensen met deze fantastische prestatie die je ongetwijfeld gaat volbrengen.
    We hebben je berichten van tijd tot tijd gevolgd, en zijn enthousiast geworden. Mocht het er ooit van komen, dan gaan we wel op de fiets.
    Geniet van je laatste 5 kilometers, want je zult het volgens ons wel gaan missen.

groeten gerard en marion schellens bergeijk

• 18 Mei 2008 - 20:50

Sip En Gonnie:

hallo wil

Heel veel succes met die laatste 5 kilometers.
    We zijn apetrots op jouw.
    Het kaarsje brandt nog ,dus het doet wat het moet doen en dat is jou onder steunen
    tot je er bent.
    Geniet van het laatste stukje camino en de aankomst in santiago.
    We kijken er naar uit om je weer te zien.
    Goeie nachtrust gewenst en de groetjes.

• 18 Mei 2008 - 21:39

Eric:

Waaw, vandaag ineens weer de vertrouwde 34 kilometers, goeie 78e nachtrust op deze camiño. Groeten aan John.

• 18 Mei 2008 - 22:00

Pillen Alarm:

tuut tuut tuut
    tuut tuut tuut

• 18 Mei 2008 - 22:25

Ans De Fouw.:

Hoi Will,

De laatste kilometers! Petje af!
    Een geweldige prestatie.Geniet er van!

Groetjes ans.

• 19 Mei 2008 - 06:18

E-L Et M-J.:

WIL VANDAAG ZWAAIT DE ZEGENVAAN.
    EEN VREUGDE VOLLE AANKOMST GEWENST, DIE ONVERGETELIJK ZAL ZIJN VOOR JOU.

CÂLINS,

Marie-Jehan.

• 19 Mei 2008 - 06:32

Toon Ras:

Ha Willem,

de laatste 5 kilometers. Het zal wel lijken of je deze op luchtkussentjes loopt, denk ik. Wat een prestatie zeg, en dat toch met de nodige voor- en tegenspoed achter de kiezen. Ik denk dat als je straks thuis bent, je vaak zal denken; "mens waar maak je je toch druk om". Straks vertrek ik naar Eindhoven Airport om mijn ouders op te halen van weer een weekje Lourdes. Ook namens hun en natuurlijk Margreet alvast proficiat.

Groeten,

Toon

• 19 Mei 2008 - 06:38

Kitty:

Als je de kathedraal van Santiago binnenloopt,vergeet niet nederig je hoofd te buigen en voorzichtig de pilaar aan te raken met je voorhoofd.Het is zo indrukwekkend, als je de kathedraal binnenkomt.Geweldig!!!!!!!!!!!!!!!

• 19 Mei 2008 - 06:51

Francien En Jan:

Hoi Wil, Proficiat !!. Wij wensen je een goede aankomst en dat je verwachting in elk opzicht hier tot je mag komen. Groeten Francien en Jan

• 19 Mei 2008 - 07:09

Ralfke:

Hey papa, nog maar 5,......!!!

Makkie zou ik zeggen...

Ambiance en amen en tot van de week..!!!

Liefs je zoontje

• 19 Mei 2008 - 07:25

Hans:

Hoi Wil,
    Fantastisch en proficiat met het bereiken van Santiago. Geniet van de laatste van 5 km en bijzondere momenten bij aankomst! Op de dag van jouw aankomst hebben wij onze jaarlijkse voorbereidingsdag en treffen morgen weer OLV van Handel. Kan geen toeval zijn en alle reden voor een kaars(je) voor de goede afloop. We zullen aan je denken en zien uit naar een weerzien.

De Sic

• 19 Mei 2008 - 07:57

Maria En Wim:

Wil, we kregen net een telefoontje:
    "Hij is er...."
    Proficiat en wij wensen je nog een fijne tijd in SdC en een behouden terugkeer
    Groetjes.

• 19 Mei 2008 - 08:20

Joyce:

Succes met de laatste kilometers, geniet hier nog van. Je hebt een knap staaltje geleverd. Tot in Valkenswaard.

• 19 Mei 2008 - 08:23

Sjoukje En Bram:

Wil, als het goed is zit je nu op het moment van schrijven in de kerk en heb je de camino volbracht.
    Met lof!
    With love,

sjoukje en Bram

• 19 Mei 2008 - 09:42

Joke Gr Kouwenberg:

Hoi Wil,
    Proficiat Wil als ik dit schrijf zit jij dus al in de kathedraal veel devotie nog en een hele goede terugreis wens ik je toe en ik zal je verhalen missen .
    groetjes van Joke Groenen-Kouwenberg.

ps die Joke die die eerste reactie heeft geplaatst dat was ik niet.

• 19 Mei 2008 - 10:11

Wil Zv Jean D'arc:

willem, willem, willem toch,
    Je bent er. Een ooit gekoesterd ideaal gerealiseerd. Op een onnavolgbare wijze heb jij de interne en externe tocht gelopen.
    José en ik zuchtten verheugd op, toen we zo juist in de reacties lazen dat je er bent aangekomen.
    19 Mei: Feestdag van de Hl. Guillaume!
    Feestdag van de Hereniging
    Feestdag van welverdiende rust
    Feestdag van het grote inzicht
    Groet aan Antonet,
    Groet aan al die andere lezers en schrijvers,
    salve voor jou,

• 19 Mei 2008 - 14:04

Gerard Schellens:

Vriend,

Proficiat, GROTE KLASSE.
    Een behouden thuiskomst gewenst.
    Nu op naar de meest luxe refugio.

Gegroet Gerard P.zn en de rest van de Fam.

• 19 Mei 2008 - 17:05

Sip Gonnie:

beste wil
    PROFICIAT.
    Een geweldige prestatie.
    Eindelijk is je droom uitgekomen.
    We wensen je een hele fijne terugreis.
    We zien elkaar spoedig
    Groetjes

• 19 Mei 2008 - 18:06

Conny:

Wil, in één woord geweldig! PROFICIAT. Een pelgrimstocht mag je niet als prestatie zien, maar jij hebt het toch maar gepresteerd!! Geniet van Santiago.
    Misschien is het niet onverstandig om op het voorstel van Jasper in te gaan, 1500 Handelgangers kunnen jouw tempo anders niet bijhouden.
    Tot ziens in Valkenswaard...